«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۸۸ آبان ۲۴, یکشنبه

سالگرد انهدام ديوار برلين و تشديد هيستری ضدکمونيستی


دست‌آوردهای طبقۀ کارگر در جمهوری دمکراتيک آلمان و ديگر کشورهای سوسياليستی و شرايطی که کارگران و مردم پس از سرنگونی سوسياليسم در اين کشورها با آن روبه‌رو هستند، برتری سوسياليسم بر سرمايه‌داری را ثابت می‌کند.
 
روزنامه «روسيه کار»، ارگان «حزب کمونيست کارگران روسيه- حزب انقلابی کمونيست‌ها» (RKRP-RPC) پاسخ به پرسش زير را از آلکا پاپاريگا، دبيرکل حزب کمونيست يونان جويا شد:
«طی چند روز گذشته، به مناسبت بيستمين سالگرد انهدام ديوار برلين ما شاهد تشديد هيستری ضدکمونيستی، حمله به احزاب کمونيست و به ايده‌های‌های کمونيستی در روسيه و در ديگر کشورهای اروپايی هستيم. نظر شما در باره اين تحول چيست؟»

آلکا پاپاريگا:
«اين روزها، امپرياليسم جهانی با تمرکز بر برلين و رويدادهای ضدکمونيستی پيرامون انهدام ديوار، به کارزار خود برای تحريف نقش بزرگ سوسياليسمی که می‌شناختيم ادامه داده و آن را تشديد می‌کند. هم‌زمان با آن، دولت‌ها و احزاب بورژوايی به عنوان يک کلّ، تلاش مستمر و هماهنگی به خرج می‌دهند تا سرمايه‌داری را به عنوان يک نظام ابدی، به عنوان نظامی که آزادی و دمکراسی را تأمين می‌کند و نيازهای مردم را برمی‌آورد، معرفی کنند.

در اين چهارچوب ما شاهد تشديد هيستری ضدکمونيستی در روسيه- زادگاه اولين انقلاب سوسياليستی پيروزمند، انقلاب اکتبر- هستيم.

حمله ضدکمونيستی از جانب کسانی صورت می‌گيرد که ۲٠ سال پيش ضدانقلاب را به عنوان «رويداد جهانی- تاريخی» توصيف کردند، از جانب کسانی که فرارسيدن دوران جديدی از صلح، امنيت و سعادت را اعلام کردند. تجربه انباشته شده طی اين دوره اين جار و جنجال‌ها را باطل کرده و اثبات نموده است که محتوای آن‌ها دروغين بود. به خاطر آوريم چيزی‌هايی را که اپورتونيسم بين‌المللی، که هنوز هم از انسانی کردن سرمايه‌‌داری حمايت می‌کند، در آن دوره می‌گفت.

طی اين ۲٠ سال ديوارهای زيادی در برابر خلق‌ها ايجاد شده است. تشديد استثمار، جنگ‌های ناعادلانه، بحران اقتصادی سرمايه‌داری، محدود کردن حقوق اساسی، بيکاری، فقر، اشاعه مواد مخدر و بزهکاری، امواج مهاجرت، مرگ ميليون‌ها انسان از تشنگی و بيماری‌ها، نتايج غلتک سرمايه‌داری است که خدای آن سود است و نه نيازهای بشری. اين ادعا که انهدام ديوار برلين- ضدانقلاب- مردم اروپا را متحد کرد و آزادی آورد يک دروغ بزرگ است. تنها آزادی که آورد آزادی برای امپرياليست‌های اتحاديه اروپا و ناتو و تمام سازمان‌های سرمايه‌داری برای حمله از مواضعی بهتر به منافع کارگران و خلق‌ها بود، آزادی گذراندن قوانين [ضد] ترور و دفاع از نيروهای سرکوبگر.

ثابت شد که سوسياليسم قرن بيستم، علی‌رغم کاستی‌ها و خطاهايی که مرتکب شد، يک نظام اجتماعی- اقتصادی برتر بود؛ آن نظام برتری خود بر سرمايه‌داری را به اثبات رسانده است. حقوق کارگران، که در شرايط سرمايه‌داری تنها يک خواب و خيال است، در سوسياليسم تأمين شده به حساب می‌آمدند. من به کار ثبات و دايمی برای همه، به برقراری ۸ و ۷ ساعت کار در روز برای همه، به آموزش و بهداشت رايگان برای همه، به زندگی مناسب برای سالمندان، به کسب يک سطح فرهنگی بالا، به دست‌آوردهای عظيم در يک دوره بسيار کوتاه در عرصه علم و هنر، به تسخير فضا اشاره می‌کنم. من به امنيتی که جوانان نسبت به آينده خود داشتند اشاره می‌کنم.

تا سال ١۹۶۱، سالی که ديوار با قدرت حکومت کارگران و هزاران کارگر ساخته شد، چندين سال از پايان جنگ جهانی دوم گذشته بود. اين دوره زمانی توضيح و علت خود را دارد. مرزهای بين برلين شرقی و غربی (که در قلمرو آلمان خلقی بود و کم‌تر کسانی از اين واقعيت مطلع هستند) موقعی بسته شد که تانک‌های ناتو وارد قلمرو آلمان خلقی شدند و به سوی مرکز برلين حرکت کردند. در آن دوره بود که فرانتس ژوزف اشتراوس، وزير دفاع آلمان غربی اعلام کرد که مردم بايد برای يک جنگ داخلی در آلمان آماده شوند. در آن دوره بود که خرابکاری و کارشکنی در اقتصاد آلمان خلقی شدت يافته بود. اين امپرياليسم بود که برپا کردن ديوار، درگيری بين سرمايه‌داری و سوسياليسم را تحميل کرد.
 
سوسياليسم قرن بيستم، که در اتحاد جماهير شوروی سوسياليستی و ديگر کشورهای اروپای شرقی ساخته شد، يک جامعه بدون کاستی‌ها نبود، موقعی که گزينه‌های استراتژيک نادرست، به ويژه در دهه‌های ١۹۵٠ و ١۹۶٠ پی‌آمدهای مخربی برای قدرت حکومت کارگران به دنبال داشت.

حزب کمونيست يونان در کنگره هجدهم خود اين اشتباهات را بررسی کرد و با هدف کمک به دفاع ايدئولوژيک از جنبش کمونيستی و بهبود مبارزه امروز آن، از آن‌ها انتقاد کرد. در عين حال، حزب کمونيست يونان تسليم بورژوازی ـ که از آن می‌طلبد دفاع از دست‌آوردهای سوسياليسم را کنار نهد ـ نخواهد شد، حزب کمونيست يونان برخلاف اپورتونيست‌ها، «کودک را با آب شست و شو بيرون نمی‌ريزد.»

ما از طبقه کارگر دعوت می‌کنيم برای يافتن حقيقت در باره سوسياليسم جست‌وجو کند و تبليغات ضدکمونيستی، که سوسياليسم را با فاشيسم برابر قرار می‌دهد و هدفش ممانعت از نتيجه‌گيری درست مردم است، طرد نمايند. ما از طبقه کارگر دعوت می‌کنيم در کنار کمونيست‌ها و اقشار مردمی شهر و روستا مبارزه کنند، برای چيزی مبارزه کنند که سرمايه‌ داران را آن‌چنان می‌ترساند که در چند کشور کمونيست‌ها را محاکمه نموده و مانع فعاليت آن‌ها می‌شوند، برای هموار کردن راه اقتصاد و قدرت مردمی مبارزه کنند. سوسياليسم ضروری و بجاست.


منبع: حزب کمونيست يونان

برگرفته از تارنگاشت «عدالت»:
http://www.edalat.org/sys/content/view/3884/

برجسته نمایی ها همه جا از اینجانب: ب. الف. بزرگمهر است!


۱ نظر:

fadayemam@hotmail.com گفت...

بنام خدا
ای برادران و خواهران، سی‌ سال انقلاب و از خود گذشتگی آخرش همین ؟ نمیتونم باور کنم که اینطور که با مردم رفتار میکنند با اصول اسلامی توافق داشته باشد . اینطور که به نظر میاید روز سالگرد انقلاب ما باید دوباره روی بام برویم تا ارزشهای این انقلاب را به خاطر خودمان و رهبرآنمان یاداوری کنیم که آیا انقلب اسلامی یعنی این ؟ تا وقتی‌ دیر نشده رهبران ما باید بیدار شوند که این طرز رفتار با ملت مسلمان واقعا غیر اسلامی هست خداوند از ظلم احدئ نخواهد گذشت . الله و اکبر ، الله و اکبر ، الله و اکبر

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!