«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۱ مرداد ۱۷, سه‌شنبه

در ولایت امام زمان، ابزار خودکشی ارزان ترین کالاهاست!

قرص پاک تر (بدون ناخالصی)، گرچه گران تر است، ولی به یکبار مصرفش می ارزد؛ چون آسان تر جان می گیرد!

بهای جان آدمی ارزان شده است. کافی است نگاهی به صفحه ی رویدادهای روزنامه‌ها بیندازید؛ آنگاه متوجه می‌شوید که با پرداخت ۵٠٠ تومان و گرفتن یک عدد «قرص برنج» می‌توان در زمره مردگان قرار گرفت و به دنیای دیگر کوچ کرد.

خودکشی این روزها در دسترس‌ترین راه برای رسیدن به مرگی خودخواسته است. «سازمان پزشکی قانونی» در واپسین آمار خود از مرگ ١١٦ نفر در ٤ استان کشور خبر داده که بلعیدن «قرص برنج» را به عنوان راهکاری برای رها شدن از چنگ گرفتاری ها‌یشان برگزیده بودند. بر پایه ی آمار این سازمان در ٤ ماهه نخست امسال، استانهای تهران، مازندران، گیلان و لرستان بیشترین رشد مرگ را نسبت به سال گذشته داشته‌اند. در این مدت، ١۷ نفر در مازندران،‌ ١٩ نفر در لرستان، ٣٣ نفر درگیلان و ٤۷ نفر در تهران جان خود را بر اثر استفاده از «قرص برنج» از دست داده اند. این در حالی است که در مدت همانند در سال گذشته، در استان‌های مازندان ۵ نفر، در لرستان ٦ نفر، در گیلان ٢١ نفر و در تهران ٦٦ نفر با «قرص برنج» خودکشی کرده بودند. نکته مهم این است که با همه ی محدودیت‌هایی که برای عرضه کالاهایی چون «قرص برنج» در کشور پدید آمده، این مواد به آسانی‌در استانهای شمالی در دسترس بوده و با پرداخت ۵٠٠ تومان می‌توان در کمتر از یک دقیقه یکی از این قرص‌ها را بدست آورد.

دسترسی به «قرص برنج» که به عنوان یکی از کشنده‌ترین مواد از آن نام برده می‌شود در شهری مانند تهران دشوارتر و گران‌تر است. خیابان ناصر خسرو به داروهای قاچاق و تاریخِ مصرف گذشته نام یافته است؛ ولی با کمی جست‌وجو در این خیابان می‌توان کالاهای هماوند با (مربوط به) خودکشی را پیدا کرد. کافی است فروشنده به خریدار اطمینان دهد؛ آنگاه است که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را با گران‌ترین بها و با قسم خوردن به جان زن و بچه‌ای که ندارد به تو قالب می‌کند و در کمتر از چند ثانیه ناپدید می‌شود؛ به گونه‌ای که شک می‌کنی تا چند لحظه گذشته فروشنده‌ای که برای فروش دست از سرت بر نمی‌داشت، اصلا وجود خارجی داشت یا نه. ولی دستیابی به بهترین گونه ی قرص برای خودکشی هم دردسرهایی دارد. یک فروشنده ادعا می‌کند که قرص «سیانور»ی که در اختیار دارد از بهترین گونه ی آن دربازار است و به هیچ عنوان راضی نمی‌شود از بهای ٨٠ هزار تومان پایین بیاید ... فروشنده بعدی کمی خوش انصاف‌تر است؛ قرص با کمی «ناخالصی» را به بهای ٤۵ هزار تومان برای فروش گذاشته و خیالم را آسوده می‌کند که این درصد ناخالصی به اندازه‌ای نیست که باعث شود نمیرم. این نکته را هم یادآور می‌شود که برپایه ی تجربیاتی که دارد، بهترین زمان مصرف این قرص میان وعده‌های غذایی است؛ چرا که قرص با غذا آمیخته شده و احتمال زنده ماندن را پایین می آوردد. مرد میانسالی که کمی دورتر ایستاده و مدام زیر نظرمان دارد، زمانی که مطمئن می‌شود قرص را نخریده‌ام، اشاره می‌کند تا به طرفش بروم. گاهی از قصدم برای خریدن قرص باخبر می‌شود، سر نصیحت را باز می‌کند. مرد که حالا می‌دانم نامش احسان است، ژستی پدرانه به خود می‌گیرد و اندرزم می دهد که بجای خودکشی در اندیشه ی زندگی باشم و به روزهای خوشی بیندیشم که در آینده در انتظارم است. پس از آن، سری به تاسف تکان می‌دهد و می‌گوید سال‌های نخستی که به فروش دارو در این خیابان روی آورده بود، «سیانور» و قرص‌های «والیوم» مهم‌ترین وسیله برای خودکشی بوده، ولی این سال‌ها کمتر کسی برای خرید قرص «والیوم» مراجعه می‌کند و «سیانور» به همراه «قرص برنج» پس از خرید طناب برای دار زدن، به یک مُد برای خودکشی تبدیل شده است. مرد از عذاب وجدانی می‌گوید که از سال‌های پیش و پس از فروش قرص‌های «سیانور» رهایش نکرده و هنوز ادامه دارد و تاکید می‌کند که اگر چه سالهاست چیزی برای خودکشی به خریداران عرضه نمی‌کند، ولی همواره از کابوس‌هایی رنج می‌برد که فکر می‌کند ناهماوند با (بی‌ارتباط به) کسانی نیست که از او «سیانور» خریده‌اند و از سرنوشت شان آگاهی ندارد؛ ولی همزمان می‌گوید که اگر آشنایی در شمال کشور داشته باشم به آسانی می‌توانم هر اندازه «قرص برنج» که بخواهم بدون کوچک‌ترین دشواری فراهم کنم.

افزایش خودکشی در کشور

دکتر مجید ابهری، آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به این نکته که شمار خودکشی در کشور افزایش داشته، به «تهران امروز» می‌گوید:‌
«آمار خودکشی در جامعه ما بنا بر دلایل مختلف رو به افزایش است و خودکشی زنان ٣ برابر مردان است؛ ولی خودکشی موفق در مردان دو برابر زنان است.» وی با اشاره به این نکته که در بسیاری از موردها خانواده‌ها به خاطر شرایط فرهنگی و اجتماعی از بیان علت خودکشی خودداری می‌کنند، می‌گوید:
«‌به این دلیل، نمی‌توان آمار درستی از میزان خودکشی در کشور ارائه کرد. ضمن اینکه در استان ‌های محروم معمولا دلیل مرگ افرادی که خودکشی کرده‌اند در برگه فوت عنوان نمی‌شود و پزشک تنها علت فوت را ایست قلبی عنوان و جواز دفن را صادر می‌کند و در استان‌های برخوردار نیز پزشکی قانونی و اقرار خانواده به خودکشی فرد دلیل قرار گرفتن فوت این فرد در آمار خودکشی‌ها عنوان می‌شود.» وی تاکید می‌کند:
«از نگاه رفتار شناسی انتخاب نوع خودکشی نشان‌دهنده وضعیت روحی و روانی فرد در هنگام تصمیم‌گیری است. هر چه ابزار خودکشی خشن‌تر باشد، فرد دارای روحیه پریشانتر و افسرده‌تر است. به ترتیب می‌توان گفت خودکشی توسط حلق آویز کردن، پرتاب از بلندی، خودکشی با اسلحه، معمولی‌ترین و متداول‌ترین روش‌های خودکشی خشونت‌آمیز بوده و خودکشی از طریق خوردن داروهای شیمیایی و مسموم در گروه دوم خودکشی قرار می‌گیرد که استفاده از این داروها برای خودکشی نشانه افسردگی عمیق و تصمیم قطعی برای خودکشی است.» این آسیب‌شناس اجتماعی درباره ی دلیل های اقدام به خودکشی می‌گوید:
«خودکشی ممکن است با نیت تهدید و ترساندن آنها ‌یا گرفتن امتیازات مختلف باشد؛ ‌یا آنکه خودکشی به قصد پایان دادن به زندگی اتفاق بیفتد. بالارفتن آمار افسردگی، بیکاری، اعتیاد، شکست‌های عاطفی و احساس سرخوردگی اجتماعی از دلایل اصلی رفتارشناختی برای خودکشی است.» وی تصریح می‌کند:
«محدودیت در نشاط اجتماعی، فاصله گرفتن از ارزش‌های دینی و کمرنگ شدن مبانی اخلاقی در جامعه باعث افزایش آمار خودکشی شده و در عین حال ناامیدی نسبت به آینده باعث شده آمار خودکشی در میان افراد تحصیلکرده رشد چشمگیری پیدا کند.»

مسمویت عمدی شایع‌ترین علت خودکشی در کشور

جعفر بوالهری، رئیس «انستیتو روانپزشکی تهران» نیز با اشاره به این نکته که شایع‌ترین ابزار خودکشی در ایران، قرص و مسمومیت‌های عمدی است، می‌گوید:
«سالانه ٦در هر صدهزار نفر در ایران به علت خودکشی جان خود را از دست می‌دهند و این آمار در کشورهای دیگر دنیا متفاوت است و این میزان به طور متوسط در دنیا بیش از ١٠ در هر صدهزار نفر است.» وی تصریح می‌کند:
«بسیاری از عوامل در کنار هم باید جمع شود تا یک فرد تصمیم به خودکشی بگیرد و باید توجه داشت که افکار مربوط به خودکشی به تدریج در ذهن فرد ایجاد می‌شود. عواملی مانند عوامل زیستی، فرهنگی‌،‌ اقتصادی،‌ تاریخی،‌ معنوی و خانوادگی در ایجاد خودکشی بسیار موثر است.» بوالهری با اشاره به راه‌های پیشگیری از خودکشی خاطرنشان می‌کند:
«آموزش مهارت‌های زندگی مانند مدیریت خشم، مهارت حل مسئله و مدیریت استرس برای همه افراد خانواده می‌تواند تا حد زیادی از میزان خودکشی بکاهد. همچنین قبح مسئله صحبت کردن درباره خودکشی نیز باید شکسته شود.»

برگرفته از «سلامت نیوز»

این گزارش از سوی اینجانب ویرایش و پارسی نویسی شده است. برجسته نمایی های متن، عنوان و زیرعنوان نیز از آنِ من است.    ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!