«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۱ خرداد ۱۱, پنجشنبه

یک سوء تفاهم فرهنگی است؛ سخت نگیرید!


سوال یک روزنامه اصلاح​طلب از رئیس​جمهور: اگر ایران ظرفیت ۱۵۰ میلیون جمعیت دارد، چرا تراز زندگی مردم با ۷۵ میلیون جمعیت این است؟ 

دولت ـ روزنامه مردمسالاری در سرمقاله خود با عنوان «تناقض‌های دولت» نوشت:
«رییس دولت درتازه‌ترین سخنرانی‌اش از وضعیت زندگی مردم ایران گلایه مند شده و اعلام داشته است:
«به خدا ظلم است که ملت ایران در این تراز زندگی کنند.» این جمله از آن جهت قابل توجه است که توسط مقام مسوولی در میان نهاده شده که سرنوشت اجرایی این مملکت حدود ۷ سال است در اختیارش بوده و قطعاً این زمان، بخت شایسته ای برای بهبود شاخص‌های گوناگون برای کشور بوده است. باید توجه کرد که اینگونه جملات را بیش از آنکه بتوان از زبان مقامات اجرایی شنید، حرف‌ها و سخنرانی های انتخاباتی است و این روزها بسیاری از کارشناسان از اوضاع اقتصادی گله مندند و پدیدآورنده ی این شرایط را سیاست های دولت اعلام می‌دارند.

انتقاد از وضعیت اقتصادی مردم، جُستاری نیست که تنها از سوی منتقدان احمدی‌نژاد در میان نهاده شود که حتا مراجع و علما نیز از تورم و گرانی موجود در جامعه انتقاد می‌کنند. با این تفاسیر، ای کاش هنگامی که بالاترین مقام اجرایی کشور از تراز زندگی مردم ایران گله‌ می‌کند، نگاهی هم به انتقادات و اظهارات کارشناسان اقتصادی بکند.

یک تناقض جدی در دیدگاه‌های رئیس دولت دیده می‌شود. از یک سو احمدی‌نژاد با قسم خوردن، از «تراز زندگی» مردم گله می‌کند و از سوی دیگر بارها اعلام کرده که ایران قابلیت داشتن ١۵٠ میلیون جمعیت را دارد. پرسش بنیادین اینجاست که اگر دولت باور دارد که ایران ظرفیت زندگی درخور برای ١۵٠ میلیون نفر را داراست، چگونه اینک که جمعیت ایران حدود ۷۵ میلیون برآورد شده، تراز زندگی مردم اینگونه است؟! آیا بهتر نیست به جای سخنرانی‌ها و سفرهای گوناگون، کارگروه ویژه‌ای در این ماه‌های پایانی از عمر دولت دهم شکل بگیرد تا فشار تورم و گرانی برجامعه کمی کاهش بیابد؟

این گزارش از سوی اینجانب ویرایش شده است. عنوان نیز از آنِ من است.       ب. الف. بزرگمهر

پی افزوده:
پاسخ کوتاه رییس جمهور مهرورز و نوکر ملت (آنگونه که خود می گوید):
به نظرم، سخنان این خدمتگزار مردم درست برداشت نشده است؛ شاید هم یک سوء تفاهم فرهنگی پیش آمده که انشاء الله به حول قوه ی الهی به زودی (یعنی تا یکسال برجای مانده!) برطرف خواهد شد!

ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!