«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۱ مهر ۴, سه‌شنبه

ایران، کشوری که از آنِ توده ی مردم آن نیست!


ردیابی «پنت هاوس» نشینان تهران

برای خواندن بهایش باید چند بار کوشید و صفرها را دانه به دانه شمرد؛ نه اینكه با شماره و رقم بیگانه باشیم كه این بار شماره ها فراتر از این هاست و سخن از ۱۰۰ میلیون و ۲۰۰ میلیون تومان نیست!

حتا توصیف داشته ها و نداشته های این املاك هم مانند بهایش با بازارهای عادی فرق دارد و از همین رو تصور توصیفات و امكاناتش هم سخت است:
«پنت هاوس»ی با دید پانورامای ۳۶۰ درجه ی ابدی، ۷۵۰ متر لابی با مبلمان FENDI در بهترین فرعی زعفرانیه!
«پنت هاوس»ی در خیابان فرشته با ۴۴۳ متر بنای مسكونی، سونا جكوزی با آلاچیق اختصاصی به علاوه تراسی با دید ابدی و چشم نواز!
فرعی دنج كامرانیه ۵۰۰ متر بنا با فضای سبزی شكیل، دید گسترده و دیزاین و متریال اروپایی با برند Berlony با طراحی آرشیتكتی نام آور
...

این ها مشتی نمونه خروار از فرصت های لوكس نشینی در شمال شهر تهران است. جایی كه خرید یك مسكن ۷۵ متری برای بسیاری از لایه های اجتماعی آن، رویایی دور از دسترس به شمار می آید. چنین املاك یا به زبان بهتر کاخ هایی در بنگاه های املاك معمولی سطح شهر خرید و فروش نمی شود. برای خرید آنها یا باید با سردسته های لوكس بازان در بنگاه های املاك ویژه ارتباط گرفت یا به نیازمندی روزنامه های پرانتشار مراجعه كرد و در صفحه «پنت هاوس» آن به دنبال خانه های لوكس بود.

این گزارش تنها به دنبال ویژگی ها و چند و چون بهای این «پنت هاوس» های لوكس نیست كه در این باره كنجكاوی بیشتری به كار خواهد رفت. پرسش اینجاست كه چه لایه ای از جامعه به دنبال چنین خانه های رویایی می رود؟ سازندگان این املاك چه كسانی هستند و داد و ستدهای میلیاردی برای خرید چنین املاكی چگونه انجام می شود؟ برای پاسخ به این پرسش ها باید به سراغ سه گروه دست اندر كار این جُستار رفت؛ یعنی بنگاه داران و فروشندگان املاك لوکس، سازندگان این املاك و در فرجام کار، خریداران و ساكنان «پنت هاوس» ها!

«پنت هاوس» هایی در صفحه ی نیازمندی ها

برای ورود به جُستار باید به صفحه ی نیازمندی های روزنامه رجوع كرد و به صورت اتفاقی یكی از آگهی ها را برگزید و با شماره ی موبایل اعلام شده تماس گرفت. فردی كه «پنت هاوس»ی باشکوه در دنج ترین فرعی «فرمانیه» را آگهی كرده، صلاحی نام دارد. او پس از چند بوق پی در پی به تلفن پاسخ می دهد و پس از اینكه از دلیل تماس آگاه می شود، لحنی مودبانه تر پیدا می كند. او پیش از اعلام بهای نهایی این «پنت هاوس» کوشش می كند همه ی جزئیات ملك را تشریح كند. وی به خبرنگار می گوید:
«زعفرانیه از هر لحاظ بهترین محل برای خرید «پنت هاوس» است. ملكی كه شما روی آن دست گذاشته ای از بهترین لوكس های ماست؛ ۴۳۰ متر بنای مسكونی شیك دارد و در طراحی آن اختلاف سطحی شكیل به كار رفته، ۷۵ متر تراس دارد كه دید آن ابدی است و هیچ گاه برجی بلندتر از برج ما در مقابل آن ساخته نمی شود. در سند ۵ پاركینگ بزرگ ثبت شده و سالن نشیمن بسیار وسیع و دل نشینی دارد.»

وی برند تك تك مصالح و مبلمان را یادآوری کرده، می گوید:
«آرشیتكت این ساختمان از به روزترین طرح ها استفاده كرده و همه ی مبلمان ما اعم از یخچال و فریزر و... از اروپا وارد شده است. صلاحی پس از توضیحات فراوان بهای این ملك را زیر بهای و بسیار اوكازیون عنوان می كند: هر متر ۱۵ میلیون تومان!»

با یك حساب سرانگشتی می توان دریافت كه بهای این ملك ۶ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان است ...

شاهمرد، فروشنده دیگری است كه ملك خود را در «كامرانیه» تهران، با امكاناتی مانند ۳۰۲ متر فضای مسكونی، لابی باشکوه، سالن سینمای خانوادگی، اتاق مطالعه ۱۰۰ متری، سونا و جكوزی شخصی و مشاعات بی مانند به فروش گذاشته است. او توضیحات دیگری درباره ی ملكش نمی دهد و پس از تماس، بهای ملكش را مقطوع ۳ میلیارد و ۶۲۴ میلیون تومان اعلام می كند. هیچ كدام از فروشنده های املاك لوكس كه در نیازمندی ها آگهی داده اند، پاسخ های قانع كننده به پرسش های ما نمی دهند؛ بنابراین برای این كار باید سراغ «بنگاه داران ویژه» رفت.

معامله ۲ تا ۳ «پنت هاوس» یا آپارتمان لوكس در روز

بنگاه مسكن «عمارت» در یكی از مناطق شمالی تهران قرار گرفته است. آنگونه كه گفته می شود، این بنگاه تنها به مسكن های بالای ۳۰۰ متر اعم از «پنت هاوس» یا برج های لوكس اختصاص دارد. صاحب این بنگاه هر روز با خریداران و خواستاران «پنت هاوس» ها در ارتباط است و بهتر از هر كسی می داند چه كسی سراغ خرید چنین املاكی می رود!

م. ر. كه صاحب این بنگاه است در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینكه چه كسی توانایی خرید چنین «پنت هاوس» هایی در تهران را دارد، می گوید:
«روزانه ۳ الی ۵ ״پنت هاوس“ یا مسكن لوكس در مناطق شمالی تهران معامله می شود. باید توجه داشت كه طیف وسیعی از افراد مشتری ״پنت هاوس“ های تهران هستند؛ از كارخانه دارها و صاحبان شركت های بزرگ گرفته تا پزشكان و زمینداران شهرستان ها و بساز بفروش ها.» او می افزاید: «بیشتر خریداران این املاك سرمایه های در گردش كلانی دارند كه خرید یك ”پنت هاوس» ۶-۷ میلیاردی زیانی به آنها نمی زند و برای آنها یك سرمایه گذاری مناسب به شمار می آید.» این فعال بازار مسكن لوكس تاكید می كند كه خریداران چنین مسكن هایی درآمدی دارند كه ظرف چند ماه می توانند هزینه خرید «پنت هاوس» خود را جبران كنند.

وی می افزاید:
«اكنون در تهران كسانی هستند كه درآمد آنها ماهی ۱ میلیارد است و خرید چنین مسكنی قطعا برای آنها سنگین نخواهد بود.» صاحب بنگاه «عمارت» در این میان گریزی هم به مسائل جامعه شناختی می زند و می گوید:
«برای مثال تا پیش از این پزشكان معروفی كه تخصص آنها مغز و اعصاب یا قلب بود، سراغ خرید این خانه ها می آمدند؛ اما حالا بیشتر پزشكانی كه سراغ ما می آیند جراح زیبایی هستند و همین موضوع درست نشان می دهد كه جامعه ما به چه سمتی پیش می رود»

وی زمینداران بزرگی كه پیش از این در تهران ساكن نبوده اند را هم یكی دیگر از مشتری های خود عنوان می كند و می گوید:
«یك زمانی زمین داشتن و كشاورزی یا دامداری در شهرستان ها سود چشم گیری به همراه داشت؛ اما این روزها توجه زیادی به این حوزه نمی شود. بنابراین یك زمیندار ترجیح می دهد املاك و زمین های خود در شهرستان را بفروشد و با پول آن در تهران برای خود كار و زندگی راه بیاندازد.» او البته در این میان به نكته ی باریک دیگری هم اشاره می كند كه پس از سست شدن وضعیت تولید در كشور و فروکاهش صنعت، از ولخرجی كارخانه داران كاسته شده و این لایه از جامعه كمتر سراغی از ”پنت هاوس“ می گیرد و حتا برخی از آنها به فروش املاك باشکوه خود هم روی آورده اند. با این وجود، این بنگاه دار تاكید می كند كه هنوز معاملات املاك لوكس در شمال شهر تهران قفل نشده و متقاضی و مراجعه كننده برای آن همچنان وجود دارد.

زندگی بر فراز آسمان تهران

زندگی در «پنت هاوس» های لوكسی كه ویژگی های آن توصیف شد، در كنار لذت آن قطعا خرج و مخارج دیگری هم دارد. بازگویی این خرج و مخارج و توصیف چند و چون زندگی در «پنت هاوس» های تهران تنها از ساكنان این واحدها بر می آید. م.پناهی كه خود را یكی از زمینداران معروف معرفی می كند، دو سال است كه در یكی از «پنت هاوس» های لوكس شمال شهر تهران زندگی می كند. او زندگی در یك «پنت هاوس» ۴۵۰ متری با امكانات رفاهی كامل را لذت بخش اما پرخرج عنوان می كند و می گوید:
«معمولا پول شارژ ماهیانه ”پنت هاوس“ و واحدهای بزرگ آپارتمانی لوكس از ماهی یك میلیون تومان شروع می شود و بر اساس واحدهای رفاهی آن افزایش یا كاهش دارد.» وی عنوان می كند كه چند سال پیش به دلیل ضرر و زیان های زمینداری و دامداری به فروش زمین های خود پرداخته و با پول آن شغلی آزاد در تهران برای خود دست وپا كرده است. وی می گوید دو سال پیش برای خرید «پنت هاوس» خود به ازای هر متر ۹ میلیون تومان هزینه كرده و بهای كلی آنرا ۴ میلیارد تومان عنوان می كند. پناهی البته بهای این روزهای ملك خود را برای هر متر ۱۳ میلیون تومان می داند و از افزایش بهای «پنت هاوس» های شمال شهر تهران سخن به میان می آورد.

پناهی اجاره آپارتمان های لوكس تهران را هم بسیار بالا می داند و می گوید:
«اكنون در شمال تهران آپارتمان ها و برج های لوكسی هست كه برای اجاره آن حدود ۱۰۰ میلیون تومان رهن و ماهی ۸ میلیون تومان اجاره دریافت می شود. وی مشتری های این املاك را افرادی می داند كه از خارج برای پروژه های كاری سالانه به ایران می آیند.» او می افزاید:
«پنت هاوس نشینی در تهران همه گیر نیست و افراد خاصی برای خرید این املاك اقدام می كنند؛ زیرا با بهای میلیاردی پنت هاوس ها می توان در مناطق مرغوب غرب تهران چند واحد سه خوابه خرید و به چشم بسیاری خرید یك ”پنت هاوس“ به جای چند واحد مسكونی عاقلانه نیست!»

تا مشتری هست ما می سازیم!

سازندگان برج های لوكس و باشکوه اما یك پای اصلی این ماجرا هستند. می توان گفت: در این جُستار مشتری و خریدار به یك میزان سهم دارند؛ زیرا تا مشتری های املاك لوكس نباشند، سازندگان هم اقدام به ساخت چنین واحدهای پرخرجی نمی كنند.

محسن. م. یكی از سازندگان به نام برج های لوكس در تهران است. او كه خود را سازنده ۳ برج معروف در تهران عنوان می كند، درباره ی چند و چون ساخت و ساز برج های لوكس می گوید:
«ساخت چنین برج هایی پروسه پیچیده و دشواری دارد و عموما از مراحل كسب مجوز تا پایان ساخت و ساز با مشكلات فراوانی روبه رو می شویم.» وی می افزاید:
«ما برای ساخت چنین برج هایی باید از مصالح گرفته تا قطعات و مبلمان را وارد كنیم یا از واردكنندگان خریداری كنیم كه همین جُستار هزینه های ما را با افزایش ناگهانی مواجه می كند.»

این فعال ساخت و ساز، مدت زمان مورد نیاز برای ساخت یك برج لوكس را ۲ تا ۳ سال عنوان كرده و می افزاید:
«اگر كارها طبق روال معمول پیش رود و مشكلی پیش نیاید، می توان ظرف ۲ تا ۳ سال چنین برج هایی را ساخت.» او درباره ی ضرر و زیان احتمالی می گوید:
«كم پیش می آید كه در ساخت ”پنت هاوس“ و املاك لوكس سازنده و صاحب كار ضرر و زیادی متحمل شود؛ زیرا می تواند به هر حال از خریدار هزینه های صرف شده همراه با سود را دریافت كند.»

وی در پاسخ به پرسشی که آیا طی سال های کنونی خریداران املاك لوكس كاهش نیافته اند؟ ،    می گوید:
«تا زمانی كه مشتری هست، ما می سازیم. بنابراین، اگر ما همچنان به كار خود ادامه می دهیم، یعنی خریدار آن هم هنوز موجود است.» وی می افزاید:
«مشكلات اقتصادی در سال های اخیر تاثیر كمی بر خریداران این املاك گذاشته؛ اما كار ما كمی سخت تر شده است؛ زیرا واردات برخی از كالاها به تازگی به سختی انجام می شود و خود به خود هزینه مبادله افزایش پیدا كرده است.» وی در نهایت به اصلی ترین آخشیج ها و امكاناتی كه باید در یك «پنت هاوس» به كار رود، اشاره كرده، میگوید:
«استفاده از قفل و كلید های هوشمند و انگشتی، تراس های وسیع با دید ۳۶۰ درجه، سونا و جكوزی خصوصی، سالن بیلیارد، مبلمان آشپزخانه مارك دار و همچنین سالن های مطالعه و سینمای خانوادگی از طبیعی ترین امكاناتی است كه باید در یك ”پنت هاوس“ یا برج لوكس وجود داشته باشد و نبود آنها ضعفی در كار طراحی به شمار می آید.»

برگرفته از «اقتصاد ایران»

این گزارش تحلیلی در بسیاری جاها از سوی اینجانب ویرایش، پاکیزه و پارسی نویسی و پیرایش شده است. عنوان و برجسته نمایی های متن نیز از آنِ من است.   ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!