«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۰ بهمن ۲۹, شنبه

دلالها به بازار ارز بازگشتند!

دلار آزاد یک هزار و ٩٠٠ تومان

دلار یک هزار و ٩٠٠ تومانی در بازار آزاد تهران بار دیگر به طور رسمی و از سوی صرافی ها مبادله می شود و نقش دلالان در بازار بار دیگر پر رنگ شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا، مدتی بود که خبری از دلالان در چهار راه استانبول تهران نبود و نقش آنها در ایجاد فضای رقابتی در بازار ارز و ایجاد حباب در نرخ ها کم شده بود؛ اگر مبادله ای هم صورت می گرفت، زیر سایه ترس در کوچه پس کوچه ها بود؛ زیرا می دانستند که نیروی انتظامی در بازار آماده است تا بساط دلالان را برچیند. اما گویا این نگرانی ها در روزهای اخیر در بازار کم شده و دیگر خبری از نیروی های انتظامی بر سر این چهارراه تاثیر گذار نیست. در عوض نقش دلالان بار دیگر آغاز شد. این بار دلالان بدون نگرانی از پلیس، بساط خود را در کنار خیابان پهن کرده و تنها دلار و یورو مبادله می کنند.

یکی از دلالان به خبرنگار «پانا» در خصوص علت حضور دوباره آنها گفت:
بانک مرکزی بخشی از نیاز واردکنندگان و مسافرین را تامین می کند؛ اما بخش زیادی از مردم مانند کسانی که سالانه دهها بار مسافرت کاری می کنند، بدون ارز مانده اند و صرافها نیز حاضر نیستند دلار خود را با نرخ یک هزار و ٢٢٦ تومان بفروشند به همین جهت لازم است تا عده ای نیز دلار این دسته از افراد را تامین کنند.

وی نرخ واقعی دلار را یک هزار و ٩٠٠ تومان دانست و افزود:
با دستور بانک مرکزی نمی توان مردم را مجبور کرد که سرمایه خود را که به شکل دلار درآورده اند با نرخی کمتر از نرخ واقعی بفروشند و در این میان ضرر دهند.

اما این تنها دلالان نبودند که دلار یک هزار و ٩٠٠ تومانی، پوند ٢ هزار و ٩۵٠ تومانی و یورو ٢ هزار و ۵٠٠ تومانی می فروختند که صرافهای مجوزدار نیز فروش ارز آزاد را با نرخ های فوق آغاز کرده بودند؛ گویا راهکار بانک مرکزی برای پوشش بازار ارز مناسب نبوده و قیمت ها بار دیگر به سوی اوج در حرکت هستند.

نکته قابل توجه اینکه نیروی انتظامی دیگر در محل حاضر نبود و صرافی ها نیز گویا مجوز رسمی برای فروش ارز داشتند که اینگونه فریاد «دلار، دلار» در جلوی مغازه سر داده بودند.

روی تابلوی برخی از صرافها نیز نرخ های آزاد ارز درج شده بود که نشان می دهد صراف ها دیگر نگران تهدیدات بانک مرکزی نیستند.

پرسشی که مطرح می شود این است که آیا طرح بانک مرکزی شکست نخورده است؟

«خبرگزاری پانا»

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!