«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۷ خرداد ۱۷, پنجشنبه

دروغی دیگر که روشن شد! ـ بازانتشار

می گویند پای دروغ لنگ است و راه دور نمی رود. اینک، دروغی دیگر نیز روشن شد. من اگر جای «آقا بیشعور نظام» بودم، سرم را پایین می انداختم و به زمین چشم می دوختم تا چشم در چشم هیچکس، حتا آن دلواپسان خوش چُسِ دله دزد خیمه و خرگاه هم نشوم!

سخنگوی دربار «یانکی» ها، آن جوانک گستاخ گفته است:
«توافق هسته‌ای یا برجام شامل دسترسی تهران به نظام مالی آمریکا نبوده و واشینگتن چنین اقدامی را قابل بررسی نمی‌داند.» (گزارش زیر) و قَره نوکرشان با پافشاری بر اینکه «همه از ابتدا می دانستند ...»، افزوده است:
«همان‌طور که همه از ابتدا می‌دانستند برجام بانک‌های آمریکایی را شامل نمی‌شده و نمی‌شود بلکه بحث عدم مزاحمت آمریکا برای همکاری سایر بانک‌ها با ایران مطرح است.» (همانجا)

قره نوکر که می داند، گفته هایش «عذر بدتر از گناه» است، بازهم بیش تر بند را به آب داده و در پی افزوده است:
«اینکه برجام این موقعیت را برای جمهوری اسلامی ایران فراهم کند که دسترسی به سیستم مالی بین‌المللی داشته باشد، هدف برجام است.» (همانجا)

از گفته وی چنین برداشت می شود که گویا سامانه ی مالی کشور «یانکی» ها بخشی از سامانه ی مالی جهان سرمایه نیست!

وی سپس با خر انگاشتن مردم و کسانی که به آسانی از توان جدا نمودن اعترافات آبروریزانه از ریز و شپش یاوه آمیز همراه آن برخوردارند و سره را از ناسره بازمی شناسند، نعل وارونه زده و با پررویی هرچه بیش تر گفته است:
«ایالات متحده متعهد است که مانع نشود بانک‌های غیرآمریکایی ـ بانک‌های اروپایی ـ بتوانند از روابط با جمهوری اسلامی ایران برخوردار باشند.» (همانجا)

چه باید گفت؟! چنین وزیر امور خارجیِ قَره نوکر «یانکی» ها سزاواز چنان رهبر الدنگ و دروغگویی است که حتا یک نانوایی را نیز نمی تواند بچرخاند و اینک، یکبار دیگر برای گروه باز هم بزرگ تری روشن می شود که همه ی آن خط و نشان ها درباره ی خط قرمز و دایره قرمز و ... برای گول زدن آن گروه اندک پیرامون و بیش از آن، خودگولزنکی برای سر به زیر برف فرو بردن بوده اند؛ دروغ هایی که هر بار چوب خطی تازه بر چوب خط های گناهان پیشین افزوده و بار آن را در پیشگاه مردم ایران و جهان، سنگین تر می کند؛ گناهانی بس بزرگ و سنگین که اگر جای آن الله تازی بودم به فرشتگان پاسبان درگاه، دستور می دادم تا وی را همانگونه کون برهنه تا روز رستاخیز، چون آن دو فرشته ی گناهکار: «هاروت و ماروت» بیاویزند. گرچه، می دانم دروغ ها و گند و گه کاری های دیگر و شاید گُنده تری هنوز در راهند ...

ب. الف. بزرگمهر   ۲۹ فروردین ماه ۱۳۹۵


***

ظریف: برجام، بانک‌های آمریکایی را شامل نمی‌شود

۱۳۹۵/۰۱/۲۸

یک روز پس از آن‌که رئیس کل بانک مرکزی ایران تأکید کرد که «باید به ایران اجازه استفاده از سیستم مالی آمریکا داده شود»، وزیر خارجه ایران تأکید کرد که برجام شامل استفاده ایران از بانک‌های آمریکایی نمی‌شود.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز شنبه ۲۸ فروردین گفت:
«همان‌طور که همه از ابتدا می‌دانستند برجام بانک‌های آمریکایی را شامل نمی‌شده و نمی‌شود بلکه بحث عدم مزاحمت آمریکا برای همکاری سایر بانک‌ها با ایران مطرح است.»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی این مطلب را در مصاحبه مشترک با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در تهران به‌سر می‌برد اظهار کرده و افزود که «ما یقیناً به ایالات متحده تذکر دادیم و فشار خواهیم آورد و اتحادیه اروپا هم همین کار را می‌کند که اطمینان حاصل کنیم دولت ایالات متحده زمینه را برای همکاری بانک‌های غیرآمریکایی با جمهوری اسلامی ایران فراهم می‌کند.»

یک روز پیش از سخنان آقای ظریف، ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گفته بود که قدرت‌های جهانی هنوز به «تعهدات» خود در توافق هسته‌ای، «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، عمل نکرده‌اند.

وی افزوده بود که ایران «هنوز به اقتصاد جهانی وصل نشده» و تأکید کرده بود که «باید به ایران اجازه استفاده از سیستم مالی آمریکا داده شود.»

در همان روز، در واکنش به سخنان آقای سیف، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، گفت که توافق هسته‌ای یا برجام شامل دسترسی تهران به نظام مالی آمریکا نبوده و واشینگتن چنین اقدامی را قابل بررسی نمی‌داند.

ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران روز چهارشنبه برای شرکت در نشست بهاره صندوق بین‌المللی پول به آمریکا رفت و با وزیر خزانه‌داری آمریکا هم دیدار کرد.

محمدجواد ظریف روز شنبه با اشاره به این سفر آقای سیف گفت:
«رئیس بانک مرکزی ایران در روزهای گذشته در واشنگتن با وزیر خزانه‌داری ایالات متحده و همچنین هیئت کارشناسی ما با هیئت کارشناسی اوپک یا دفتر مربوط به نظارت بر تحریم‌ها مذاکرات جدی داشتند برای اینکه اطمینان حاصل کنیم که ایالات متحده تعهدات خودش در قالب برجام را کاملاً انجام می‌دهد.»

ظریف گفت:
«اینکه برجام این موقعیت را برای جمهوری اسلامی ایران فراهم کند که دسترسی به سیستم مالی بین‌المللی داشته باشد، هدف برجام است.»

وزیر امور خارجه ایران تأکید کرد:
«ایالات متحده متعهد است که مانع نشود بانک‌های غیرآمریکایی ـ بانک‌های اروپایی ـ بتوانند از روابط با جمهوری اسلامی ایران برخوردار باشند.»

وی در پایان گفت:
«ما و اتحادیه اروپا این برنامه را دنبال خواهیم کرد و ان‌شاءالله نتایج ملموس آن را بیش از پیش خواهیم دید.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز در سخنرانی سال نوی خود در مشهد، آمریکایی‌های را به «بدعهدی»‌ در برجام متهم کرده و گفت که «هم‌چنان معاملات بانکی دچار مشکل است


بختی برای ویرایش این گزارش نداشتم. برجسته نمایی های متن، همه جا از آنِ من است.   ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!