«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۲ مرداد ۱۳, یکشنبه

بخشی از کاخ ‌آپادانا سوخت؛ بیضه ی اسلام سلامت باد!


یک هکتار از برجای مانده های کاخ آپادانا در میان شعله‌های آتش سوخت. یک ماه پیش کاخ اردشیر نیز از سوی معتادان منطقه به آتش کشیده شد. این درحالی است که مسوولان پایگاه میراث ‌فرهنگی شوش و اداره کل میراث ‌فرهنگی خوزستان تا این لحظه هیچگونه پاسخی به چگونگی و انگیزه ی آتش‌سوزی‌های تازه نداده اند.

کاخ آپادانا درحالی چندی پیش بر اثر انباشت نخاله‌، خس و خاشاک و گیاهان خودرو هرس نشده به آتش کشیده شد که یکی از کارشناسان پایگاه میراث‌فرهنگی شوش از دستگیری معتادان و احتمال آتش‌سوزی کاخ اردشیر می‌گوید.

شنیده‌ها حاکی از آن است که چندی پیش معتادان باعث آتش‌سوزی در کاخ اردشیر بوده‌اند. کارشناسان هم از شکایت پایگاه میراث ‌فرهنگی و پ‍رونده ی قضایی آتش‌سوزی‌ کاخ اردشیر توسط دو تن از معتادان محلی خبر داده‌اند؛ اما با این وجود هنوز به‌طور قطع مشخص نشده که عامل اصلی آتش سوزی در برجای مانده های کاخ آپادانا چه بوده است.

این درحالی است که تماس‌های پی در پی خبرنگار خبرگزاری میراث‌فرهنگی به باغبان کوچک مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی شوش تا این لحظه هیچ نتیجه‌ای در پی نداشته است.

«بیژن حیدری» ناظر حفاظت و مرمت پایگاه محوطه باستانی شوش درباره ی علت آتش‌سوزی‌های تازه در محوطه باستانی‌ شوش به خبرگزاری میراث‌فرهنگی اینطور می‌گوید:
«چندی پیش کاخ اردشیر توسط دو تن از معتادان به آتش کشیده شد که البته حریق به ‌سرعت کنترل شد و حدود دو هفته پیش به‌ محض تعطیلی موقت کارگاه شوش، شاهد آتش‌سوزی کاخ آپادانا بودیم. به‌نظر می‌رسد این آتش‌سوزی‌ها سهوی نبوده است.»

حیدری می‌گوید:
«از یکم اردیبهشت تا ۲۸ تیرماه سال جاری که ابلاغیه اعتبار داشتیم در سه نوبت محوطه ۱۲ هکتاری آپادانا بوته‌زنی شده است.»

این کارشناس با اشاره به اینکه خسارت‌های وارده بر کاخ آپادانا بسیار سطحی و ناچیز است، افزود:
«آتش‌سوزی‌هایی که اخیرا در محوطه باستانی شوش صورت گرفت، از سوی پایگاه میراث ‌فرهنگی شوش مهار شد. چنانکه می‌توان گفت خسارت‌های وارده بر کاخ آپادانا سطحی و بسیار ناچیز است.»

این کارشناس تاکید می‌کند: «نه‌تنها بوته‌زنی‌ها در کاخ آپادانا انجام شده که درحال‌حاضر مرمت‌ بخش‌هایی از آپادانا شرقی و نظافت شهر پانزدهم شوش نیز در حال اجرا است.»

هم‌اکنون [گفتگو پیرامون] شهر باستانی شوش که روزگاری مرکز تمدن ایلامیان بوده با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه است. از یک سو، ستیزه برای ثبت جهانی آن هر روز داغ‌تر می‌شود و از سوی دیگر آتش‌سوزی‌های تازه و رسیدگی نکردن به این محوطه ی باستانی، گمان ثبت یکی از  مهم ترین محوطه‌های [باستانی] ایران را با چالش روبرو می‌کند.

شوش یکی از کهن‌ترین سکونتگاه‌ های شناخته شده منطقه است؛ نخستین آثار یک دهکده مسکونی در آن مربوط به ۷۰۰۰ سال پیش از میلاد است و به کمان بسیار در سال ۴۰۰۰ پیش از میلاد پایه گذاری شده است. شهر باستانی شوش روزگاری مرکز برخورد دو فرهنگ مهم «میان رودان» و ایلام بوده، که هریک به سهم خود در دیگری تأثیر داشته است. قرار گرفتن این منطقه در شمال خلیج فارس و نیز همسایگی با «میان رودان» در پیدایش این وضع ویژه تأثیر بسیاری داشته است.

شوش در دوره ی هخامنشیان، شکوه گذشته خویش را بازیافته و چهار راه خاور و باختر شد. با توجه به اهمیت و موقعیت جغرافیایی و سیاسی ویژه ی شوش بود که راه‌های بسیاری و به ویژه راه بزرگ موسوم به «راه شاهی»، ارتباط این شهر را با نقاط گوناگون جهان برقرار می کرد. از کاخ آپادانای شوش به‌عنوان کاخ زمستانی شاهان هخامنشی یاد می‌شود.

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی:  

این گزارش شلخته از سوی اینجانب، پاکیزه، پارسی نویسی و ویرایش شده است. عنوان و افزوده های درون [ ] نیز از آنِ من است.     ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!