«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۸۸ مرداد ۲۰, سه‌شنبه

کمیته مرکزی حزب توده ایران خطاب به سازمان ملل

حزب توده ایران که در اوایل دهه ١۳۶۰ قربانی توطئه پلید و حساب شده مشابهی شد که در جریان آن بسیاری از کادرها و فعالان آن اعدام و یا در زیر شکنجه به قتل رسیدند، نسبت به برنامه های حساب شده رژیم حاکم اعلام خطر می کند. ما نگران هستیم که سران رژیم برای غلبه بر بحران سیاسی عمیق حاکم بر کشور مشابه آنچه که در سال ۱٣۶۷ مرتکب شدند، با قتل عام زندانیان سیاسی سعی بر تثبیت حاکمیت خود بنمایند.

حزب توده ایران از سازمان ملل متحد می خواهد که:

جناب آقای بان کی ـ مون، دبیرکل محترم سازمان ملل

همانگونه که مستحضر هستید نزدیک به دو ماه پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در ١٢ ژوئن ٢۰۰۹ تظاهرات گسترده مردم ایران در اعتراض به عملکرد غیرقانونی رژیم در دستکاری در نتیجه انتخابات هنوز ادامه دارد. بر اساس اطلاعات موثق ارگان های امنیتی و انتظامی رژیم در طول این مدت با اتخاذ راهکرد های غیرقانونی و سرکوبگرانه بیش از هزار تن از فعالان و رهبران جنبش اعتراضی صلح آمیز را دستگیر، ده ها تن را در خیابان ها با تیراندازی به صفوف تظاهرات و یا در شکنجه گاه های رژیم به قتل رسانده و شرایط نامناسبی را برای اکثریت مردم ایران ایجاد کرده اند.

باور عمومی در ایران و نظر حقوقدانان برجسته کشور بر این است که بازداشت های صورت گرفته مغایر با نص صریح قانون اساسی و اعلامیه جهانی حقوق بشر است. در هفته های اخیر اطلاعات نگران کننده ای از شیوه های برخورد با دستگیر شدگان رویدادهای اخیر و به ویژه سران سرشناس جنبش اصلاح طلبی منتشر شده است، که نمی تواند نگرانی عمیق نیروهای سیاسی ایران و دوستداران حقوق بشر و دموکراسی و عدالت در جهان را بر نیانگیزد.

از هفته گذشته جلسه دادگاه شخصیت های سرشناس جنبش اصلاحات که در میان آنها برخی از مقامات عالی رسمی پیشین کشور قرار دارند آغاز شده است. آنچه در این دادگاه و روند رسیدگی به پرونده متهمان صورت می گیرد، کمترین شباهتی به یک دادرسی قانونی و مدرن و مرسوم ندارد و در حقیقت نمایش مشمئز کننده اعترافات اجباری انسان های شکنجه شده می باشد. متن کیفر خواست مدعی العموم نیز چیزی جدای ازتبلیغات و پرونده سازی غیرقانونی سران رژیم ندارد و با یک سند حقوقی قابل طرح در دادگاه آن هم به عنوان کیفرخواست در مغایرت کامل قرار دارد.

اکنون مشخص شده است که در مراحل بازجوئی و جلسات محاکمه بازداشت شدگان تظاهرات هفته های اخیر هیچ یک از موازین معمول بین المللی و قانونی در رابطه با روند دادرسی رعایت نگردیده است.

گزارش های واصله از ایران از اعمال سیستماتیک شکنجه های فیزیکی و روانی برای مجبور کردن قربانیان به اعتراف به «برنامه ریزی اقدامات غیرقانونی»، «کوشش برای انقلاب مخملی» و یا «ارتباط با کشورهای بیگانه و محافل خارج از کشور» سخن می گویند. متن کیفرخواست رژیم، اتهامات وارده، ایراد فشار همه جانبه فیزیکی و روانی در شرایط انزوای کامل همگی تصویرگر ابعاد خطراتی است که جان این قربانیان را تهدید می کند. حزب توده ایران که در اوایل دهه ۱٣۶۰ قربانی توطئه پلید و حساب شده مشابهی شد که در جریان آن بسیاری از کادرها و فعالین آن اعدام و یا در زیر شکنجه به قتل رسیدند، نسبت به برنامه های حساب شده رژیم حاکم اعلام خطر می کند. ما نگران هستیم که سران رژیم برای غلبه بر بحران سیاسی عمیق حاکم بر کشور مشابه آنچه که در سال ١٣۶۷ مرتکب شدند، با قتل عام زندانیان سیاسی سعی بر تثبیت حاکمیت خود بنمایند.

افکار عمومی ایران اعترافات مشمئز کننده و دروغ در جریان جلسات دادگاه های اخیر را فاقد هر گونه ارزش و اصالت دانسته و آن را دستاویزی از سوی رژیم برای سرکوب مخالفان سیاسی خود می داند.

سلامت و امنیت جانی این فعالان سیاسی و همه بازداشت شدگان هفته های اخیرنگرانی وسیعی را به وجود آورده است.

حزب توده ایران از سازمان ملل متحد می خواهد که:

ـ از مقامات حکومتی ایران خواهان انتشار لیست نام تمامی بازداشت شدگان، اتهام آنان و محل نگهداری آن ها بشود.

ـ از دولت جمهوری اسلامی ایران بخواهد که لیست اسامی تمامی کشته شدگان رخدادهای اخیر چه در جریان تظاهرات و چه در بازداشتگاه ها، شرایط و مسببان این تراژدی ها را منتشر کند.

ـ امکان حضور نماینگان کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل در جلسات دادگاه و ملاقات آزادانه با بازداشت شدگان و وکلای مدافع آنان را فراهم کند.

ـ در چارچوب میثاق های بین المللی و منشور جهانی حقوق بشر و در چارچوب تعهدات بین المللی رژیم، از مقامات رسمی رژیم خواهان تضمین سلامت، برخورد انسانی و قانونی با بازداشت شده گان دو ماهه اخیر بشود.

ـ تضمین های لازم برای دسترسی بازداشت شدگان به وکیل مدافع و امکان دفاع آزادانه داده شود.

ـ برای آزادی بی قید و شرط همه زندانیان سیاسی ، اعاده حیثیت از همه بازداشت شدگان و معرفی شکنجه گران اقدام گردد.

حزب توده ایران پیشاپیش از بذل توجه عاجل شما در رابطه با این امر تشکر می نماید.

کمیته مرکزی حزب توده ایران

۹ اوت ۲۰۰۹

رونوشت به:

ـ کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل ـ ژنو

ـ سازمان عفو بین الملل

برگرفته از تارنگاشت حزب توده ایران:

http://tudehpartyiran.org/detail.asp?id=785

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!