«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۱ شهریور ۱۵, چهارشنبه

«دیو»ها اینچنین به پیامبران دگردیسه می شوند!

افسانه ها و باورهای کهن اینچنین رنگی دیگر به خود می گیرند!

آرامگاه «یوشا» جد مادری امام زمان

در شهر تاریخی استانبول تپه‌ای قرار دارد که «یوشا» نامیده می‌شود. آرامگاه «حضرت یوشا» (ع) جد حضرت نرگس خاتون (ع) مادر بزرگوار حضرت مهدی (عج) در اینجاست.

به گزارش «فارس»، در شهر تاریخی استانبول تپه‌ای هست که «یوشا» نامیده می‌شود. این تپه یکی از زیارتگاه‌های مهم استانبول را در آغوش خود جای داده است.

آرامگاه «حضرت یوشا» در استانبول

در دورانی که استانبول با نام قسطنطنیه  (کنستانتینُپل) زیر فرمانروایی امپراتوری مسیحی روم خاوری بود، آرامگاه «حضرت یوشا» (ع) از سوی مسیحیان زیارت می‌شد و امروز این مکان یکی از زیارتگاه‌های مهم مسلمانان شده است.

بنا به روایتی، حضرت نرگس خاتون (ع) مادر گرامی حضرت مهدی (عج) در خواب جد گرامی اش «حضرت یوشا» (ع) را می‌بیند. «حضرت یوشا» (ع) در خواب با اشاره به حضرت امام حسن عسگری (ع) پدر گرامی حضرت مهدی (عج) به حضرت نرگس خاتون (ع) می‌گوید تو با وی ازدواج می‌کنی و خوشا به حال تو.

ساختار آرامگاه «حضرت یوشا» (ع) که در منطقه «بی کوز» در حاشیه تنگه ی «بُسفر» واقع شده با سایر آرامگاه‌های موجود در استانبول متفاوت است و گفته می‌شود فردی که به نام «یوشا» در این مکان دفن شده، پیامبر بوده است. مردم مسلمان استانبول با وجود دوری راه در روزهای پایانی هر هفته به زیارت این مکان می‌شتابند.

یکی از ویژگی‌های چشمگیر آرامگاه «حضرت یوشا» (ع) درازای مزار وی به اندازه ١۷ متر است که کنجکاوی زیارت کنندگان را برمی انگیزد. در این مورد، سه روایت گوناگون هست که یکی از آنها می‌گوید به دلیل اینکه «حضرت یوشا» (ع) یک پیامبر بوده برای احترام به وی درازای مزار این گونه است. روایت دیگر می‌گوید به دلیل اینکه محل خاکسپاری وی به صورتی معنوی کشف شده و دقیقا روشن نیست، درازای مزار این گونه برآورد شده است؛ و روایت آخر اینکه بر اساس باوری خیلی کهن در بلندی های منطقه دیوها زندگی می‌کرده‌اند و از همین رو آنان به «حضرت یوشا» (ع) باورمند شده‌اند؛ کما اینکه نام دیگر تپه «یوشا» در گذشته "تپه دیوها" بوده است.

برخی از زیارت کنندگان آرامگاه «حضرت یوشا» (ع) در گفتگو با خبرنگار فارس از احساس آرامش در این مکان و پذیرش دعاهایشان از سوی خداوند به واسطه ی «حضرت یوشا» (ع) سخن گفتند.

این گزارش از سوی اینجانب ویرایش و پارسی نویسی شده است. عنوان و زیرعنوان آن نیز از آنِ من است.    ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!