«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۰ شهریور ۸, سه‌شنبه

بازهم مانند نمونه ی پیشین!


 یادداشتی کوتاه در این باره

پیش از این، در یکی دو نوشتار درباره ناامنی های پدید آمده در سامانه های ایمنی اینترنت و ای ـ میل، یادآوری هایی نموده بودم. اینک، یکبار دیگر و درست مانند نمونه های پیشین، چنین ناامنی ای گزارش می شود و کسی نیز پاسخگوی آن نیست.

همانگونه که پیش از این نیز یادآور شده بودم، همه نمودها و نشانه ها، کمتر تردیدی در دست داشتن شرکت های بزرگ ایالات متحده و اروپای باختری چون «گوگل»، «یاهو» و دیگران در این گندکاری پلید و همکاری با جمهوری اسلامی برجای می گذارد. درآمدهای سرشار نفتی در این میان به جیب مشتی مفتخوار دیگر در این سو ریخته می شود؛ رژیم جمهوری اسلامی به آماج های کوته بینانه ی خود تا اندازه ای هم که شده، دست می یابد و  ...

آماج فرجامین همه ی آنها چه در این سو یا چه آنسو نیز یکی است:
از کار انداختن سودبری از فن آوری های نو بوسیله ی نیروهای انقلابی در آگاهی رسانی، ارتباط عمومی و سازماندهی نیروها اکنون و در آینده!

ب. الف. بزرگمهر       ۸ شهریور  ۱۳۹۰

***

حمله به جی میل؛ هشدار گوگل به کاربران در ایران

روزنامه گاردین روز سه شنبه در گزارشی از تلاش هایی در هفته‌های اخیر برای دسترسی به محتوای ای میل های فرستاده شده از طریق «جی میل» در ایران و همچنین به سیستم انتقال مدارک گوگل، «گوگل داکز» خبر داد.

بر اساس این گزارش، این کار توسط گواهی نامه امنیتی یک شرکت هلندی به نام Digintor انجام شده و کسانی که در پی دسترسی بوده اند، تلاش کردند محتوای ای میل افرادی که از جی میل استفاده می کنند را به دست آورند.

گزارش شده که  این شرکت هلندی هم چنین گواهی نامه های امنیتی وزارت خانه‌های هلند را هم تأمین می کند. این شرکت پس از فاش شدن این مسأله گواهی نامه امنیتی صادر شده را لغو کرده و گفته  که از این سوء استفاده بی اطلاع بوده است.

شرکت گوگل هم در وبلاگ خود اعلام کرده کلیه کاربران مرورگرهای فایرفاکس و کروم خود را به روز کنند و در اولین فرصت، رمز عبور خود را عوض کنند.

هرچند گفته شده بود کاربرانی که با vpn به اینترنت وصل می شوند، کمتر با مشکل امنیتی روبرو خواهند شد؛ ولی اگر گواهینامه امنیتی جعلی مورد استفاده قرار گیرد، سرویس های اتصال کنترلی روی آن نمی توانند داشته باشند.

حدود پنج ماه پیش هم گزارشی منتشر شده و اعلام شد که هکر یا هکرها در تلاش برای هدایت کاربران اینترنتی به نسخه جعلی چندین پایگاه معتبر اینترنتی، به چندین گواهینامه دیجیتال یک شرکت امنیت وب دسترسی پیدا کرده‌اند. حمله‌ای که بر اساس اعلام این شرکت امنیت وب، «به نظر می‌رسد» از سوی جمهوری اسلامی سامان داده شده است.

شرکت «کومودو» در نيوجرسی آمريکا که گواهینامه‌های دیجیتال در زمینه تأييد هويت کاربران اينترنتی صادر می‌کند، گفته بود که دستکم ۹ مورد از چنین حملاتی ردیابی شده که با توجه به پيچيدگی آن ممکن است کار جمهوری اسلامی ایران باشد.

اين شرکت گفته بود در حملات ۱۵ مارس، گواهینامه‌هایی برای نسخه جعلی سامانه ایمیل گوگل موسوم به جی‌ميل، صفحه ورود کاربران ياهو، وب‌سایت‌هایی متعلق به شرکت مايکروسافت، مرورگر موزيلا فايرفاکس و نيز شبکه تلفنی اينترنتی اسکايپ در دسترس هکرها قرار گرفته است.

چنین گواهینامه‌هایی به کسانی که آن را در اختیار دارند اجازه می‌دهد که تحت شرایطی با جعل نسخه امن این وب‌سایت‌ها، به اطلاعات رمزگذاری شده دسترسی پیدا کنند.

گواهی دیجیتال(Digital Certificate) سندی الکترونیک است که به کاربران اطمینان می دهد تبادل اطلاعات بین مرورگر آنها و سرور سایت مورد رجوع رمزگذاری شده است و شخص سومی به آن دسترسی ندارد.

جعل گواهی دیجیتال سایت های اینترنتی به هکرها اجازه می دهد با تغییر مسیر ترافیک آنلاین، به مکاتبات الکترونیک آنها دسترسی پیدا کنند و در فعالیت آنلاین آنان جاسوسی کنند.

یک گزارش هم روز سه شنبه در سایت «پی سی ورلد» نوشته که هرچند تبادل اطلاعات در سرویس های گوگل به صورت رمزگذاری شده و از طریق https انجام می شود و هیچ راهی برای نفوذ و شنود این اطلاعات وجود ندارد، ولی اگر یک نفر سیستم رمزگذاری را تغییر دهد و الگوریتم های خودش را جایگزین کند، تامین امنیت به خطر می افتد. به ویژه وقتی که به شکل «اینترنت ملی» این طرح ارائه شود.

جی میل، خدمات ای میل شرکت گوگل در بیانیه ای در وبلاگ خود توصیه های زیر را برای کاربران منتشر کرده است:

حتما از آخرین نسخه Chrome و Firefox استفاده کنید.

از VPN و برنامه های دیگر برای حفظ هویت استفاده کنید و به هیچ عنوان مستقیما به سایت های مهم از طریق اینترنت ایران وصل نشوید.

حکومت ایران پیشتر در جریان وقایع پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری در سال ۸۸، به چاره‌اندیشی در مورد قدرت روزافزون شبکه‌های اجتماعی و اینترنت در بسیج مخالفان خود پرداخت و از همان زمان بود که یک ارتش سایبری برای هک و دستکاری در وب‌سایت‌های مخالف خود سامان داد.

۱۳۹۰/۶/۸

برگرفته از «رادیو فردا»

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!