«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۳ خرداد ۲۲, پنجشنبه

بیچاره حق داشت که پافشاری می کرد ...


بیچاره حق داشت که برای سفر به برزیل پافشاری می کرد؛ گرچه خودش می گوید که برخلاف درخواست و گرایش وی، به زور ناچار به پافشاری برای رفتن به این سفر شده بود:
«سفر بنده همانطور که چندین بار توسط رئیس کمیسیون اصل ۹۰ تاکید شد با درخواست کمیسیون اصل ۹۰ و تصویب کمیته سفرهای خارجی نمایندگان و علی رغم درخواست و میل بنده اجرایی شد؛ اما این که گفته شود به هیأت رئیسه ربطی نداشته بیشتر برای فرار از پاسخگویی است.» (گزارش زیر)

اکنون، روشن شده که مسوولین خدانشناس «فدراسیون جهان فوتبال» («فیفا») با نصب تصویر «پرچم پرچم مقدس جمهوری اسلامی و نام الله» بر روی آبجوها و مشروبات الکلی، مقدسات دینی اسلام پناهان و اسلام پیشگان را خوار و کوچک شمرده اند. افزون بر این، «در یک برنامه دیگر با حضور تیم ایران، پرچم جمهوری اسلامی به شکل شلوارهای ساپورت چسبان در تن زنان نیمه برهنه قرار داده شده» که این یکی دیگر ، زیرپا نهادن همه ی «شعائر اسلامی» از سوی آن خدانشناس هاست و از آن بدتر تیم ملی خودمان، انگار نه انگار ... اگر من رفته بودم، نمی گذاشتم که چنین کارهای بی ناموسی با اسلام انجام شود [دیگر نمی گویند: «توی دهان این و آن می کوبم!» که به نوبه ی خود پیشرفت بزرگی در پهنه ی فرهنگ بشمار می رود!] ...

باید به این آقای «مسوول پرونده فوتبال در کمیسیون اصل ۹۰» که مسوولیتی بسان «پوست هندوانه سرِ چوب چرخاندن» است، گفت:
آن مسوولین خدانشناس کف دست شان را بو نکرده بودند که دریابند آن نشان نشسته بر روی پرچم سه رنگ ایران، چیزی مقدس است و هرکدام از آن تیزی ها و خمیدگی ها برای خود آرشی آسمانی دارد؛ بگمان بسیار، آن را کژدمی پنداشته و چون برپایه برخی مقررات دست و پاگیر جهانی ناچار بوده و هستند تا روی پاکت های سیگار و شیشه های مشروب، نمادی به نشانه ی زیانبار بودن آن ها برای تندرستی بچسبانند یا حک کنند، با خود گفته اند:
همین، بهترین نشانه است! کژدم، جانوری زهردار است و مصرف کنندگان با دیدن آن بی درنگ درمی یابند که این مشروب یا آبجو برای تندرستی شان زیانبار است! مسوولیت خوردن یا نخوردنش دیگر به خودشان مربوط است و ما وظیفه ی خود را درباره ی هشدار تندرستی انجام داده ایم. «نیش عقرب نه از ره کین است اقتضای طبیعتش این است» ...

درباره ی نصب «پرچم جمهوری اسلامی به شکل شلوارهای ساپورت چسبان در تن زنان نیمه برهنه» نیز بیچاره ها گناهی ندارند؛ آن ها که هنوز بویی از اسلام نبرده اند تا سودمندی های آن را دریابند (معترضه: گرچه، شاید در این میان بسیاری از آن ها با شنیدن بوی اسلام به این دین شریف گرایش یافته و سودمندی های آن را نیک دریافته باشند!)؛ شاید خواسته اند، نیکی کرده، تیم ایران را بیش تر به مردم برزیل بشناسانند و خود ایرانی ها را نیز با فرهنگ بومی آنجا بیش تر آشنا کنند. خوب! شاید کمی زیاده روی کرده باشند؛ منظور بدی که نداشته اند؛ این هم گونه ای گفتگوی میان تمدن هاست که از پایین پی گرفته می شود و فرآورده های آن نیز بهتر از چنین گفتگوهایی در آن بالاهاست.

به هر رو با آنچه گفته شد و نیز ناگفته ی دیگر، بودن «مسوول پرونده فوتبال در کمیسیون اصل ۹۰» در آنجا بسیار سودمند بود و کسی چه می داند؛ شاید می توانست گوشه ای از کارِ بر زمین مانده ی «گفتگوی تمدن ها» را که «کفتر پرِ قیچیِ نظام» آغاز کرده و نیمه کاره بر زمین نهاده بود و اکنون در چارچوبی دیگر، «آخوند ریش حنایی» سرگرم پیوند زدنِ "فرهنگ اسلام" به "فرهنگ" «شیطان بزرگ» و همدستانش است، پی گیرد و جاهای دیگری از دو "فرهنگ" را با هم پیوند بزند یا آنگونه که گفته می شود: «به هم وصلت دهد»! امکان خوبی بود که از دست رفت و کاری به هر رو، بهتر از پوست هندوانه سرِ چوب چرخاندن در آن کمیسیون و مجلسی که رییسش بهترین راه را برای پاسخگویی به انتقادهای نمایندگان قاطبه ی اهالی و گره گشایی دشواری های کشور یافته است:
«پاک کردن صورت مساله»!

ب. الف. بزرگمهر   ۲۲ خرداد ماه ۱۳۹۳  

***


بی‌توجهی فدراسیون فوتبال به هشدارهای مجلس/ باید شان ایران در جام جهانی حفظ شود

حمید رسایی نماینده مردم تهران و مسئول پرونده فوتبال در کمیسیون اصل ۹۰ در  گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس  درباره خبر تبلیغ پرچم جمهوری اسلامی ایران بر روی شیشه های مشروب در بازی های جام جهانی گفت: متأسفانه این اخبار صحت دارد و ظاهرا این برای اولین بار است که در بازی های جام جهانی فیفا مجوز چنین کاری را داده است.



رسایی گفت: تاکنون سابقه نداشته که فیفا در قالب «اسپانسر»ها چنین اقدامی را انجام دهد و البته اگر به تذکراتی که پیش از این داده شد، توسط فدراسیون توجه می شد، بر اساس قوانین و مقررات می توانستیم جلوی این کار را بگیریم تا هتک حرمتی نسبت به پرچم مقدس جمهوری اسلامی و نام الله صورت نگیرد.

وی در خصوص اقدامات مسئولان مربوطه دراین باره گفت: تا جایی که می دانم هنوز از سوی مسئولان مربوطه حاضر در منطقه چه سفارت و چه فدارسیون اقدامی صورت نگرفته اما چند روز قبل هم که در کمیسیون اصل ۹۰ در خصوص موضوعاتی از این دست و بلکه مهم تر جلسه ای را با مسئولان نهادهای مختلف داشتیم، نسبت به این موضوعات تذکر دادیم. در خصوص این موضوع نیز مسئولان محترم وزارت ورزش در ایران از امروز به شکل جدی در حال پیگیری موضوع هستند تا فدارسیون فوتبال به صورت رسمی با این موضوع برخورد کند.

رئیس کمیته سلامت اداری اصل ۹۰ گفت: علاوه بر این متاسفانه در یک برنامه دیگر با حضور تیم ایران پرچم جمهوری اسلامی به شکل شلوارهای ساپورت چسبان در تن زنان نیمه برهنه قرار داده شده. این برنامه نیز از سوی فیفا بوده و اگر فدارسیون فوتبال و مسئولان ذیربط از قبل وظایف خود را درست انجام می دادند، می توانست جلوی این نوع هتک حرمت ها را بگیرد.

وی درباره مصاحبه نعمتی ، سخنگوی هیأت رئیسه مبنی بر این که سفر برزیل نماینده اصل ۹۰ به هیأت رئیسه ربطی نداشته گفت: سفر بنده همانطور که چندین بار توسط رئیس کمیسیون اصل ۹۰ تاکید شد با درخواست کمیسیون اصل ۹۰ و تصویب کمیته سفرهای خارجی نمایندگان و علی رغم در خواست و میل بنده اجرایی شد؛ اما این که گفته شود به هیأت رئیسه ربطی نداشته بیشتر برای فرار از پاسخگویی است.

رسایی گفت: ترکیب اعضای کمیته سفرهای خارجی نمایندگان شامل چند تن از اعضای هیأت رئیسه به اضافه مشاور بین الملل آقای لاریجانی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و مسئول دفتر رئیس مجلس است. آیا هیأت رئیسه می تواند بگوید این ترکیب به من مربوط نیست.

نماینده تهران گفت : آقای لاریجانی در مواقعی که مورد انتقاد برخی از تصمیماتش قرار می گیرد، به جای اینکه افکار عمومی را توجیه کند یا صورت مسأله را پاک می کند یا آن را پنهان می کند در حالی که سفرهای خارجی نمایندگان اگر توجیه اداری و منطقی دارد، باید با صدای بلند اعلام شود و اگر ندارد، نباید تصویب شود.
رسایی گفت: اگر در طول مجلس نهم ۱۰۰۰ سفر خارجی صورت بگیرد، قطعا حضور نماینده مجلس برای نظارت بر عملکرد دستگاه های ذیربط در این بازی ها جزو ۲۰ مورد اول است.

۲۱ خرداد ماه ۱۳۹۳

بختی برای ویرایش و پارسی نویسی این گزارش نداشتم. برجسته نمایی ها همه جا از آنِ من است.   ب. الف. بزرگمهر 

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!