«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۲ شهریور ۲۷, چهارشنبه

او برای دیدار با نمایندگان «شیطان بزرگ» سر و دست نمی شکند!


دیلما روسف، رئیس‌جمهور برزیل سفر رسمی خود به واشنگتن را زیرپا نهاد. دلیل این کار، کوشش ‌های جاسوسی نهادهای امنیتی آمریکا در برزیل عنوان شده است. اوباما ضمن ابراز ناخشنودی از این تصمیم گفت که زیر پا نهاده شدن سفر روسف را درمی یابد.

دیلما روسف، رئیس‌جمهور برزیل سفر خود را به آمریکا به هنگامی دیگر وانهاد. روسف قرار بود که در ماه اکتبر به واشنگتن سفر کند و با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

گفته می‌شود که زیر پا نهاده شدن سفر خانم روسف به آمریکا، پیامد ناخشنودی مقامات برزیلی از فعالیت‌های جاسوسی «نهاد امنیت ملی آمریکا» در برزیل است.

رسانه‌های برزیل به‌تازگی گزارش دادند که کوشش برای گرد‌آوری اطلاعات، تنها محدود به شهروندان برزیلی نبوده که گفتگوهای تلفنی و ایمیل‌های رئیس‌جمهور این کشور و بزرگترین شرکت برزیل نیز از سوی نهادهای امنیتی آمریکا مورد جاسوسی قرار گرفته‌اند. بنا به گزارش رسانه‌های برزیلی، این شرکت، کمپانی دولتی نفت «پتروبراس» است.

روسف پیشتر از روشن نشدن کوشش ‌های «نهاد امنیت ملی آمریکا» توسط مقامات این کشورانتقاد کرده بود. دفتر رئیس‌جمهوری برزیل با انتشار بیانیه‌ای در این‌باره اعلام کرد:
«نه تنها تاکنون مقامات آمریکایی توضیحی درباره اتهامات تازه نداده‌اند که پایوری برای پایان دادن به این کارها نیز ارائه نکرده‌اند.»

در بیانیه ‌ی ریاست‌جمهوری برزیل تصریح شده است که «فعالیت‌های غیرقانونی» گرد‌آوری اطلاعات از شهروندان، شرکت‌های اقتصادی و نهادهای دولتی برزیل در ناهمتایی آشکار با رفتار دمکراتیک در برابر کشورهای دوست است. در بیانیه بروشنی آمده است که «به این دلیل سفر رئیس‌جمهور برزیل به آمریکا زیر پا نهاده شده است.»

برزیل در اوایل ماه سپتامبر، سفیر آمریکا را فراخواند و از وی خواست که در طی یک هفته توضیحی درباره اتهامات وارده ارائه دهد. در آن هنگام، دولت برزیل اعلام کرد که سفر روسف به واشنگتن وابسته به پاسخ و توضیحات مقامات ‌آمریکایی است.

جی‌کارنی، سخنگوی «کاخ سفید» اعلام کرد که رهبران آمریکا و برزیل در یک گفتگوی تلفنی در روز دوشنبه (۱۶ سپتامبر) بر سر به هنگام دیگر واگذاشتن سفر خانم روسف همداستان هستند.

سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که سفر رئیس‌جمهور برزیل «نباید به خاطر یک مشکل دوجانبه» به حاشیه رانده شود. مقامات آمریکایی ابراز امیدواری کردند که این دیدار در هنگامی دیگر فرجام یابد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا نیز از نگرانی‌های برزیل در هماوندی با کوشش ‌های امنیتی ایالات متحده ابراز ناخشنودی کرد. اوباما گفت که زیر پا نهاده شدن سفر روسف را درمی یاید و امیدوار است که در آینده ی نزدیک این سفر امکان‌پذیر شود.

اوباما تاکید کرد که آمریکا خواهان پی گرفتن مناسبات بسیار نزدیک با برزیل است. به گفته ی اوباما، آمریکا همه ی کوشش ‌های خود را خواهد نمود که همکاری میان دو کشور پی گرفته شود و تنش‌ها میان واشنگتن و برزیل با شتاب از سر راه برداشته شوند.

به گفته محافل رسمی در واشنگتن، بررسی همه سویه پیرامون کوشش ‌های «نهاد امنیت ملی آمریکا» و آشکارسازی در این زمینه در کوتاه ‌مدت، آسان نیست و نیازمند زمانی چندین ماهه ‌است.

برگرفته از «دویچه وله پارسی» با ویرایش و پارسی نویسی درخور از سوی اینجانب؛ عنوان نیز از آنِ من است.  ب. الف. بزرگمهر

 

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!