«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۰ مرداد ۱۸, سه‌شنبه

پژواکِ انقلاب اسرائیل

انقلاب های خاورمیانه و شمال افریقا اگر چه در نبود رهبری آگاه و سازمانیافته طبقه کارگر برای استوار نمودن پای خود در هر کشوری با دشواری های زیاد و موانع جدی رویاروست، اما برای گسترش خود به دیگر کشورها تردید نداشته و به پیش می رود.

اکنون، نوبت اسرائیل است تا زیر گامهای پرطنین صدها هزار نفر زحمتکشان و تولید کنندگان مستقیم همه ی ثروت موجود به لرزه درآید. سرمایه داران حاکم و دولت طبقاتی آنان در اسرائیل در بیش از نیم قرن کنونی به بهانه حفظ امنیت ملی و پشتیبانی از دولت یهود، نه تنها جنگی اشغالگرانه و توسعه طلبانه را پیوسته برضد خلق زیر ستم فلسطین پیش بردند که بی سابقه ترین انباشت سرمایه را درون اسرائیل به سرانجام رساندند. انباشتی که اگرچه همه ی نیرو و ثروت اقتصادی را در چنگ چند خانواده کم شمار نهاد، اما میلیونها توده ی زحمتکش آن جامعه را در شرایط گرانی های فزاینده و دستمزدهای پائین و سیر نزولی سطح زندگی و ناامنی اقتصادی بی پایان نهاده است.

نابرابری های اقتصادی و طبقاتی ژرف و گسترش یافته در قلب جامعه اسرائیل که کوشش می شد تا پشت به اصطلاح منافع عمومی دولت یهود پنهان شود، اکنون یکسره دهان باز نموده است. شکاف طبقاتی بزرگ در این جامعه، هویت طبقاتی آن را به راس امور رانده و دورغ بودن هویت مشترک قومی ـ مذهبی را برملا می کند. در هفته های گذشته، اسرائیل شاهد جنبش اعتراضی توده ای سترگ برضد نابرابری های اقتصادی بود؛ جنبشی که در اعتراض به گرانی پنیر و دیگر مواد غذایی و هزینه مسکن آغاز و با شتاب به جنبشی فراگیر و همگانی برای دستیابی به عدالت اجتماعی دگرگون شد؛ و با فریاد های «انقلاب، انقلاب» و شعارهای «مبارک، اسد، نتانیاهو» به بستر عمومی انقلاب های خاورمیانه پیوست. به این ترتیب، زحمتکشان اسراییل همراه و همدوش ستمکشان دیگر کشورهای خاورمیانه برای آزادی و برابری به حرکت درآمدند.*

جنبش توده ای و برابری جویانه ی زحمتکشان اسرائیل، بیش از هر چیز نشان می دهد که انقلاب های این منطقه به هیچ رو سرشت ملّی نداشته و «عربی» نامیدن شان برای خرده گیری و کژدیسه نمایاندن آنهاست. این انقلاب ها ریشه در تضادهای اقتصادی و سیاسی سامانه ی سرمایه داری کنونی داشته و از ستم های اقتصادی و سیاسی انباشته در آن برخاسته اند. همچنین با فرارویی جنبش اعتراضی زحمتکشان در اسراییل که از نظر اقتصادی در شمار کشورهای پیشرفته ی سرمایه داری است، انقلاب های کنونی خاورمیانه به ایستادگی نیرومند برضد برنامه های ریاضت کشی اقتصادی در یونان، اسپانیا و کلّ اروپا پیوسته و سرشت جهانی آنها برضد سامانه ی سرمایه داری امپریالیستی و بحران اقتصادی ژرف، گسترده و بی درمان آن به نمایش در می آید.

سرمایه داری جهانی و دولت های آن، همه جا، از واشنگتن، لندن، پاریس، آتن تا تل آویو، قاهره، دمشق و تهران، برای گذار از بحران اقتصادی کنونی با سیاست هماهنگ ریاضت کشی اقتصادی و یورش به سطح زندگی طبقه کارگر و توده های زحمتکش مردم به میدان آمده و بار و هزینه بحران خود را بر آنان گرانبار می کنند. یورش به سفره ی ناچیز خانواده های کارگری به تنها عامل هستی سرمایه داری «سوپر تکنولوژیک» و فرا مدرن بدل شده است. آسمان این سامانه، همه جا همین رنگ است. پاسخ به این یورش سرمایه نیز در همه جا همانی است که در میدان تحریر قاهره و سنگرهای پایداری آتن و از حرکت بازایستادن پاریس دیدیم و امروز در حرکت شکوهمند زحمتکشان در تل آویو شاهدیم.

امیر پیام ۱۲ اَمرداد ۱۳۹۰

* توضیح
اگرچه رسانه های چیره بر جهان کوشش نمودند تا با حاشیه ای نمودن خبر جنبش توده ای در اسراییل از برجسته شدن آن و توجه افکار عمومی جلوگیری نمایند، اما رسانه های گزینه ی آن ها مانند The Real News صمیمانه به انتشار اخبار آن همت گماشتند. پیوند (لینک) زیر، تنها یکی از گزینه های سرچشمه است که می توان خبرهای مربوط به اعتراضات توده ای در اسراییل را در آن دنبال نمود:

http://therealnews.com/t2/index.php?option=com_content&task=view&id=33&Itemid=74&jumival=705

این نوشتار دریافتی در برخی جاها از سوی اینجانب ویرایش شده است.      ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!