«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۱ فروردین ۱۸, جمعه

نه آقا! حتا یک دلیل نیز برای جنگ وجود ندارد!


داشتم در اینترنت دنبال جُستار دیگری می گشتم که به نوشتاری با عنوان «ده هزار دليل برای حمله به ایران نمی‌تواند بدبختی مردم را جبران کند» در تارنگاشت وابسته به دولت ایالات متحد، برخوردم. آن نوشتار را در زیر آورده ام. عنوان آن از زبان «یک ديپلمات ارشد چينی» برگرفته شده است.

یاد چندی پیش افتادم که کم مانده بود درگیری میان ایران و نیروهای امپریالیستی باختر زمین به سرکردگی ایالات متحد آغاز شود و همزمان کشور سوریه زیر فشار سنگینی قرار گرفته بود تا تجربه ای چون لیبی به کام نیروهای اهریمنی یاد شده در آن پی گرفته شود. در آن هنگام، هشدار بسیار شدید و جدی روسیه و پشتیبانی دنباله روانه و فرصت طلبانه ی چینی ها از آن کشور، آتش شیفتگی و آرزومندی امپریالیست ها برای یورش نظامی را تا اندازه ای فرونشاند؛ گرچه تنها تا اندازه ای! این آتش روزبروز بیش تر جان می گیرد و آمایش نظامی پر و پیمانی پیرامون کشورمان با همکاری شیخک نشین های عرب کنداب پارس ـ «خرسک نشین» نیز واژه ی ناشایستی نیست! ـ دولت اسلام پناه ترکیه و ... همچنان در جریان است.

ایران کشور بسیار مهمی است؛ این را همه می دانند. نه تنها از نظر منابع سرشار نفت و گاز و کانی های معدنی آن که بویژه از این جهت که سرِ پل سه قاره است و این جُستار با همه ی پیشرفت های فن آوری در زمینه ی «دورسنجی» و «کنترل از راه دور» که بگونه ای گسترده در ساختار نظامی سامانه ی امپریالیستی و بویژه ایالات متحد بکار گرفته شده، همچنان اهمیت جغرافیایی ـ سیاسی خود را حفظ نموده است. افتادن ایران به کام امپریالیست های ایالات متحد، امکانات بسیار گسترده ای در اختیار آنها می نهد و نه تنها کشورهای آسیای میانه، قفقاز و ترکیه که نیز بویژه روسیه و چین را در خطر بسیار بیش تری نسبت به پیش قرار می دهد.

برایم نکته ای چشمگیر و درنگ پذیر بود که روسیه با آنکه دولتی مافیایی در آن بر سر کار است، بسی استوارتر از کشوری که حزبی کمونیست در آن همه ی نیرو را در دست دارد، برای جلوگیری از آغاز جنگ کوشید و در برابر آن استوار ایستاد. رفتار کشور چین بسیار احتیاط آمیز و فرصت جویانه (اپورتونیستی) بود و همچنان نیز هست؛ به گفته ی هلندی ها: بسان گربه ای که از روی درخت [صحنه را] می نگرد!

اکنون این سیاستمدار چینی به چه کسانی سپارش می کند یا اندرز می دهد؟! آیا امپریالیست ها نمی دانند که بهای نفت افزایش خواهد یافت؟ آیا آنها نگران پیامدهای وحشتناک جنگ هستند؟ نه! آنها نگران هیچکدام از این ها و دیگر سپارش های «ديپلمات ارشد چينی» نیستند؛ مزه ی دهان آنها را نیک دریافته اند و می دانند که چیزی از جنس خودشان در آنجا کاشته اند که بزرگ و بزرگ تر می شود. از همین رو، اندرزهای وی و حتا دولت او را آنچنان که هنوز روی هشدارهای روسیه همچنان ناچارند درنگ نمایند، به گوش نمی گیرند و نخواهند گرفت. آنها می دانند که اینگونه سخنان تا چه اندازه در زمینه ی سیاسی بیمایه است؛ افزون بر آنکه، تجربه ی تاریخی بسنده از این کشور و دولت فرصت طلب آن دارند و به گفته ی ما ایرانیان، دندانشان را پیش تر شمرده اند!

ب. الف. بزرگمهر     ١٨ فروردین ماه ١٣٩١

||||||||||||||

ده هزار دليل برای حمله به ایران نمی‌تواند بدبختی مردم را جبران کند

یک ديپلمات ارشد چينی روز جمعه، ۱۸ فروردين‌ماه، در مورد حمله به ایران هشدار داد و گفت که «شايد ۱۰ هزار دليل برای رفتن به جنگ وجود داشته باشد، ولی نمی‌توان عواقب وحشتناک سقوط اقتصاد و جامعه و بدبختی مردم را جبران کرد».

چن ژيادونگ هشدار داد که حمله به ايران موجب اقدامات تلافی‌جويانه ويرانگر در سطح منطقه شده و روند بهبود اقتصاد جهانی را متزلزل خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، رئيس بخش آسيای غربی و آفريقای شمالی وزارت خارجه چین، افزود که شايد ۱۰ هزار دليل برای رفتن به جنگ وجود داشته باشد، ولی نمی‌توان عواقب وحشتناک سقوط اقتصاد و جامعه و بدبختی مردم را جبران کرد.

چین که روابط نزدیک تجاری با ایران دارد، همواره خواستار حل و فصل بحران هسته‌ای ایران از طریق مذاکره بوده و با تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران و حمله نظامی به شدت مخالفت کرده است.

آقای چن افزود: حمله به ایران موجب اقدامات تلافی‌جویانه تهران شده و امنیت تنگه هرمز را به خطر انداخته و قیمت نفت را افزایش می‌دهد.

سخنان اين مقام ارشد در وزارت خارجه چين در حالی بيان می‌شود که هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز چهارشنبه بار ديگر هشدار داد که فرصت برای حل ديپلماتيک مناقشه هسته‌ای ايران نا‌محدود نيست و جمهوری اسلامی می‌بايست به نگرانی‌های بين‌المللی در خصوص برنامه هسته‌اي خود پاسخ دهد.

هيلاری کلينتون همچنين با اشاره به اين که آمريکا برای جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح هسته‌ای  همه گزينه‌ها را در نظر خواهد گرفت گفت که پنجره برای ديپلماسی هنوز باز است، ولی همیشه باز نخواهد ماند.

چن ژيادونگ همچنين از تمام طرفين خواست که از خود خويشتن‌داری نشان دهند و مذاکرات هسته‌ای را از سرگيرند.

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز پنج‌شنبه پنجم آوريل گفته است که واشینگتن هنوز انتظار دارد مذاکرات هسته‌ای بين ايران و گروه پنج به علاوه يک هفته آينده برگزار شود.

در همین حال بی‌ميلی ايران به برگزاری مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ در استانبول باعث واکنش تند رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير ترکيه، شده است.

رجب طيب اردوغان روز پنج‌شنبه گفت که پيشنهادهايی که هم اکنون برای برگزاری اين مذاکرات در دمشق يا بغداد مطرح شده وقت تلف کردن است، بدين معنا که اتفاق نخواهد افتاد، چرا که آنها می‌دانند طرف ديگر مذاکرات به دمشق و بغداد نخواهد آمد.

آخرين دور مذاکرات ايران و گروه ۱+ ۵ و به ميزبانی استانبول، بدون دستيابی به نتيجه‌ای در ژانويه سال ۲۰۱۱ انجام شد.
                             
برگرفته از «رادیو فردا»


هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!