«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۸۹ اسفند ۱۹, پنجشنبه

پایان موفقیت آمیز اعتصاب کارگران پتروشیمی تبریز

اعتصاب ۱۸۰۰ کارگر پیمانی مجتمع پتروشیمی تبریز با قبول درخواست آنها از سوی استانداری آذربایجان شرقی و وزارت کار و امور اجتماعی روز سه شنبه پایان یافت.

این کارگران از روز هفتم اسفند ماه در اعتراض شرایط کاری خود دست به اتعصاب زده بودند.
درخواست ۱۸۰۰ کارگر پیمانی مجتمع پتروشیمی تبریز، حذف پیمانکار و قرارداد مستقیم کاری با این واحد تولیدی و نیز برخورداری از حقوق و مزایایی بود که برای کارگران رسمی در نظر گرفته شده است.

یکی از کارکنان مجتمع پتروشیمی تبریز به رادیو فردا گفت: کارگرانی که در این مجتمع شاغلند، بین ۱۵ تا ۱۷ سال سابقه کار دارند که پا به پای نیروهای رسمی کار کرده اند و از آنان مانند همین نیروها کار کشیده شده است.
درخواست های ۱۸۰۰ کارگر پیمانی مجتمع پتروشیمی تبریز در حالی مطرح شده است که آنان در شرایط دشواری کار می کنند.

یکی از کارکنان این مجتمع، تعلق نگرفتن کارانه به این ۱۸۰۰ کارگر را از جمله تبعیضی می داند که به گفته او، بر آنان اعمال می شود و می افزاید: اگر اضافه کاری هم به این کارگران تعلق بگیرد، اختیاری است و شامل همه نمی شود وبرخی اوقات حتی اضافه کاری کالشان پرداخت نمی شود.

وی همچنین با انتقاد از اینکه کارگران پیمانی مجتمع پتروشیمی تبریز حقوق و مزایای مساوی با نیروهای رسمی را دریافت نمی کنند، اضافه می کند: یک کارگر پیمانی دستمزدی در حدود ۴۰۰ هزار تومان در ماه دریافت می کند که این مبلغ در صورت پرداخت اضافه کاری به او به حدود ۵۰۰ هزار تومان در ماه می رسد و این در حالیست که شرایط کار این کارگران بسیار سخت است و به طور مداوم با مواد شیمیایی کار می کنند.

کارگران پیمانی این واحد تولیدی در جریان اعتراض صنفی ۱۱ روزه خود می گفتند که حذف نشدن پیمانکار برخلاف مصوبه هیئت دولت در زمینه تبدیل وضعیت استخدام کارگران متخصص و فنی پیمانی به وضعیت قراردادی بوده است.
به گفته یکی از کارکنان مجتمع پتروشیمی تبریز، خواست های اعتصابیون پس از موافقت استانداری آذربایجان شرقی و وزارت کار و امور اجتماعی پایان یافت.

او می گوید: مقام های استانداری آذربایجان شرقی و وزارت کار و امور اجتماعی از کارگران سه ماه مهلت خواسته اند تا نسبت به تحقق خواسته های آنان اقدام کنند.

مجتمع پتروشیمی تبریز که جزو یکصد شرکت برتر ایران در سال مالی۱۳۸۸ قرار دارد، بر اساس شاخص های مالی همان سال، از سوی سازمان مدیریت صنعتی ایران به عنوان سومین شرکت بزرگ و برتر اقتصادی منطقه شمال غرب ایران شناخته شد.

این مجتمع در سال گذشته، علاوه بر ارائه ۲۶۵ هزار تن انواع محصولات پتروشیمی به صنایع پایین دست داخلی، محصولاتی به ارزش ۶۴ میلیون دلار نیز به ۲۳ کشور جهان صادر کرده است.


برگرفته از «اخبار روز»

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!