«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۸۹ مرداد ۱۸, دوشنبه

قدرت شورایی چیست؟


 ولادیمیر ایلیچ لنین

ماهیّت این نیروی تازه که مردم بسیاری از کشورها هنوز آن را نمی توانند دریابند، چیست؟

ماهیّت این نیرو که تعداد بیش تر و بیش تری از کارگران هر کشور را به سوی خود می کشد، بدین شرح است: در گذشته، کشور تقریباً به دست ثروتمندان یا به دست سرمایه داران اداره می شد؛ ولی اکنون برای نخستین بار، کشور به دست طبقات ـ و افزون بر آن، توده های وابسته به آن طبقات ـ که پیش تر زیر ستم سرمایه داری قرار داشتند، اداره می شود.

حتّا در دمکراتیک ترین و آزادترین جمهوری ها، تا هنگامی که سرمایه حکومت می کند و زمین زیر مالکیّت خصوصی برجای می ماند، دولت همواره در دستان اقلیّتی کوچک که نه دهم آن را سرمایه داران یا ثروتمندان دربرمی گیرد، خواهد بود.

در این کشور، در روسیه، برای نخستین بار در تاریخ جهان، دولت کشور به شکلی سازمان یافته است که تنها کارگران و دهقانان کارگر، به جای بهره کشان، آن سازمان های توده ای را که «شورا» نام دارد می سازند؛ و این شوراها هستند که تمام نیروی دولتی را در دست دارند. به همین دلیل است، برخلاف بهتانی که نمایندگان بورژوازی در تمامی کشورها دربارۀ روسیه پخش می کنند، واژۀ «شورا» اکنون در همه جهان نه تنها دریافتنی که پرآوازه شده، واژه دوست داشتنی کارگران، همه کارگران، شده است.

از همین روست که نیروی شورایی، با وجود همه آزارهایی که پیروان کمونیسم در کشورهای مختلف را هدف قرار داده، می باید به ناگزیر و در آیندۀ نه چندان دور، بر سرتاسر دنیا چیره شود.

ما به خوبی می دانیم که هنوز کاستی های بسیاری در ساختار نیروی شورایی در این کشور وجود دارد. نیروی شورایی، جادویی شگفت انگیز نیست؛ یک شبه همه دشواری های گذشته را چون بی سوادی، نبود فرهنگ، پیامدهای یک جنگ ددمنشانه، عواقب سرمایه داری غارتگر بهبود نمی دهد؛ ولی «نیروی شورایی» راه را به سوی سوسیالیسم هموار می کند. به کسانی که پیش تر زیر ستم قرار داشتند، بخت آن را می دهد تا اندام خود را راست کنند، تا اندازه ای که بتوانند همه حکومت کشور، همه ادارۀ اقتصاد، کلّ مدیریّت فرآوری را در دستان خودشان بگیرند.

نیروی شورایی، راهی به سوی سوسیالیسم است که از سوی توده های کارگر یافت شد و از این رو راهی راستین است؛ از همین رو، شکست ناپذیر است.

مجموعه آثار لنین

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!