«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۸۹ آذر ۱۳, شنبه

به نام «بیل»، به کام «هیلاری»!


 گزارش نخست:

کلینتون ایران را به رفتار سازنده فراخواند
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه‌ی آمریکا، با توجه به مذاکراتی که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (۶ و ۷ دسامبر / ۱۵ و ۱۶ آذر) با شرکت نمایندگان گروه ۵+۱ و جمهوری اسلامی در ژنو برگزار می‌شود، گفت: «ما امیدواریم که ایران نیز مانند ما با نیت خوب در این گفت‌وگوها شرکت کند و آماده‌ی مذاکراتی سازنده باشد.»

وزیر امور خارجه‌ی آمریکا، این سخنان را در کنفرانس امنیت بین‌المللی در منامه بحرین بیان کرد که در آن منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، و هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نیز شرکت داشتند. وی خطاب به هیئت نمایندگی ایران گفت که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، حدود دو سال پیش تهران را به گفت‌وگویی سازنده فراخوانده و واشنگتن کماکان آماده‌ی این گفت‌وگو است.

کلینتون گفت: «ما هنوز به این پیشنهاد پایبند هستیم.» وی همچنین اعلام کرد که آمریکا به حق حاکمیت ایران احترام می‌گذارد، ولی همزمان به امنیت جهانی سخت متعهد است.

به گفته‌ی شرکت‌کنندگان در این کنفرانس، منوچهر متکی نسبت به اظهارات هیلاری کلینتون واکنشی نشان نداده و به آن بی‌توجهی کرده است.

در نشست ژنو، برای نخستین بار پس از گذشت بیش از یک سال، نمایندگان جمهوری اسلامی با نمایندگان کشورهای گروه ۵+۱ گفت‌وگو خواهند کرد. این گروه از پنج قدرت دارای حق وتو، یعنی آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه، به علاوه‌ی آلمان تشکیل شده است.

ناظران سیاسی از این نشست انتظار نتایج مشخصی ندارند. کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که زیر پوشش استفاده از انرژی هسته‌ای، بطور پنهانی در پی دستیابی به جنگ‌افزار اتمی است.

ایجاد بانک سوخت هسته‌ای زیر نظر سازمان ملل

از سوی دیگر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست روز جمعه (۳ دسامبر / ۱۲ آذر) خود در وین تصمیم گرفت که بانکی برای سوخت هسته‌ای زیر کنترل سازمان ملل متحد تاسیس کند. این بانک این امکان را برای کشورهای جهان فراهم می‌کند که در صورت نیاز از سوخت هسته‌ای استفاده کنند.

به باور آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این امر ریسک گسترش جنگ‌افزار اتمی را کاهش می‌دهد، زیرا کشورهای عضو را از وسوسه‌ی غنی‌سازی اورانیوم که در پایان می‌تواند به ساختن بمب اتمی منجر گردد بازمی‌دارد.

فقط کشورهایی که به دلایل سیاسی نمی‌توانند چنین موادی را وارد کنند و بطور روشن به منع گسترش جنگ‌افزار هسته‌ای متعهد هستند، می‌توانند از بانک سوخت هسته‌ای سازمان ملل استفاده کنند.

محل این بانک احتمالا قزاقستان خواهد بود، ولی تصمیم قطعی در این مورد هنوز گرفته نشده است. (http://www.dw-world.de/dw/article/0,,6294696,00.html?maca=per-rss-per-all-1491-rdf)

***

گزارش دوّم:
به گزارش روزنامه سوئیسی «بازلر سایتونگ»:
هیلاری كلینتون اكنون به شكل یك فروشنده اسلحه درآمده است. او در جریان رقابت انتخاباتی مقدماتی با اوباما در سال ۲۰۰۸به شبكه «بی بی سی» گفته بود:
«ما باید سپر بازدارنده ای در مقابل ایران برای كشورهایی نظیر عربستان و امارات ایجاد كنیم. ما نمی توانیم برای عربستان و كویت و امارات كه نگران ایرانند، خرید اسلحه را قدغن كنیم بلكه باید آماده باشیم كه مجموعه دفاعی بزرگی در اختیار آنان بگذاریم.»

این روزنامه سوئیسی با اشاره به اینكه «كشورهای حاشیه خلیج فارس مجموعاً سفارش خرید ۱۲۳ میلیارد دلار اسلحه را به آمریكا داده اند كه ۶۷ میلیارد دلار آن مربوط به عربستان سعودی است» نوشت:
۲ سال پیش دیك موریس یكی از مشاوران سابق بیل كلینتون در نیویورك پست نوشت كه «دكترین دفاعی جدید هیلاری كلینتون تحت تاثیر ۱۵ میلیون دلار از دوبی و ۱۰میلیون دلار از عربستان است كه بنیاد همسرش دریافت كرده است» و در ادامه نوشته بود كه
«اگر این انتخابات (سال ۲۰۰۸ آمریكا) یك جنگ افروز داشته باشد هیلاری كلینتون است.»

«بازلر سایتونگ» در پایان نوشت: آمریكا كشورهایی را در خلیج فارس مسلح می كند كه هر چیزی هستند جز مدافع حقوق بشر، به علاوه در این كشورها چندین حامی بنیادگرایان وهابی نفوذ زیادی دارند. اما اگر مسئله بر سر ایران باشد، آمریكا حاضر است از آنها حمایت كند.

این در حالی است كه اخیراً پروفسور كیبار اوغلو دیپلمات سابق تركیه و استاد دانشگاه بیلكنت آنكارا در گفت وگو با روزنامه زمان تصریح كرد:
تركیه نگران مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه و معتقد است كه خریدهای كلان تسلیحاتی کشورهای منطقه خلیج فارس نه تنها كمكی به ثبات منطقه نمی كند بلكه با تشدید رقابت تسلیحاتی، ثبات منطقه را نیز تهدید می كند.

وی تصریح كرد: بیانیه تهران به امضای ایران، تركیه و برزیل می توانست چالش هسته ای موجود با ایران را حل كند اما حسادت هیلاری كلینتون (رقیب انتخاباتی اوباما) نسبت به اوباما مانع اجرای توافقنامه تهران شد. (http://www.rohama.ir/fa/pages/?cid=6177)

نخود آش:
پس اینجور که بوش میاد همه چی زیر سر این «هیلاریِ» ورپریده اس که هم ایران رو به رفتار سازنده دعوت می کنه و هم اسلحه می فروشه. تو خبرا بود که بزرگترین زن فروشنده اسلحه تو دنیاس! اونم نه به نام خودش؛ به نام طفلکی «بیل» که اونقده سرش گرمه و صنم زیرِ سر داره که نمی دونه این «جزّ جگر زده» کجاها می ره و چیکار می کنه. حالا هی بگو: مردا خشن و اهل جنگ و جدالن! بیا اینم یه خانم که از ترسش، آق منوچهر ما زبونش انگاری گیر کرده بود که یه چیزی بگه و خبرگزاری ها واسه اینکه احترام رو رعایت کرده باشن و پاشون رو از چارچوب دیپلماسی بیرون نذارن، نوشته بودن:
«... به اظهارات هیلاری کلینتون واکنشی نشان نداده و به آن بی‌توجهی کرده است.» کسی چه میدونه. شایدم این ورپریده یکی از اون تفنگاشو مثل امام جمعه ها دستش گرفته بوده یا پشت اون میز خطابه قایم کرده بوده که این بیچاره به اون حال و روز افتاده؟! نمی دونم والله. شاید هم این آق منوچهر ما تازگیها اتکّاشو بالکل از دس داده و دیگه نمی دونه به کدوم گوری باید متکّی باشه. انشالا که به سرنوشت دیپلمات هاش دچار نشه که یکی یکی دارن مثل موش از کشتی در میرن! الهی آمین!

برجسته نمایی ها، همه جا، از اینجانب است. ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!