«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۴ آذر ۱۰, سه‌شنبه

انقلاب برای همه است و باید در خدمت همگان باشد! ـ بازانتشار

حمله ی شدید نوال سعداوی به اخوان المسلمین 

ملت مصر برای به کرسی نشاندن اسلام گرایان به پا نخاست. بحث تطبیق احکام شریعت مطرح نبود. مردم برای احقاق حقوق خویش بپا خاستند. مردم مطالبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی داشتند و باید اکنون نیز روند مطالبات پیگیری شود. 

راس هرم استبداد و فساد در مصر سقوط کرد، اما اینک باید پیکره نظام فساد و استبداد را هدف قرار داد. 

دکتر نوال سعداوی نویسنده چپگرای مصری که در ایران با کتاب تحقیقی و نقادانه اش، «چهره عریان زن عرب»، شهرت و محبوبیت یافته است، این روزها از هر فرصتی استفاده می کند تا نسبت به «شتاب در امور سرنوشت ساز مصر» هشدار دهد.

این بانوی سالخورده معتقد است که زنان و جوانان مصر باید فرصت های بیشتر و امکانات وسیع تری را برای رشد و پیشرفت بیابند تا بتوانند در روند امور و تعیین سرنوشت کشورشان شرکت جدی و مثبت داشته باشند.

نوال سعداوی در بروکسل در همایشی که به دعوت «جمعیت همبستگی زنان عرب و بلژیک» برگزار شده بود، به شدت جریان «اخوان المسلمین» در مصر را مورد حمله قرارداد و اظهار داشت:
این جماعت در ابتدای تجمع های انقلابی در مصر نه در این تجمع ها حضور یافت و نه موافق آن تحرکات بود. لیکن اکنون اصرار می ورزد که هر چه زودتر انتخابات برگزار شود تا از رشد نیافتگی و تبلور احزاب و موضعگیری هایشان بهره گیرد.

وی که شنوندگان انبوهش به گزارش «فرانس پرس»، سالن مرکز «آمازون» در قلب بروکسل را نشسته و ایستاده پر کرده بودند، خطاب به آنان گفت:
این جماعت (اخوان المسلمین) بعدها به انقلاب پیوست؛ یعنی زمانی که مطمئن شد رژیم واقعاً رفتنی است!

در این همایش که زیر عنوان «بهار جهان عرب و سود و زیان زنان» برگزار گردید، نوال سعداوی سخن از سهم زنان در انقلابها را امری بیهوده و کهنه دانست و تردید در سود و زیان جنبش ها برای زنان را ناعادلانه خواند. وی گفت:
نمی توان این سوالات را مطرح کرد که «زنان در انقلاب شرکت داشته اند یا خیر، و اگر داشته اند، چقدر؟ و حالا آیا روند امور به نفع زنان پیش می رود یا نه؟ یا اینکه، اصولاً خیزشها و انقلابات جهان عرب زنان را به پیش می برد یا پس می راند؟»

دکتر سعداوی اظهار داشت:
هیچ انقلابی را نمی توان تصور کرد که زن در آن حضور نداشته باشد. زیرا زنان، نیمی از اجتماعند. علاوه بر این، انقلاب اگر واقعاً انقلاب است، باید رو به جلو باشد و جهت گیری عدالتجویانه و آزادیخواهانه داشته باشد. طرح سوال مطرح نیست که مساله اکنون این است که مطالبات زنان و مشکلات خانواده ها و کودکان مطرح شود. انقلاب برای همه است و باید در خدمت همگان باشد. نمی توان یک قشر یا گرایش را ورثه انقلاب دانست. انقلاب، ویژه مردان نیست.

وی هشدار داد:
آنان که در انقلاب نقش فعالی نداشته اند، اکنون سعی دارند میوه چین انتخابات آزاد بعد از انقلاب شوند. شتاب بخشیدن به برگزاری انتخابات، بخشی از یک تلاش توطئه گرانه است که هدف از آن، فرصت ندادن به جوانان برای بازیافتن خویش و جلوگیری از ایجاد و رشد احزابی است که زنان و جوانان در آنها نقش موثرتری داشته باشند.

سعداوی افزود:
تلاش برای راه اندازی سریع انتخابات از سوی شورای فرماندهی ارتش و اخوان المسلمین صورت می گیرد. ناگفته پیداست که «اخوان المسلمین»، به عنوان سازمان یافته ترین نیروی سیاسی و فکری در مصر می تواند به پیروزی سریع خویش اطمینان داشته باشد؛ ازین رو نمی خواهد به جوانان فرصت سازماندهی و تحزب بدهد.

دختر محجبه ای در بین حضار به سخنان نوال سعداوی ایراد گرفت و گفت:
شما چگونه دموکراتی هستید که می خواهید انتخابات آزاد را به تاخیر بیندازید؟! این موضع شما دموکراتیک نیست.

این دختر توضیح داد:
«اخوان المسلمین» نخست در قالب افرادش در تجمع ها حضور یافت و سپس به عنوان یک تشکل اعلام همبستگی کرد. آیا شما به انتخاب ملت و شعور سیاسی آن اعتقاد ندارید؟

سعدوای در پاسخ گفت:
شما در مصر نبوده اید و روزهای انقلاب آن را از نزدیک تجربه نکرده اید؛ با خواندن مطالب نمی توان به واقعیات ملموس جامعه پی برد. اخوان المسلمین [در انقلاب] شرکت نداشته اند و نمی توان از آنها دفاع کرد.

وی افزود:
به هر حال اگر بخواهیم تجسم عینی انقلاب را در پارلمان مصر ببینیم، باید به جوانان فرصت سازماندهی و شناخت توان هایشان را بدهیم. آن کس که «سر هم بندی می خواهد»، خواهان کامیابی انقلاب نیست.

مردی در میان شنوندگان از دکتر نوال سعداوی معترضانه پرسید:
آیا می توان به ملتی متدین و مکتبی، افکار سکولار را تحمیل کرد؟! 

خانم سخنران پاسخ داد:
اشتباه نکنیم. ملت مصر برای به کرسی نشاندن اسلام گرایان به پا نخاست. بحث تطبیق احکام شریعت مطرح نبود. مردم برای احقاق حقوق خویش بپا خاستند. مردم مطالبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی داشتند و باید اکنون نیز روند مطالبات پیگیری شود.
نوال سعداوی که چندین دهه سابقه مبارزات حقوق بشری و بویژه دفاع از زنان در کارنامه خود دارد، تاکید کرد:
هم در داخل مصر و هم از سوی نیروهایی در خارج، تلاش می شود انرژی آزاد شده و انقلابی مردم را با درگیریهای جانبی و جنگهای حیدری ـ نعمتی پراکنده و در نتیجه خنثی و بی اثر کنند.

وی افزود:
راس هرم استبداد و فساد در مصر سقوط کرد، اما اینک باید پیکره نظام فساد و استبداد را هدف قرار داد.

خاستگاه: العربیه
برگردان: ناصر شریفی    ۷ مهر ۱۳٩٠ 

این نوشتار از سوی اینجانب ویرایش شده است. عنوان آن نیز از آن من است.    ب. الف. بزرگمهر

http://www.behzadbozorgmehr.com/2011/09/blog-post_30.html

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!