«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۸۹ خرداد ۱۲, چهارشنبه

«باشگاه سیاسی» به نمایندگی از سوی چه کسانی اعلامیه می دهد؟



گاهنامه «عصرنو» در نوشتاری با عنوان «توافق تهران، می‏تواند پرونده‌ هسته‏ای ايران را به مسیر مناسبی بیندازد!»*، متن «اعلاميه هيئت سياسی ـ اجرائی سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)» را درباره جُستار داد و ستد سوخت هسته ای ایران، درج کرده است. در بخش پایانی این «اعلامیه»، چنین آمده است:
«...توافق تهران می‏تواند پرونده‌ هسته‏ای ايران را که در بن‌بست قرار دارد، به مسیر مناسبی بیندازد در صورتی که جمهوری اسلامی نكات اساسى مرتبط با طرح را روشن کند، روند غنی سازی اورانیوم تا میزان ۲۰ در صد را متوقف سازد، پروتکل الحاقی را امضا نمايد، از پنهانکاری اجتناب کرده و در جهت شفاف ‏سازی پروژه‏های هسته‏ای خود گام بردارد و برای جلب اعتماد بين‏المللی بکوشد. به سود حل بحران هسته‏ای است که تا مشخص شدن نتيجه توافق تهران، صدور قطعنامه جديد توسط شورای امنيت به تعويق افتد.» 


سنجش خواست های در میان گذاشته شده در این «اعلامیه» با آنچه وزارت امورخارجه ایالات متحده و سایر کشورهای امپریالیستی در این باره منتشر کرده اند، گویای هماهنگی کم و بیش یکسان آنها با یکدیگر است. تنها یک تفاوت کوچک نوشتاری در این بیانیه دیده می شود که چیزی را تغییر نمی دهد. بی گفتگو، خواست «جلب اعتماد بين‏المللی» در میان نهاده شده در بیانیه، اعتمادسازی میان جمهوری اسلامی با کشورهای افریقایی، امریکای لاتین یا آسیایی و حتا جمهوری خلق چین نبوده و نمی تواند باشد. این عبارت، دانسته یا نادانسته، جایگزین عبارت «جلب اعتماد جامعه جهانی» که براستی تنها گروه کشورهای امپریالیستی به سرکردگی ایالات متحده را دربرمی گیرد، شده است. 


جالب توجه تر از همه لحن «اعلامیه» است که ناخودآگاهانه دُم خروس را کمی بیشترلو داده است. در برابر حکم های «روشن کند»، «متوقف سازد»، «امضا نمايد»، «از پنهانکاری اجتناب کند»، «در جهت شفاف ‏سازی گام بردارد» و «برای جلب اعتماد بين‏المللی بکوشد»، تنها و تنها استدعایی عاجزانه وخاضعانه** از اربابان قدرت و ثروت:
«به سود حل بحران هسته‏ای است که ... صدور قطعنامه جديد توسط شورای امنيت به تعويق افتد»!


برایم از مدت ها پیش، این پرسش در میان بوده است:
این «باشگاه سیاسی» که دیرزمانی است درمسیر سرسپردگی سیاست های امپریالیستی گام برمی دارد، براستی نماینده کدام نیروهای سیاسی است و چرا همچنان با جسارت از عنوان «سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)» سوء استفاده می کند؟


ب. الف. بزرگمهر                     دوازدهم خرداد ماه هزار و سیصد و هشتاد و نه


 * http://www.asre-nou.net/php/view.php?objnr=998
** در اینجا، دانسته دو واژه با ریشه عربی بکار برده ام!









هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!