«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۸۹ شهریور ۲۵, پنجشنبه

یادآوری نکته ای درخور درنگ



داشتم مانند هر روز خبرهای تازه را در اینترنت جستجو می کردم که چشمم به خبری از سوی یکی از مسوولین «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» افتاد:
«... دشمنان اخیرا عنوان کرده اند ۶۵ درصد طرحهای اقتصادی کشور در حوزه بسیج سازندگی در دست بسیج و سپاه است در حالیکه این میزان از سه تا پنج درصد تجاوز نمی کند.»

کاری به درستی یا نادرستی اندازه درصدی که این مسوول سپاه اعلام داشته، ندارم و از امکان بازرسی آن نیز برخوردار نیستم. به هر رو، ۶۵ درصد کجا و سه تا پنج درصد کجا؟

شوربختانه، کمبود آمارهای درست و راستین در کنار آمارهای ضد و نقیض که گاه از زبان بلندپایگان رژیم جمهوری اسلامی بر زبان رانده می شود، زمینه خوبی برای نیروهای امپریالیستی و نوکران ایرانی تبارشان در جامه های گوناگون راست و "چپ" فراهم آورده تا کاستی ها و کمبودها را با آمارها و یکان های خودساخته و دروغین پر نمایند. این کاستی ها و کمبودها که در دوران کنونی با نادرستی هایی روشن و آشکار نیز آمیخته شده، در زمینه های دیگر و از آن میان آگاهی رسانی رسانه ای نیز دیده می شود. موردهای بسیار زیادی از نتایج گزینش ریاست جمهوری و برنامه اتمی ایران گرفته تا نقش سپاه در سرمایه گذاری های کلان اقتصادی کشور به دلیل کمبودهای یادشده در بالا، ناروشن و پرسش برانگیز بوده و همچنان در پرده تیرگی قرار دارند. همه اینها در فرجام کار به سود نیروهای راست و فراراست ایران، امپریالیست ها و «خرده امپریالیست» های نوپدید انجامیده و می انجامد که از راه های گوناگون در کار چاپیدن کشورمان هستند و افسار مهم ترین رسانه ها و "آگاهی رسانی عمومی" را در دست دارند.

زمانی دورتر و پیش از آنکه اینترنت چون امروز و از آن میان در زمینه آگاهی رسانی، اهمیت یابد، این نقش را در شرایط خفقان درون کشور، رسانه های بطور عمده مزدبگیر دولتی و در برون ایران و بویژه در اروپای باختری، «کیهان لندن» یا همان «کیهان سلطنتی» و «بی بی سی» برعهده داشتند. خوراک فکری سایر رسانه ها، دربرگیرنده رسانه های محدود و بسته «چپ»، بطور عمده از این دو سرچشمه می گرفت. نتایج و فرآورده های آن هم اکنون آنچنان روشن است که نیازی به توضیح بیشتر ندارد. با آمدن اینترنت ـ گرچه در این پهنه نیز «چپ» ها دیرتر از دیگران جنبیدند و برخی از آنها که کهنسال تر بودند مانند برخی حاج آقاهای بازار به رایانه بیشتر به چشم «جعبه شیطانی» می نگریستند، چه رسد به کار با اینترنت و سود بردن از آن در آگاهی رسانی! ـ این انتظار پدید آمد که محدودیت های گذشته در این باره برداشته شده یا از شدت آن کاسته شود؛ ولی شوربختانه چنین نیست و در، همچنان تا اندازه ای، بر همان پاشنه سابق می چرخد.

رسانه های امپریالیستی، نوکران و جیره خوارانشان در زمینه سودبری از اینترنت برای پیشبرد آماج پلید خود، خیلی زودتر و بهتر از نیروهای چپ، این ابزار نو را به کار گرفتند و از آن برای «مغزشویی» سود برده و می برند. برای آنکه در این باره نمونه ای آورده باشم و سخن را کوتاه تر کنم، دیدن فیلم «سگ را بجنبان» (Wag the dag) را به همگی سپارش می کنم. در این فیلم دلچسب و آموزنده، شیوه های گوناگون سودبری از فن آوری های نو در خبرسازی و درآمیختن آن با زمینه های از پیش آماده «افکار عمومی» به زیبایی به نمایش در آمده است.

از دید من، هرآنچه در این فیلم به نمایش در آمده، در «آگاهی رسانی عمومی» با گستردگی هرچه بیشتر بکار برده می شود. پر بیراه نیست، اگر بگویم کار عمده «رسانه های گروهی» امپریالیستی، نوچه ها و جیره خوارانشان در همه جا، امروزه بیشتر «خبرسازی» است تا «خبررسانی». برای آنکه در این باره نمونه ای بدست داده باشم، به گاهنامه اینترنتی «پیک نت» اشاره می کنم. در این گاهنامه، بگونه ای سازمان یافته و عوام فریبانه، به سود گروه های مشخصی از سرمایه داری لیبرال ایران و شاید برخی گروه های بیگانه و دشمن منافع ملی ایران، هر روز و گاه از هیچ و پوچ "خبر" ساخته و پرداخته می شود. این خبرهای ساختگی، سپس از سوی گروه های سیاسی مشخصی درون ایران پخش و بازگو می شود و در رسانه های ایرانی بیرون از ایران بازهم پژواک می یابد. بسیاری از اینگونه "خبر"ها، گاه بی کم و کاست، در رسانه های گروهی نیروهای چپ نیز بازتاب می یابد. کمبود آگاهی های بایسته از درون ایران، نداشتن ارتباط های ضروری با کارگران و زحمتکشان میهن و از همه مهم تر پیشبرد سیاست هایی دنباله روانه در چارچوب «دمکراسی بورژوازی»، سبب می شود تا این نیروها نیز به آسانی در دام خبرسازی های امپریالیست ها و نوکران ایرانی تبارشان بیفتند و همان سخنانی را برزبان رانند که آنها در دهانشان گذاشته اند:
«دستم بگرفت و پا به پا برد ، تا شیوه راه رفتن آموخت
                                   
یک حرف و دو حرف بر زبانم ، الفاظ نهاد و گفتن آموخت»

به این ترتیب، خبرها و به دنبال آن تحلیل های نادرست از درون و برون ایران زنجیروار پخش شده، بر پهنا، درازا و نیز چسبندگی آن افزوده می شود.   

در اینجا، روی سخنم با همه جان های پاکی است که گاه نادانسته در چنبره فریب و نیرنگ چنین رسانه ها و خبرسازی هایی گرفتار می شوند. تاریخ گذشته میهن مان نمونه های تلخی از بکارگیری و سوء استفاده نیروهای امپریالیستی و دستیاران پلید ایرانی تبارشان در این زمینه دربر دارد. نیرنگستان آنها در روزگار ما با ابزارهای نوین و روش های پیچیده تری نیز آراسته و ساز و برگ یافته اند.

به هوش باشیم و تجزیه و تحلیل هایمان را برپایه داده ها، نمودها و نشانه های استوار، برکشیم و بسازیم. در این زمینه، بی گفتگو، جهان بینی «سوسیالیسم علمی» و بویژه کاربرد دیالکتیک ماتریالیستی ـ که بر زبان راندن آن آسان و کاربرد آن دشوار ولی شدنی است ـ کمک بزرگی به شمار می آید. روش هایی چون «فرآیند سنجش و تعیین ناشناخته ها بیاری داده های پیشین و تعمیم روند و محدوده دگرگونی ها» (extrapolation) نیز برای تشخیص روند و جهت حرکت و گسترش پدیده ها و آفرینش بنیانی کم و بیش استوار برای سنجش خبر، تحلیل خبری و کارکرد رسانه های گروهی سودمند خواهد بود.

ب. الف. بزرگمهر     ۲۵ شهریور ۱۳۸۹          

***

پنج درصد طرحهای اقتصادی کشور توسط سپاه اجرا می شود
قزوین - خبرگزاری مهر: رئیس اداره روابط عمومی و انتشارات سپاه پاسداران گفت: دشمنان اخیرا عنوان کرده اند ۶۵ درصد طرحهای اقتصادی کشور در حوزه بسیج سازندگی در دست بسیج و سپاه است در حالیکه این میزان از سه تا پنج درصد تجاوز نمی کند.
به گزارش خبرنگار مهر در قزوین، سردار رمضان شریف سه شنبه شب در ششمین نشست بسیج و رسانه که در سالن اجتماعات سپاه استان قزوین برگزار شد اظهار داشت:
«دشمنان با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی مردم بدنبال القاء مشارکت سپاه در فعالیتهای اقتصادی سود ده هستند، در حالیکه سپاه همواره در مسیر خدمت رسانی به نظام مقدس جمهوری اسلامی گام برمی دارد.»

شریف ... تصریح کرد: 
«سپاه در طرحهای عمرانی رقیب خارجیهاست و به همین دلیل توسط آنها تخریب می شود و در حالیکه ملی مذهبی ها حتی در دولت نهم و دهم سهم بیشتری در اجرای طرحهای عمرانی داشتند و دارند سپاه در تیر رس قرار می گیرد تا تخریب شود.»


هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!