«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۸۸ آذر ۱, یکشنبه

بازداشت گسترده فعالان دانشجویی در آستانه ١٦ آذر

«حمایت از جنبش دانشجویی در برابر اعمال فشار کودتاچیان وظیفه عاجل همه احزاب و نیروهای آزادیخواه و مترقی است»

باید برای آزادی دانشجویان دربند و تقویت صفوف جنبش دانشجویی همه گونه امکانات را بکار گرفت.

ما خواستار آزادی همه دانشجویان و مبارزه هماهنگ و مشترک برضد دولت برآمده از کودتا و افشای اقدامات ضد دمکراتیک و سرکوبگرانه آن از جمله در حق جوانان و دانشجویان هستیم!

در آستانه شانزدهم آذر ـ روزدانشجو ـ ارگان های امنیتی با برنامه از پیش طراحی شده، گروه قابل توجهی از فعالان دانشجویی از طیف های مختلف سیاسی-فکری را در سراسر کشور بازداشت کردند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر ماموران وزارت اطلاعات و شعبه اطلاعات سپاه پاسداران عصر روز پنج شنبه ٢٨ آبان ماه با یورش به خانه یکی از فعالان دانشجویی در تهران دست کم ٧ تن را بازداشت و به زندان منتقل کردند.

پیش از این، کودتاچیان عباس حکیم زاده عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت را مجددا دستگیر کرده بودند. این دستگیری پس از آن رخ داد که برای عبدالله مومنی یکی از مسئولان ادوار تحکیم وحدت حکم هشت سال زندان تعیین شد.

همچنین در تبریز، هنگام حضور احمدی نژاد رییس دولت کودتا در این شهر، وزارت اطلاعات دو تن از فعالان سرشناس جنبش دانشجویی در دانشگاه تبریز را بازداشت و پس از بازرسی منازل این دو جوان مبارز، آنان را راهی زندان کرد.

در دانشگاه شیراز که جو حاکم برآن از سیزدهم آبان ماه به این سو ملتهب بوده، دو دانشجوی دختر که از زمره فعالان جنبش دانشجویی محسوب می شوند، توسط سپاه پاسداران دستگیر شدند، مسئولان دانشگاه شیراز در اقدامی علنی و آشکار در بازداشت این دو دانشجو با گزمگان مسلح سپاه همکاری کردند.

به دنبال تجمع تعداد کثیری از دانشجویان کرد دانشگاه تهران علیه دولت کودتا و اعدام زندانیان سیاسی از جمله اعدام احسان فتاحیان، نیروهای امنیتی با کمک بسیج دانشجویی و حراست دانشگاه ٥ دانشجوی کرد را دستگیر کردند. نکته بسیار پراهمیت در تجمع دانشجویان کرد دانشگاه تهران این بود که اعتراض آنها در بطن جنبش دانشجویی سراسری و همراه و هماهنگ با آن سازمان یافته و برگزار شد و شعارهای آن با شعارهای جنبش سراسری ضد استبدادی یکسان بود، بعلاوه، این تجمع اعتراضی از پشتیبانی قاطع دانشجویان (غیر کرد) برخوردار گردید.

موج دستگیری فعالان دانشجویی منحصر به تهران، تبریز و شیراز نبود و ده ها دانشجو در تفرش، همدان، رشت، اصفهان، سنندج، اهواز، قزوین، مشهد، گرگان، ارومیه و کرمان بازداشت شده اند.

این یورش برنامه ریزی شده در آستانه روز دانشجو ـ ١٦ آذرماه ـ بخشی از طرح کلی کودتاچیان است که اجرای آن از مدتی قبل آغاز گردیده بود؛ به موازات برگزاری دادگاه های غیر علنی برای برخی زندانیان سیاسی و مانورهای ولی فقیه، اکنون لبه تیز حمله ارتجاع متوجه فعالان جنبش های اجتماعی، کارگران، زنان و دانشجویان شده است. در برنامه کودتاچیان برای مهار و سرکوب جنبش سراسری اعتراضی، اعمال فشار هدفمند به گردان های اجتماعی با قصد به موضع تدافعی کشاندن آنان جای ویژه ای را به خود اختصاص می دهد. احضار و تهدید فعالان جنبش زنان در هفته های اخیر، حبس و سرکوب مبارزان جنبش کارگری و فعالان سندیکایی و اکنون یورش حساب شده به جنبش دانشجویی شاهدی براین واقعیت به شمار می آیند.

جنبش دانشجویی یکی از مهمترین و تاثیرگذار ترین گردان های جنبش همگانی ضد استبدادی در لحظه حاضر است، نباید گذاشت کودتاچیان با اعمال فشار سیستماتیک توان و نیروی این جنبش موثر را به تحلیل ببرند. حمایت جدی، همه جانبه و قاطع از جنبش دانشجویی وظیفه کلیه نیروهای میهن دوست و آزادیخواه کشور است.

باید برای آزادی دانشجویان دربند و تقویت صفوف جنبش دانشجویی همه گونه امکانات را بکار گرفت.

ما خواستار آزادی همه دانشجویان و مبارزه هماهنگ و مشترک برضد دولت برآمده از کودتا و افشای اقدامات ضد دمکراتیک و سرکوبگرانه آن از جمله در حق جوانان و دانشجویان هستیم!

برگرفته از تارنگاشت حزب توده ایران:
http://tudehpartyiran.org/detail.asp?id=900

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!