«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۴ دی ۴, جمعه

گزارشی دوپهلو و رویهمرفته نادرست درباره ی اقتصاد ایران و آینده ی آن

به گزارش کوتاه زیر باریک شوید. گزارشی است دوپهلو و و رویهمرفته نادرست درباره ی اقتصاد ایران و آینده ی آن از «صندوق جهانی پول»۱ که برخی جاهای آن را برجسته نمایش داده ام.

از دید من و بنا بر گواهی های بیشمار در زمینه های گوناگون اقتصادی و نیز آنچه در برآیند اوضاع اقتصادی بر زندگی روزانه ی توده های مردم بروشنی دیده می شود، اقتصاد بیمار و رو به مرگ ایران از دوره ی بیرون آمدن آخوندِ گوز به ریش، نادان و زرزرو از کلاه سیلندر انگلیسیِ "گزینش" ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۲ تاکنون نه تنها کم ترین بهبودی نیافته که بر شیب روند سراشیبی و شتاب فروپاشی آن از دوره ی آن مردک پیزُری سیب زمینی پیاز پخش کن، افزوده نیز شده است. برای آنکه سخنی گزاف نگفته باشم، زرزرهای آخوند یادشده در آغاز ریاست جمهوریش را یادآور می شوم:
«مدت کوتاهی پس از انتخابات ریاست جمهوری، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، میزان بدهی دولت به بانک‌ها، بخش‌های خصوصی و پیمانکاران را بیش از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.»۲ در حالیکه به گفته ی وزیر اقتصاد دولت وی، هم اکنون «بدهی دولت با احتساب بدهی شرکت نفت، ۵۴۰ هزار میلیارد تومان است ...»۳

در گزارش دوپهلوی «صندوق جهانی پول» که با دیدی خوش بینانه، سرراست و ناسرراست از دولت نامور به «زهدان اجاره ای» بگونه ای ناشایست و چشم آزار پشتیبانی شده، پیش بینی می شود که رویش اقتصادی ایران در سال ۱۳۹۵ به چهار و نیم تا پنج درصد سر بزند که از دید من، یاوه ای بیش نیست؛ زیرا اگر تازه ترین گزارش وزیر اقتصاد رژیم اسلام پیشگان که تنها گوشه ای از اوضاع بحرانی اقتصاد ایران را به نمایش نهاده نیز نادیده بگیریم، گزارش آن صندوق، بروشنی نشان می دهد که در چه شرایطی آن رویش اقتصادی پیش بینی شده، دست یافتنی و اگر باریک تر بگویم: در کردار دست نیافتنی خواهد بود. با آنکه، نگاهی باریک تر به بخش های برجسته نمایش داده شده در گزارش زیر به اندازه ای بسنده روشنگر و آگاهی بخش است، آن موردها را یادآور می شوم:
ـ افزایش فرآوری و صادرات نفت در چشم و همچشمی با دیگر همچشمان که روند رو به کاهش بهای نفت در بازار جهانی را باز هم شتاب خواهد بخشید و درآمد کشورهای وابسته به فروش نفت و از آن میان کشورمان بازهم کاسته خواهد شد؛ گرچه، روند پیشرفت های فن آوری در زمینه ی فرآوری نفت از خاستگاه هایی دیگر و ارزان تر و نیز به بازار آمدن، خاستگاه های دیگر انرژی ارزان در چشم انداز را در اینجا بشمار نیاورده ام؛
ـ «کاهش هزینه های تجارت خارجی و انتقالات مالی»۴ و «جلب اعتماد در جذب سرمایه‌ها»۵ که همانا واگذاری امکان دورپیمایی بی دردسرتر و پرشتاب تر و نیز چاپیدن  بی سرِ خرِ سرمایه امپریالیستی در بازار نفتی و غیرنفتی ایران است. کلان سوداگران دزد و تبهکارِ اسلام پیشه نیز از این بازی خورد و برد، هر بار سهمی درخور نقش خویش یا همانا «شیتیله» دریافت می کنند. این «شیتیله» برای انگل های اجتماعی به اندازه ای هست که سهم ریزه خواران شان را «خدا بده برکت!» در کالبد «خمس و زکات» و مانند آن ها بدهند و دهان شان را شیرین کنند.

در همین جا این نکته را نیز بیفزایم که این هماوندی بگونه ای زورمدارانه به سود سرمایه امپریالیستی سمت و سو یافته و رویهمرفته، روندی یکسویه است. درست به همین شَوَند است که دادِ دزدان تبهکار  ار «مصوبه کنگره آمریکا درباره گذرنامه (ویزا)» به آسمان بلند شده و از زیر پا نهاده  شدنِ قراردادِ ننگینِ نامور به «برجام» سخن می رانند؛ زیرا آن «مصوبه»، نه آنکه دست دزدان ریز و درشت اسلام پیشه را در جابجایی سرمایه های ایران ببندد، ولی آن را زیر مهار و بررسی و بازبینی هرچه باریک تری خواهد برد که خوشایند سوداگران و پولشویان نیست؛ گرچه، میان ماهیت آن سرمایه گذاری که برای دورپیمایی سرمایه امپریالیستیِ زمینگیر شده، جُستار مرگ و زندگی است با پولشویی ها و دزدی های آشکار و پنهانِ اسلام پیشگان بی آبرو، تفاوت بسیار بزرگی است. نیک که بنگریم، گوشه ای دیگر از بازی خورد و برد «آقایان» با «شیطان بزرگ» پیشین را گواه خواهیم بود؛ بازی خورد و بردی که دزدان فرومایه، اینجایش را نخوانده بودند و با این همه ناگزیر به آن، گردن می نهند:
«این یک اعلام سیاست توسط دولت آمریکاست، ما باید ببینیم که این سیاست چگونه اجرا می‌شود. نحوه اجرای این سیاست و اینکه آیا ایالات متحده در ارائه ویزا تبعیضی قائل می‌شود و این مسئله تعیین کننده خواهد بود که نقضی صورت گرفته است یا نه.»۶ هرچه خدا بخواهد، همان است! ما که به رضای تو زاضی هستیم ...

ب. الف. بزرگمهر    چهارم دی ماه ۱۳۹۴

پی نوشت:

۱ ـ صندوق بین‌المللی پول: سال آینده برای اقتصاد ایران «روشن تر» خواهد بود، یکم دی ماه ۱۳۹۴

۲ ـ «طیب‌نیا: رقم بدهی دولت و شرکت‌های دولتی ۵۴۰ هزار میلیارد تومان»، یکم دی ماه ۱۳۹۴

۳ ـ «بدهی ۵۴۰ هزار میلیارد تومانی دولت و شرکت‌های دولتی»، یکم دی ماه ۱۳۹۴

۴ ـ ـ صندوق بین‌المللی پول: سال آینده برای اقتصاد ایران «روشن تر» خواهد بود، یکم دی ماه ۱۳۹۴

۵ ـ همانجا

۶ ـ «ظریف: قانون کنگره آمریکا نقض برجام است»، دوم دی ماه ۱۳۹۴

***

صندوق بین‌المللی پول: سال آینده برای اقتصاد ایران «روشن تر» خواهد بود

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود که شامگاه دوشنبه ۳۱ آذرماه منتشر شد می‌گوید که سال آینده خورشیدی برای اقتصاد ایران « روشن تر» خواهد بود.

این گزارش که در سایت رسمی این نهاد بین‌المللی منتشر شده است، می‌افزاید که افت شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی، ترازنامه کساد شرکت‌های بزرگ و بانک‌های ایران، همچنین به تأخیر انداختن تصمیمات درباره مصرف و سرمایه‌گذاری در آستانه لغو تحریم‌های بین‌المللی باعث کاهش فعالیت اقتصادی ایران از زمستان سال گذشته تاکنون شده است.

بر اساس این گزارش، به همین سبب، انتظار می‌رود که رشد اقتصادی ایران از ۳ درصد در سال ۹۳ به حدود منفی نیم درصد تا مثبت نیم درصد در سال جاری برسد.

صندوق بین‌المللی پول در ادامه می‌نویسد که تورم نقطه به نقطه طی ماه‌های گذشته به محدوده ۱۰ درصد کاهش یافته و انتظار می‌رود که نرخ تورم در پایان سال خورشیدی به حدود ۱۴ درصد برسد.

با این حال، گزارش این نهاد بین‌المللی پیش‌بینی کرده که ۱۳۹۵ سالی «روشن تر» برای ایران باشد. بر اساس این پیش‌بینی «به یمن برچیده شدن تحریم‌های بین‌المللی، افزایش تولید نفت، کاهش هزینه های تجارت خارجی و انتقالات مالی و همچنین دستیابی به دارایی‌های بلوکه شده ایران در خارج»، نرخ اقتصادی ایران در سال آینده خورشیدی به حدود ۴ تا ۵.۵ درصد خواهد رسید.

این گزارش حاکی است که رشد اقتصادی بالای ایران بیشتر متکی به مقدار افزایش تولید نفت است.

تولید نفت ایران قبل از تحریم‌ها حول ۳.۷ میلیون بشکه در روز بود و هم اکنون به حدود ۲.۸ میلیون سقوط کرده است. ایران می‌گوید که به محض برچیده شدن تحریم‌ها تولید خود را تا نیم میلیون بشکه افزایش خواهد داد و شش ماه بعد از آن تولید نفت خود را به دوران قبل از تحریم‌ها خواهد رساند.

صندوق بین‌المللی پول در ادامه می‌گوید که با اصلاحات سیاست‌های اقتصادی، ترازنامه بانکها و سیستم مالیات، رشد اقتصادی ایران در میان مدت به ثبات خواهد رسید و حول ۴ درصد پیش خواهد رفت.

با این حال این گزارش می‌افزاید که برای جلب اعتماد در جذب سرمایه‌ها و اطمینان از حداکثری کردن اثرات لغو تحریم‌ها بر اقتصاد ایران، نیاز به اصلاحات گسترده در فضای تجاری در میان مدت است.

یکم دی ماه ۱۳۹۴


بختی برای ویرایش این گزارش نداشتم. برجسته نمایی های متن همه جا از آنِ من است.  ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!