«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۷ خرداد ۱۶, چهارشنبه

بیهوده مپندار از نَمَد اتحادیه کلان سرمایه داران اروپایی بتوانی کلاهی نیمدار بدوزی

آقا بیشعور! گزارش زیر را بخوان تا کمی بیش تر موش فهم* شوی! سرمایه داری امپریالیستی با شماری انحصارهای غول پیکر که بخش سترگی از اقتصاد جهان را در چنگ دارند، یک سامانه ی اقتصادی ـ اجتماعی جاافتاده بدرازای کم و بیش ۱۵۰ سال و دنباله ی تاریخی و "منطقی" سامانه ی سرمایه داری پیش از پیدایش انحصارهای سرمایه داری است؛ سامانه ای که با همه ی زمینگیرشدن و ناهمتایی های فزاینده ی درونیش، همچنان و رویهمرفته کنش و واکنشی یکپارچه از خود نشان می دهد. بزبانی ساده تر و موش فهم تر، گرچه نارسا و نمادین، آن را می توان چون هشت پایی بزرگ به پندار آورد که پاهای مَکَنده ی خود را تا دورترین جاهای کره ی زمین دراز کرده و شیره ی جان و نیروی کار آدمیان را می مکد. تو برای پایوری رزیم پلیدت به هر سو که روی بیاوری با یکی از پاهای آن سر و کار خواهی داشت؛ همچنانکه اگر دستِکم یکی از چشمانت را نبسته باشی، این هشت پا در خود ایران، هم اکنون شاید بیش از هر جایِ دیگرِ جهان، شیره ی جان و نیروی کار توده های مردم را می مکد. برای آنکه مُخِ کوچک و مَنگ شده از تریاک کشی ات را باز هم بیش تر بکار گیری، گزارش زیر را سودمند یافتم؛ گزارشی که  اندکی از چگونگی کارکرد و پیوند «بانک سرمایه‌گذاری اروپایی» در چارچوب آن سامانه و نمودی از بیشمار نمودهای یکپارچگی آن را به نمایش می نهد.

بیهوده مپندار که از نَمَد اتحادیه کلان سرمایه داران اروپایی بتوانی کلاهی درخور و اینک دیگر باید گفت: دستِ بالا کلاهی نیمدار، برای سر کچل رژیم دزدان اسلام پیشه ی ایران بدوزی! پول و سرمایه ای است که باز هم از کیسه ی گشاد مردم ایران هدر می دهی و از آن بدتر به فرار سرمایه بگونه ای فراقانونی و پولشویی نیز بیش از پیش یاری خواهی رساند. کر و کور که نیستی آقا بیشعور عوضی؟! بیگمان، شنیده ای در همین دو سال گذشته، چه اندازه سرمایه از آن میان بتازگی در کالبد شِمش های زر از ایران بیرون رفته و در بانک های ترکیه، اروپا، کانادا و ... تلنبار شده است. آقا بیشعور! بزبان کژدم گزیده ی خودت: انشاء الله، کور و کر از جهان بروی!

ب. الف. بزرگمهر   ۱۶ خرداد ماه ۱۳۹۷ 

* بجای شیرفهم
***

«مخالفت بانک سرمایه‌گذاری اروپایی» با طرح اتحادیه اروپا برای فعالیت در ایران

خبرگزاری رویترز در یک گزارش اختصاصی از قول منابعی در اتحادیه اروپا خبر داد که بانک سرمایه‌گذاری اروپایی تحت فشار آمریکا که بخش اعظم منابع مالی خود را از این کشور تامین می‌کند با طرح اتحادیه اروپا برای فعالیت در ایران مخالفت کرده است.

هدف اتحادیه اروپا از این طرح، حفاظت از سرمایه‌گذاری‌های اروپایی در ایران و حفظ برجام در برابر از سرگیری تحریم‌های آمریکا است.

مخالفت بازوی مالی اتحادیه اروپا نشان‌دهنده محدودیت‌های این اتحادیه برای حفاظت از شرکت‌ها در برابر تحریم‌ها علیه ایران است که با خروج آمریکا از برجام در روز ۱۸ اردیبهشت امسال قرار است دوباره به اجرا گذاشته شوند.

انتظار می‌رود کمیسیون اروپا روز چهارشنبه ۱۶ خرداد طرح رهبران این اتحادیه برای تشویق بانک سرمایه‌گذاری اروپایی به حمایت از فعالیت شرکت‌های این منطقه در ایران را تصویب کند. این بانک تاکنون در ایران هیچ فعالیتی نداشته است.

این اقدام بیشتر جنبه نمادین دارد و پاسخ اتحادیه اروپا به درخواست‌های دولت ایران برای نشان دادن پایبندی این اتحادیه به حفظ برجام است.

برخی از دیپلمات‌های اروپایی و منابعی در بانک سرمایه‌گذاری اروپایی گفته‌اند که طرح کمیسیون اروپا نگرانی‌ها در این بانک را افزایش داده است. آنها معتقدند که چنین طرحی می‌تواند برنامه‌های چندین میلیارد دلاری این بانک برای تامین سرمایه را به خطر بیاندازد.

یک دیپلمات اروپایی گفت:
«بانک از طرح کمیسیون اروپایی ناراضی است چون بخشی از سرمایه خود را از بازار مالی آمریکا تامین می‌کند».

بانک سرمایه گذاری اروپایی به عنوان یکی از وام‌گیرندگان بزرگ جهان سال گذشته حدود ۵۶ میلیارد یورو از بازارهای مالی بین‌المللی وام گرفته است.

این بانک نگران است که تهدید آمریکا به بازگرداندن تحریم‌های ایران ممکن است موجب هراس سرمایه‌گذاران در بانک شود.

با وجود اینکه ایران از ماه مارس امسال به طور بالقوه به فهرست کشورهای واجد شرایط برای فعالیت بانک سرمایه‌گذاری اروپایی افزوده شد ولی ارتقاء موقعیت ایران مستلزم تصویب این تغییر توسط دولت‌های اروپایی و پارلمان اروپاست.

اتحادیه اروپا می‌خواهد این اقدام تا قبل از ششم اوت که تاریخ از سرگیری مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران است، انجام شود.

حتی در آن حالت هرگونه توافقی با ایران برای آغاز فعالیت در آن کشور به تصمیم هیات رئیسه بانک سرمایه‌گذاری اروپایی بستگی خواهد داشت که اعضای آن وزیران اقتصاد ۲۸ کشور عضو اتحادیه هستند.

بانک سرمایه‌گذاری اروپایی تاکنون حاضر نشده است که در مورد تصمیم کمیسیون اروپا موضع‌گیری علنی کند.

کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای که برای خبرگزاری رویترز ارسال کرده گفته است:
«این یک اقدام اختیاری است و بانک سرمایه‌گذاری اروپایی مجبور نیست در خصوص آن اقدامی انجام دهد».

این بانک در حال حاضر از فعالیت در کشورهایی که از نظر پولشویی در فهرست نقاط پرخطر هستند و از جمله آنها ایران، پرهیز می‌کند. حدود یک سوم از وام‌های آن به شکل دلار پرداخت می‌شود که نشان دهنده وسعت تاثیرگذاری بازار مالی آمریکاست.

یک دیپلمات اروپایی دیگر به خبرگزاری رویترز گفت:
«این کار ساده‌ای نخواهد بود. بانک سرمایه‌گذاری اروپایی از خطرات ناشی از تحریم‌های آمریکا برای فعالیت بانک کاملا آگاه است».

دو منبع اتحادیه اروپا گفتند دولت آمریکا از کانال‌های غیررسمی سعی کرده است که بانک را تشویق کند تا طرح کمیسیون اروپا را نپذیرند.

یک مقام اتحادیه گفت:
«دولت آمریکا با هشدار در مورد عواقب چنین طرحی، به بانک فشار می‌آورد تا در ایران فعالیت نکند.»

پس از خروج آمریکا از برجام سایر کشورهای امضاء کننده این توافق از جمله سه قدرت‌ اروپایی- بریتانیا، فرانسه و آلمان- می‌کوشند آن را حفظ کنند. اروپایی‌ها روی حفظ مشوق‌های اقتصادی این توافق برای ایران تمرکز کرده‌اند.

مسئول انرژی اتحادیه اروپا ماه گذشته به ایران سفر کرد و به مقامات ایران گفت که وظیفه جدید بانک سرمایه‌گذاری اروپایی و سایر اقدامات تا حدی از تاثیر «تحولات بد» خواهد کاست.

برخی از کارشناسان معتقدند که دولت آمریکا می‌تواند از ابزارهای گوناگونی بهره بگیرد و حتی بدون تحریم بانک سرمایه‌گذاری اروپایی قادر است آن را از فعالیت در ایران منصرف کند.

به گفته آنها، مناسبات اقتصادی آمریکا و اتحادیه اروپا چنان در هم تنیده شده است که بعید به نظر می‌رسد اروپایی‌ها بتوانند از نهادهای موجود برای فعالیت مالی و تجاری در ایران استفاده کنند.

برگرفته از تارنگاشت دروغپردازِ و بی هیچگونه مسوولیتِ اخلاقیِ وابسته به وزارت امور خارجی یانکی ها: «رادیو فردا»  ۱۵ خرداد ماه ۱۳۹۷

بختی برای ویرایش این گزارش نداشتم؛ برجسته نمایی های متن، همه جا از آنِ من است.    ب. الف. بزرگمهر
 

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!