«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۱ اسفند ۲۸, دوشنبه

پیام حزب کمونیست یونان به مناسبت برگزاری ششمین کنگره حزب توده ایران


رفقای گرامی!

درودهای گرم و رفیقانه کمونیست‌های یونان را تقدیم شما می‌کنیم و آرزومندیم که «کنگره ششم» حزب شما با کامیابی کامل برگزار شود.

دو حزب ما پیشینه ی همکاری و هبستگی درازمدتی با یکدیگر دارند؛ سنّت‌های مشترکی در پیکار قهرمانانه در راه حقوق طبقه کارگر و مردم دارند؛ و تجربه بسیاری در ایستادگی و پیکار در شرایط پیگرد خشن و بی‌رحمانه حکومت‌های بورژوایی و نیروهای سرمایه دارند. دو حزب ما تجربه گران‌بهایی دارند که در اوضاع و احوالی که در حال حاضر در منطقه ما در حال شکل‌گیری است، از اهمیت فراوانی برخوردار است.

حزب کمونیست یونان، موضع‌گیری‌ها، ارزیابی‌ها و فعالیت‌های حزب شما را از نزدیک دنبال می‌کند. همچنین، ما رخدادهای کشور شما را دنبال می‌کنیم که نشان از شدیدتر و حادتر شدن همچشمی میان امپریالیست‌ها در این منطقه دارد؛ و حاکی از شدت گرفتن تضادهای میان بورژوازی در سطح کشور در شرایطی است که بحران سرمایه‌داری در حال ژرف ‌تر شدن است.

ما همبستگی طبقاتی استوار خود را با کمونیست‌های ایران، با پیکار طبقه کارگر و لایه های مردمی کشور شما برای پشتیبانی از حقوق اجتماعی و دموکراتیک خود، برای بازیابی حقوق سیاسی و سندیکایی، برای آزادی مبارزانی که در راه دستیابی به حقوق زحمتکشان پیکار می‌کنند و برای قانونی شدن فعالیت حزب توده و آزادی فعالیت سیاسی کمونیست‌ها اعلام می‌کنیم.

حزب کمونیست یونان، همچنین هرگونه چنگ اندازی امپریالیستی در ایران را قاطعانه مردود و محکوم می‌داند. در صورت چنین چنگ اندازی، صرف‌نظر از آنکه بهانه آن چه باشد، آنچه هدف چنگ اندازان است، پیگیری اجرای نقشه ی «خاورمیانه بزرگ» به هزینه ی ملّت‌های منطقه است. ما از حقوق مردم ایران برای تعیین سرنوشت کشور خویش پشتیبانی می‌کنیم.

رفقای گرامی!

کنگره ی حزب شما هنگامی برگزار می‌شود که بویژه برای منطقه ما بسیار حیاتی و حساس است. خطر درگیری ‌های منطقه‌ای فراگیر و حتّیٰ جنگی امپریالیستی و فراگیرتر در منطقه‌یی گسترده‌تر، رو به افزایش است. محورها و اتحادهای امپریالیستی در حال شکل گیری است. با دخالت و شرکت مستقیم یونان، زمینه ها و امکان‌ها برای چنگ اندازی امپریالیستی‌ای فراگیر در منطقه فراهم می‌شود. این در حالی است که رخدادهای سوریه در مرکز توجه آن‌ها قرار دارد و امکان یورش به ایران نیز وجود دارد که تکه تکه شدن کشورهای منطقه و بی‌ثباتی کشورها یکی از پس دیگری را در پی خواهد داشت. فرآورده ی همه این‌ها، چنگ اندازی‌ها و جنگ‌های امپریالیستی تازه خواهد بود.

امروزه، با توجه به امکان پیش آمدن چنین اوضاعی، آماده‌سازی ویژه ی جنبش کارگری و مردمی بایسته است. افزایش توان پیکار با آماج رویارویی با انحصارهای سرمایه‌داری، افزایش رویارویی ایدئولوژیکی با این آماج که نیروهای مردمی زیر پرچم این یا آن قطب امپریالیستی به دام نیفتند، رویارویی با "میهن‌پرستان" بورژوایی، ملی گرایان (ناسیونالیست‌های) خرده‌بورژوا و نیز فاشیست‌ها و جریان‌های سیاسی اپورتونیست که در شرایط بحران سر بلند می‌کنند، بایسته است. میهن‌دوستی کنونی در این شرایط، در پیکار برای زدودن بهره کشی و سرنگون کردن سرمایه‌داری تبلور می‌یابد.

در یونان، حزب کمونیست یونان در شرایط دشواری پیکار می‌کند که بحران در حال ژرف ‌تر شدن است و لایه های گسترده‌ مردمی به نومیدی و درماندگی کشانده می‌شوند. این در حالی است که روند تغییر شکل دادن به ساختار سیاسی شتاب گرفته است و کوشش پردامنه‌یی برای بازیابی سوسیال دموکراسی به دست حزب اپورتونیست «سیرزا» انجام می‌گیرد.

حزب کمونیست یونان با هرگونه پشتیبانی از آن نیروهای سیاسی‌ای که از این یا آن فرمولبندی مدیریت اوضاع برای تداوم و بقای سرمایه‌داری حمایت می‌کنند، مخالف است. ما برای نوسازی سازمان جنبش کارگری و در راه ایجاد «ائتلاف مردمی»‌ای پیکار می‌کنیم که منافع طبقه کارگر، نیمه‌پرولترها، خودشاغل‌های شهری و روستایی را نمایندگی می‌کند. آماج این ائتلاف و پیکار، گرفتن قدرت از دست انحصارها و اجتماعی کردن ابزارهای تولید است که در دست آنها متمرکز شده است.
حزب ما به ضروت بهبود بخشیدن «جنبش بین‌الملل کمونیستی» و فعالیت مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری باورمند است. به همین دلیل، حزب ما به کوشش خود برای برپایی «قطب کمونیستی» و نیز پیگیری نشست‌های بین‌المللی، جُستاری و منطقه‌ای حزب‌های کمونیست و کارگری و نیز مخالفت با طرح‌های «گسترده‌تر کردن این نشست‌ها» و شرکت دادن نیروهای به‌اصطلاح چپ در آن‌ها و دگردیسه نمودن ماهیت آن‌ها، ادامه خواهد داد. ما همچنان پشتیبانی خود از سازمان‌های ضدامپریالیستی بین‌المللی را پی خواهیم گرفت.

با توجه به آنچه گفته شد، کامیابی کامل شما در برگزاری کنگره و استوار نمودن هرچه بیشتر هماوندی های برادرانه میان دو حزب را آرزو داریم.

کمیته مرکزی حزب کمونیست یونان

برگرفته از نامه مردم شماره ٩١٦، ٢١ اسفند ماه ١٣٩١

این برگردان از پیامی ارزنده از سوی اینجانب پارسی نویسی و بویژه در نشانه گذاری ها ویرایش شده است.   ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!