«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۸۹ آذر ۷, یکشنبه

ابراز نگرانی بنیان‌گذار وب از خطر فیس‌بوک!


تیم برنرز - لی، بنیان‌گذار وب می‌گوید برخی از شبکه‌های اجتماعی بسیار موفق همچون فیس‌بوک اصول بنیادین کار شبکه اینترنت را به مرور بر هم زده و از جهان‌شمولی آن می‌کاهند. آقای برنرز - لی هشدار می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی «یکی از خطرهای مهم» برای آینده اینترنت هستند.

به گزارش روزنامه گاردین، تیم برنزر - لی در مقاله‌ای که به تازگی در یک نشریه علمی در آمریکا منتشر شده می‌نویسد که «شبکه‌های گروهی و اجتماعی مانند فیس‌بوک که اجازه نمی‌دهند اطلاعاتی که در آنها انباشته شده توسط دیگران استخراج شود عملا شرایطی فراهم کرده‌اند که عرصه بدون مرز و آزاد اینترنت به مرور به جزایری از هم گسیخته بدل می‌شود».

روزنامه گاردین یادآوری می‌کند که شرکت گوگل نیز اوایل ماه جاری فیس‌بوک را متهم کرد که حدود ۶۰۰ میلیون نفر از مشترکان و کاربران خود را در چهارچوب فضاهای اطلاعاتی منحصر به خود گرفتار کرده‌ است.

هر چند فیس‌بوک اخیراً به مشترکان خود اجازه داده‌ است که اطلاعات بیشتری از جمله عکس‌ها و داده‌های روزآمد شده خود را پیاده کنند، ولی در مجموع این شبکه اجتماعی بزرگ از سوی بسیاری متهم است که تماس‌های کاربرانش را در چارچوب حصارهای شبکه خود زندانی کرده ‌است.

به نوشته روزنامه گاردین، تیم برنرز - لی هشدار می‌دهد که اینترنت که در آغاز کارش به خاطر اصول بنیادین آن، یعنی حق برابر در استفاده از این ابزار، به یک وسیله نیرومند و قابل دسترس در همه جا بدل شده ‌بود، با ساختن انبارهای دربستهٔ اطلاعات، هم‌اینک با خطر تجزیه روبه‌رو شده ‌است.

بنیان‌گذار وب در ادامه مقاله خود می‌افزاید: «هر چه قدر که این شیوه معماری در شبکه اینترنت گسترش پیدا کند عرصه مجازی بیشتر تجزیه خواهد شد و مردم، دیگر از امکان دسترسی به یک منبع یگانه و مشترک برای کسب اطلاعات محروم خواهند شد

تیم برنرز - لی همچنین هشدار می‌دهد که ممکن است یکی از این شبکه‌های گروهی - اجتماعی چنان گسترده و غول‌پیکر شود که بر تمامی عرصه‌های استفاده از اینترنت چنگ انداخته و از نوآوری و تنوع در چارچوب آن جلوگیری کند.

به نوشته روزنامه گاردین، آقای برنرز - لی همچنین از شرکت‌هایی نظیر اپل انتقاد کرده ‌است که به ‌جای تولید ابزار و نرم‌افزارهایی که در کنار سایر محصولات می‌تواند روی شبکه اینترنت در اختیار عموم باشد، تلفن‌هایی می‌سازند که فقط با مختصات و روش‌های ارتباطی مخصوص این شرکت کار می‌کنند.

وی تاکید دارد که باز بودن فضای استانداردها عامل اصلی در تشویق نوآوری و اختراعات است. برنرز - لی در ادامه می‌افزاید: «ممکن است ابزارها و نرم‌افزارهای ساخت اپل خیلی هم عالی باشند، ولی در درازمدت این‌ها تنها محصول پژوهش و کار یک شرکت‌اند و فضای اختراعات و نوآوری را نباید با دیوارهای اقتصادی حصارکشی کرد

در بخش دیگری از مقالهٔ خود، تیم برنرز - لی بر ضرورت رعایت بی‌طرفی در عرصه اینترنت تاکید کرده ‌است. به نظر می‌رسد که تاکید وی بر این نکته به سخنان هفته گذشته وزیر ارتباطات بریتانیا برمی‌گردد.

وزیر ارتباطات بریتانیا در سخنان خود تلویحاً با سیاست جدید شرکت‌های ارتباطات و ارائه‌کنندگان خدمات اینترنتی موافقت کرده بود. این شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که از این پس قصد دارند اخبار و مطالب رسانه‌ها را بر اساس دریافت حق اشتراک تصاعدی روی وب‌سایت یا شبکه‌های تلفن همراه خود قرار دهند.

تیم برنرز - لی در ادامه تاکید خود بر ضرورت حفظ بی‌طرفی در انتشار اخبار بر روی شبکه اینترنت به توافق اخیر شرکت گوگل و شرکت مخابراتی آمریکایی «وریزون» اعتراض کرده که بر اساس آن دسترسی به اینترنت از طریق تلفن همراه، شامل رعایت اصل بی‌طرفی نخواهد بود.

وی تاکید دارد که در هر شکل اتصال و تماس با شبکه اینترنت، چه از طریق کابل و چه از طریق ماهواره چه با رایانه و چه با تلفن همراه، اصل بی‌طرفی در انتشار اخبار باید مطلقاً رعایت شود.

برگرفته از «رادیو فردا»


هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!