«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۰ بهمن ۲۱, جمعه

"سوسمار"ها به هر رو کباب خواهند شد؛ گرچه هیچ ایرانی آنها را نخواهد خورد!


این هم گزارشی است از رزمایشی بی پیشینه به نام «سوسمار بی باک» برای تمرین یورش به خاک میهن مان، برگرفته از تارنگاشت وابسته به دولت ایالات متحد اتازونی: «رادیو فردا»!

توده ی مردم ایران، "سوسمارها" را چه بی باک یا ترسو، کباب خواهند کرد؛ گرچه آنها را نخواهند خورد!

 ب. الف. بزرگمهر     ٢١ بهمن ١٣٩٠

|||||||||||||||||

رزمایش «سوسمار بی‌باک»؛ تمرین حمله احتمالی به سواحل ایران

دو روز پس از آغاز رزمایش نیروی زمینی سپاه در مناطق جنوبی ایران، موسوم به «حامیان ولایت»، نیروی دریایی آمریکا، از روز دوشنبه ششم فوریه، رزمایش گسترده‌ای را با شرکت ۲۰ هزار نیروی رزمی و همراهی واحد‌هایی از بریتانیا، فرانسه، هلند و ایتالیا، در سواحل خاوری این کشور آغاز کردند؛ رزمایشی که هدف اعلام نشده آن ظاهراً پیاده کردن نیروهای واکنش سریع در سواحل شمالی و جنوبی خلیج فارس است.

این رزمایش که «سوسمار بی‌باک» نام گرفته، بنا بر اظهار دریاسالار جان هاروی، فرمانده نیروی دریایی آمریکا، بزرگ‌ترین تمرین نظامی آبی ـ خاکی نوع خود طی ۱۰ سال گذشته محسوب می‌شود.

اگرچه مقامات نظامی آمریکا تأکید می‌کنند که برگزاری رزمایش یاد شده در رابطه با ایران تدارک دیده نشده، در عین حال فرضیه‌های عملیاتی که طی رزمایش یاد شده مورد استفاده و تمرین قرار می‌گیرند، شائبه‌ای برای تشخیص هدف اصلی آن باقی نمی‌گذارد.

سناریو

به موجب پیش فرض رزمایش، پس از اشغال بخشی از سرزمین «عنبر» در خلیج فارس (احتمالاً عربستان سعودی) توسط یک واحد مکانیزه نظامی سرزمین «لعل» (احتمالاً ایران) و پس از آنکه سرزمین «لعل» تنگه هرمز را مین‌گذاری کرد، نیرو‌های متحد به دعوت سرزمین اشغال شده ابتدا نیرو‌های متجاوز را منکوب و در تعقیب عملیات، به بخش‌هایی از سرزمین «لعل» وارد می‌شوند.

رزمایش بزرگ آبی ـ خاکی «سوسمار بی‌باک» که در سواحل خاوری آمریکا و آب‌های ایالت ویرجینیا، کارولینای شمالی، فلوریدا آغاز شده و تا روز ۱۴ ماه فوریه ادامه خواهد یافت، به نوعی عملیات نظامی ابتدای دهه ۹۰ و اشغال بخشی از خاک عربستان و کویت توسط نیرو‌های مکانیزه عراق را باز سازی خواهد کرد.

بر اساس طرح اعلام شده برای رزمایش یاد شده، نیرو‌های متحد پس از شکست کشور متجاوز، جنگ را تا سواحل دشمن ادامه داده و بخش‌هایی از خاک آن را به اشغال خود در می‌آورند.

کاربرد عملیات آبی ـ خاکی، گسترش جنگ به سواحل دشمن و استقرار نیرو در آن مناطق به منظور پیشگیری از تدارک عملیات نظامی نا‌متقارن علیه خطوط کشتی‌رانی در آب‌های هرمز است.

بنا بر پاره‌ای از گزارش‌ها، نیروهای مستقر در آب‌ های مناطق جنوبی هرمز تدارکات محسوسی را در جزیره مسیره متعلق به سلطان‌نشین عمان و همچنین جزیره سقط را متعلق به کشور یمن به عمل آورده‌اند که می‌تواند مکمل اهداف رزمایش «سوسمار بی‌باک» آمریکا تلقی شود.

طی یک مواجه نظامی تمام عیار، استقرار موقت در پاره‌ای از جزایر نزدیک به تنگه هرمز می‌تواند هدف عملیات دفاعی و یا پیش‌گیرانه واحد‌های رزمی ایران در آبهای خلیج فارس قرار گیرد.

متقابلاً، نیروی‌های دشمن می‌توانند اشغال جزایر ابوموسی، تنب‌ها و سیری را به بهانه پیشگیری از استقرار واحد‌های موشکی سطح به سطح ایران در آن‌ها، طی یک عملیات آب ـ خاکی گسترده در دستور کار خود بگذارند.

تجهیزات

بنا بر اظهارات دریادار «کوین اسکات» و سرلشکر آمریکایی «کریستوفر اوئن» که مشترکاً مدیریت عملیات «سوسمار بی‌باک» را بر عهده دارند، در مانوور جاری تجهیزات پیاده شدن در سواحل، هجوم هوایی و حمایت نیرو‌های رزمی درگیر در سواحل از راه آب، تمرین خواهد شد.

در این رزمایش، بیش از ۲۵ کشتی جنگی منجمله ناو هواپیما بر اتمی «اینتر پرایز» آمریکا و ناو هواپیما بر فرانسوی «شارل دوگل»،و نیز تعدادی از کشتی‌های بریتانیا حضور دارند.

علاوه بر ۱۰۰ فروند هواپیمای جنگنده، از جمله هواپیما‌های فوق پیشرفته اف- ۳۵ که به صورت مشترک توسط واحد‌های نیروی دریایی و نیروی هوایی آمریکا به کار گرفته می‌شوند و تاکنون در یک جنگ واقعی مورد استفاده قرار نگرفته‌اند، بیش از ۱۰۰ فروند هلیکوپتر بر عرشه سه فروند ناو هلیکوپتربر با قابلیت‌های مشابه ناو فرانسوی «میسترال» در مانور یاد شده شرکت دارند.

گفته می‌شود که نیرو‌های اصلی درگیر در رزمایش «سوسمار بی‌باک»، یک هفته پیش از پایان عملیات تمرینی راهی آب‌های خلیج فارس خواهند شد.

آمادگی

مقامات آمریکایی تاکنون همواره تأکید کرده‌اند که جنگ علیه ایران گزینه مطلوب آن‌ها نیست. در عین حال یادآور شده‌اند که این گزینه همچنان مطرح خواهد بود.

نگرانی عمده آمریکا در عین حال، درگیر شدن در نبردی است که می‌تواند یا با ابتکار اسرائیل و یا به صورت تصادفی و در نتیجه یک برخورد برنامه‌ریزی نشده آغاز شود. در نتیجه آمریکا خود را ناگزیر به افزایش آمادگی نظامی برای واکنش نسبت به شرایط پیش آمده می‌بیند.

وزیر دفاع آمریکا اخیراً اعلام کرده بود که اسرائیل ممکن است در بهار سال جاری به حمله نظامی علیه ایران مبادرت کند. گرچه رئیس جمهور آمریکا روز پنجم فوریه اظهار داشت:
«تصور نمی‌کنم اسرائیل برای حمله به ایران اتخاذ تصمیم کرده است.»

همزمان با آغاز رزمایش زمینی «حامیان ولایت» آیت‌الله علی خامنه‌ای با حضور در نماز جمعه، از «تهدید‌های ایران» یاد کرد که «به موقع مطرح خواهند شد.»

طی پنج هفته اخیر، در کنار افزایش تحرکات دیپلماتیک (میانجیگری ترکیه و سفر هیئت شش نفره آژانس به تهران)، فشار‌های اقتصادی (تحریم نفت ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی از سوی جامعه اروپا و آمریکا) افزایش قابل ملاحظه یافته‌اند.

برگزاری مانور گسترده آبی-خاکی «سوسمار بی‌باک»، پس از اعلام لغو مانور هوایی مشترک آمریکا و اسرائیل، حاکی از آن است که شاخه نظامی فشار‌های سه‌گانه علیه ایران نه تنها از دو شاخه سیاسی ـ اقتصادی عقب نمانده که تا حدود زیادی در حال پیشی گرفتن از آن‌ها است.


این گزارش نیمچه تحلیلی از سوی اینجانب ویرایش شده اشت.         ب. الف. بزرگمهر



هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!