«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۳ آبان ۲۱, چهارشنبه

سپارش کتابی ارزنده برای همه و بویژه جوان ترها


امروز که در یکی از تارنگاشت ها نوشته ای درباره ی «جان برنال» دیدم، یاد یکی از کتاب هایش افتادم که در سال های آغاز انقلاب بهمن ۵۷ به پارسی برگردانده شده بود و من تنها بخت خواندن جلد نخست یا دو جلد نخست آن را یافتم:
علم در تاريخ

«علم در تاريخ»، کتابی است بس ارزنده با شیوه ی نگرش و برخوردی علمی و پویا. در میان همه ی کتاب هایی که در این زمینه خوانده ام، این کتاب جای ویژه ای دارد. جستجو برای یافتن نسخه ی پارسی و چنانچه نشد، نسخه ی انگلیسی این کتاب ارزنده برای آن ها که چیرگی نسبی به این زبان دارند، خواندن و بازخوانی آن را به همه و بویژه جوان ترها سپارش می کنم.

ب. الف. بزرگمهر    ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۳   

***

علم در تاريخ (در چهار جلد)

نويسنده: جان برنال

برگردان: حسين اسدپور پيرانفر، کامران فاني

نوبت چاپ: دوم، ۱۳۸۰

معرفي كتاب: «علم در تاريخ» کتابي است در چهار جلد که جلد اول و دوم دربرگیرنده ی گفتگو و ستیزه پيرامون پيدايش دانش ‌و انقلاب‌هاي علمي و صنعتي است. بررسي دانش های زيستي در سده ی بیستم ترسایی همراه با گفتگو و ستیزه پيرامون زمينه و نقش تاريخي دانش های انساني و فلسفه، در جلد سوم و چهارم اين اثر انجام پذیرفته است.
 
Science In History, by Bernal J., 1969

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!