«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۸۹ بهمن ۵, سه‌شنبه

نخستین آزمون های «طرح هدفمند کردن یارانه ها»:

گاوآهن، قاطر و الاغ برای شخم زدن بجای تراکتور!

عسگر جلالیان، نماینده دیر، کنگان و جم در مجلس و عضو کمیسیون انرژی:
در حال حاضر در اجرای طرح هدفمندی یارانه ها مشکلی وجود دارد و آن این است که مدیران اجرایی در شهرستان‌ها باید مشکلات موجود بر سر راه را به ستاد هدفمندی یارانه‌ها منتقل کنند که این کار را انجام نمی‌دهند.

مشکلات اجرایی و مشکلات آیین نامه ای که بر سر راه هدفمندی یارانه ها وجود دارد باید به ستاد مرکزی هدفمندی یارانه‌ها منتقل شود که این اتفاق نمی افتد و نتیجه آن فشاری است که مردم تحمل می‌کنند. 

در شرایطی که رئیس جمهور تاکید کرده است که دستگاه ها به صورت مدون مشکلات را دسته بندی کرده و به ستاد ارجاع دهند اما دستگاه‌ها طی گزارشات غیر واقعی همه چیز را خوب نشان داده و مشکلات را منتقل نمی‌کنند.

شاهد این هستیم که وزرای نفت و نیرو طبق همین گزارشاتی که از نهادهای زیربط خود در استانها دریافت می‌کنند، به مجلس گزارشات مثبتی ارائه میدهند که تناقض آن با شرایط موجود وضعیت اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، نگران کننده است

در همین خصوص به خاطر نگرانی کمیسیون انرژی از وضعیت موجود و تناقض گزارشات وزارتخانه‌ها به مجلس با بازخوردی که نماینده‌ها خودشان شاهد هستند، این نگرانی با زیر مجموعه‌ها مطرح شد که این گزارشات مثبت به این دلیل است که سیستم‌های اجرایی شهرستان‌ها مشکلات را منعکس نمی‌کنند.

این شرایط باعث می شود دولت نیز نتواند جمع بندی درستی از شرایط موجود داشته باشد و مشکلات بر قوت خود باقی بماند. برای مثال آمار کاهش مصرف انرژی در استان بوشهر در شرایطی مثبت ارزیابی می‌شود که صیادان به دلیل ناکافی بودن سهمیه و گران بودن آن کار را تعطیل کرده اند و مصرف سوختی ندارند اما به ازای آن بیکار شده‌اند.

از طرفی کشاورزانی که تا دیروز با وجود نداشتن پروانه چاه به فعالیت کشاورزی خود ادامه می‌دادند امروز هیچ سهمیه‌ای به آنها اختصاص نیافته و کارشان تعطیل شده.

یکی از نگرانی های کمیسیون این است که گزارش شده در برخی شهرستان ها به دلیل گران شدن سوخت مردم دوباره به گاو آهن، قاطر و الاغ برای شخم زدن زمین رو آورده‌اند و تراکتور را کنار گذاشته اند؛ آنهم در شرایطی که میخواهیم به سمت پیشرفت و توسعه گام برداریم و استفاده از تکنولوژیها را سرلوحه قرار دهیم این عقب گرد دارد اتفاق می افتد که به هیچ وجه پذیرفته شده نیست

بنابراین کاهش مصرفی که اتفاق افتاده و مثبت ارزیابی میشود با بی تدبیری هایی همراه است که آسیب آن جدی است. باید دید کاهش مصرفی که اتفاق افتاده به خاطر مدیریت دولت است یا به دلیل صرفه‌جویی مردم است و یا اجبارهایی است که سیستم به مردم وارد کرده و باعث شده بیش از هرچیز اقشار پایین ضربه ببینند.

کمیسیون انرژی این دغدغه جدید را دارد که مدیران اجرایی در سطوح پایین واقعیت‌های طرح را به ستاد هدفمندی یارانه ها منعکس نمی‌کنند و آنها نیز به دلیل اطلاعات اشتباه نمی توانند نواقص را رفع کرده و نهایتا این مردم هستند که فشار مضاعف بر آنها تحمیل می‌شود.


عنوان نوشتار از اینجانب است.    ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!