«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۱ فروردین ۱۶, چهارشنبه

وجدان مردم بیدار است!


«گونتر گراس» نويسنده آلمانی برنده جايزه نوبل در شعر تازه‌ای در مورد چالش اتمی ايران، دولت اسرائيل و سياست خارجی آلمان را مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، «گونتر گراس»، نويسنده، نقاش، مجسمه‌ساز و گرافيست آلمانی و برنده نوبل ادبی در سال ۱۹۹۹ در شعر تازه خود به نام «آن‌چه بايد گفت»، اسرائيل را خطری عليه صلح جهانی قلمداد کرده است.

اين شعر امروز چهارشنبه ۱۶ فروردين‌ماه (چهارم آوريل) ... منتشر شده است.

«گراس» در اين شعر از اسرائيل می‌گويد و می‌افزايد در اين سرزمين از سال‌ها پيش «قابليت رو به رشد هسته‌ای» به ‌شکل مخفی وجود داشته، اما خارج از کنترل بوده است.

«گونتر گراس» همچنين در شعر خود ساختن بمب اتم از سوی ايران را مورد ترديد قرار داده است.

وی حمله نظامی به ايران را به ‌دليل آن ‌که «مشکوک به ساختن بمب اتم» است، عامل از میان بردن «مردم اسير يک قلدر» در ايران دانسته است.

گراس همچنين سياست خارجی آلمان در قبال اسرائيل را نيز به باد انتقاد گرفته و نوشته است برای پرداخت «غرامت» به اسرائيل کمک می‌کند. منظور گراس از »غرامت» اشاره به جنگ دوم جهانی و کشتار ميليون‌ها يهودی توسط حکومت نازی‌ها در آلمان است.

گراس گفته است تخصص اسرائيل در اين است که تمامی کلاهک‌های هسته‌ای ويرانگر را به سوی کشوری جهت‌گيری کند که در آن وجود بمب اتمی اثبات نشده است. وی «قدرت اتمی اسرائيل» را برای «صلح شکننده جهانی» خطرناک توصيف کرده است.

اين نوشته «گونتر گراس» با واکنش‌هايی روبه‌رو شد.

«امانوئل ناهشون»، سفير اسرائيل در برلين شعر گراس را «تحريکات ضديهودی که قدمت يک قرن دارند» ناميد و گفت: «اين سنت اروپاست که يهوديان را پيش از عيد پسح به جنايت متهم کنند.»

عيد پسح يا فطير، عيد آزادی قوم يهود از قيد برده‌داری فرعون‌های مصر است. اين عيد، يکی از سه عيد بزرگ يهوديان به شمار می‌آيد و به مدت يک هفته يا هشت روز ادامه دارد.

سفير اسرائيل گفت:
اسرائيل تنها کشوری در جهان است که حق موجوديت آن آشکارا مورد ترديد قرار می‌گيرد. وی با بيان اين‌که اسرائيلی‌ها می‌خواهند با همسايگان خود در منطقه در صلح زندگی کنند افزود کشورش چنين نقشی را که «گونتر گراس» بر اساس رفتار گذشته مردم آلمان آن را ترسيم می‌کند، بر عهده نمی‌گيرد.

«ديتر گراومن»، مدير مرکز يهوديان آلمان نيز در واکنشی به شعر «گونتر گراس» گفت «شوکه» شده است. وی شعر گراس را «جزوه نفرت» ناميد و افزود:
«يک نويسنده برجسته به‌هيچ‌وجه يک کارشناس برجسته سياسی نيست.»

«کميته يهوديان آمريکا» نيز واکنش منفی‌ای به شعر «گونتر گراس» نشان داد.

«ديدر برگر» ، مدير «کميته يهوديان آمريکا» در اين‌باره گفت:
«وقتی گراس سياست‌های امنيتی ضروری اسرائيل را تبهکاری قلمداد می‌کند و دلايل اصلی تنش منطقه را مورد حمايت قرار می‌دهد، به روابط دوستانه آلمان و اسرائيل صدمه شديدی وارد می‌کند.»

جنجال انتشار شعر تازه «گونتر گراس» به پارلمان آلمان نيز کشيده شد.

«روپرشت پولنتز»، رئيس «کميته امور خارجی حزب دمکرات مسيحی آلمان» گفت از اين شعر گراس خوشش نيامده و افزود با اين‌که وی را نويسنده بزرگی می‌داند اما «هر زمان که به اظهارنظر سياسی می‌پردازد، مشکلاتی برای خود ايجاد می‌کند و در حاشيه باقی می‌ماند.»

وی گناهکار دانستن يک‌سويه اسرائيل را مورد انتقاد قرار داد و گفت:
«کشوری که نگرانی ما را برمی‌انگيزد، ايران است و در اين مورد شعر گراس به انحراف رفته است.» «پولنتز» همچنين گفت «گراس» جای علت و معلول را اشتباه گرفته است.

«آندرئا نالس» از مسئولان «حزب سوسيال دمکرات آلمان» گفت با در نظر گرفتن اوضاع خاورميانه شعر «گراس» را «تحريک‌کننده و نامناسب» می‌داند.

چپ‌های آلمان از آخرين اثر «گونتر گراس» پشتيبانی کردند. «ولفگانگ گرکه»، عضو رهبری «حزب چپ‌های آلمان» گفت:
«گراس» جرأت اين را داشت از موضوعی که درباره آن سکوت می‌شود، سخن بگويد.

«استفن زايبرت»، سخنگوی دولت آلمان از اظهارنظر خودداری کرد و گفت:
«در آلمان آزادی هنر وجود دارد.» وی افزود اين آزادی نيز وجود دارد که دولت در مورد همه مسائل اظهارنظر نکند.

«گونتر گراس» ۸۵ ساله همواره در آثار خود به سياست هم می‌پردازد. وی در دهه ۸۰ ميلادی به‌مدت ۱۰ سال عضو «حزب سوسيال دمکرات آلمان» بود.

مشهورترين رمان «گونتر گراس» «طبل حلبی» نام دارد که در سال ۱۹۵۹ منتشر شد. از روی اين رمان فيلمی با همين نام به کارگردانی «فولکر شلندورف» ساخته شد که توانست اسکار بهترين فيلم غير انگليسی‌ زبان و نخل طلای کن را از آن خود کند.

«گراس» همچنين چند سال پيش اعتراف کرد که در نوجوانی از اعضای بخش مسلح حزب نازی موسوم به اس‌اس بوده ‌است.

از ديگر رمان‌های مشهور «گونتر گراس» می‌توان به «سال‌های سگی»، «موش و گربه»، «ماده‌موش» و «قرن من» اشاره کرد.

١٦ فروردین ماه ١٣٩١

برگرفته از «رادیو زمانه»، وابسته به دولت هلند!

این گزارش کم و بیش یکسویه و بر ضد این نویسنده ی باوجدان آلمانی از سوی اینجانب  ویرایش شده است. عنوان نوشتار نیز از آنِ من است.      ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!