«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۴۰۱ مرداد ۲۵, سه‌شنبه

ما همگی باید از «قانون جنگل» پیروی کرده و آن را پاسداریم

پسر جان! این بچه بازی ها که تا دقیقه ی ۹۰ کار را کش می دهید و سپس هول هولکی همه چیز را می پذیرید، کنار بگذار!* آمد و نیامد دارد و یکبار می بینی به هر شوندی دیر می کنی و باید با گردن کژ پیش مان بیایی تا کار بیخ پیدا نکند. ما همگی باید از «قانون جنگل» پیروی کرده و آن را پاسداریم تا هر کس جایگاه خود را بشناسد و پایش را فراتر از گلیم خود دراز نکند. خوب! پیش تر ها «شیر» فرمانروای بی چون و چرای جنگل بود و همه ی جک و جانوران ریز و درشتِ دیگر ناچار به فرمانبرداری از او بودند. با پیروزی «بلشویک» ها در روسیه، شیر جایگاه خود را رفته رفته از دست داد و با کمرنگ شدن «قانون جنگل» پس از «جنگ جهانی دوم» از آن شکوه و یال و کوپال چیزی بر جای نماند؛ ولی زمانی دراز نگذشت که «گاومیش» جایگزین «شیر» شد و با آنکه از آن شکوه و ترسناکی و نوای تُندرآسا برخوردار نیست؛ ولی شاخ های بسیار تیز و نیرومندی دارد و از شیر ناآرام تر است. شما که بگفته ی رهبرتان، «نرمش قهرمانانه» را آزموده اید؛ نمی خواهید که کون تان را با شاخ وی در اندازید؟! فرجام (آخر و عاقبت) خوبی ندارد.   

پند و اندرز «شغال اروپایی» با لبخندی دورویانه به «کودک خردسال نظام»:  ب. الف. بزرگمهر   ۲۵ امرداد ماه ۱۴۰۱

* ایالات متحده می گوید تنها در صورتی توافق هسته ای ایران را تمدید خواهد کرد که تهران از خواسته های "خارجی" خود دست بردارد

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که ایران باید برخی از مواضع خود در قبال شرکای پیمان را کنار بگذارد، اگر می‌خواهد برنامه جامع اقدام مشترک را احیا کند و تاکید کرد که تهران «خواسته‌های غیرقابل قبول بیشتر را که فراتر از محدوده برجام است» کنار بگذارد.

پرایس گفت که ایالات متحده پاسخ خود را به نسخه "نهایی" متن توافق ارائه شده توسط اتحادیه اروپا به صورت خصوصی ارائه خواهد کرد.

... پاسخ تهران به آخرین پیش نویس متن، دوشنبه شب درست پیش از ضرب الاجل تعیین شده از سوی بروکسل به جوزپ بورل، نماینده ارشد اتحادیه اروپا تحویل داده شده است.

متن نهایی ارائه شده توسط مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا شامل این الزام است که ایران به سؤالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «با هدف شفاف‌سازی آن‌ها» پاسخ دهد؛ در ازای اینکه سایر طرف‌های توافق به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توصیه کنند که تحقیقات ۲۰۱۹ در مورد کشف این موضوع را کنار بگذارد: ذرات اورانیوم در مکانی که قبلاً به عنوان یک سایت هسته ای اعلام نشده بود.

در حالی که ایران از ماه مارس تلاش کرده بود بخش تحقیقاتی مذاکرات را به پایان برساند، ایالات متحده و اتحادیه اروپا قبلاً استدلال کرده بودند که نمی توانند از طرف آژانس بین المللی انرژی اتمی مذاکره کنند و اصرار داشتند که این یک موضوع جداگانه و غیر مرتبط با برجام است. رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متعهد شده است تا زمانی که ایران توضیح ندهد اورانیوم از کجا آمده و اکنون کجاست، تحقیقات را متوقف نخواهد کرد.

تا همین اواخر، ایران همچنین خواستار آن بود که هرگونه احیای توافق هسته‌ای شامل حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی توسط آمریکا شود. در حالی که گزارش شده است که واشنگتن در حال بررسی این خواسته بود، آنها در ازای آن امتیازات مربوط به امنیت را می خواستند و در نهایت تصمیم گرفتند که واحد نظامی را در لیست سیاه نگه دارند.

برگردان گزیده گزارشی برگرفته از «آرتی» به تاریخ  ۲۴ امرداد ماه ۱۴۰۱ به یاری «گوگل» (بختی برای ویرایش این گزیده گزارش نداشتم.  برجسته نمایی های بوم نیز همه جا از آنِ من است.  ب. الف. بزرگمهر)

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!