«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۴ اسفند ۹, یکشنبه

آنچه در این میان فراموش شده، هستی خود نیروهای یانکی و همدستانش در منطقه است! ـ بازانتشار

به گزارش زیر باریک شوید! برخلاف گفته های مسوولین ریز و درشت حاکمیت جمهوری اسلامی که گفتگوهای تازه با نمایندگان «یانکی» را تنها در چارچوب چالش هسته ای قلمداد نموده بودند، بار دیگر روشن می شود که چنین چالشی، تنها بخشی از این گفتگوها را دربرمی گیرد و ستیزه ی بنیادین، همچنان بر سر گرفتن پایوریِ زیست ننگین حاکمیتی تبهکار از سوی «شیطان بزرگ» و دگردیسه شدن آن به یکی از کشورهای مورد پشتیبانی امپریالیست هاست؛ سایر جُستارها، پیرامون این خواست بنیادین آب و رنگ می گیرد و کارچاق کنی ها پی گرفته می شوند؛ هر بار به بهایی سنگین تر برای مردم ایران!

بزودی روشن خواهد شد که درونمایه ی درخواست های اهریمنی «یانکی» ها برای کشاندن پای ایران به جنگ با آنچه در گزارش از آن به عنوان «افراطیون سنی مذهب» نام برده شده، دامنه ای بس گسترده تر از همکاری رسمی رژیم با یانکی ها در کشور همسایه دارد* و گام پسین، پای نهادن امپریالیست های «یانکی» به کشورمان در چارچوب قراردادهای نظامی، چون ساخت پایگاه های نظامی خواهد بود؛ بسان آنچه در عراق و افغانستان به انجام رساندند و از پیشینه ی ای ننگین در دوره ی رژیم گوربگورشده ی پهلوی در کشورمان نیز برخوردار است. دور از ذهن نیست که «دادن حق کاپیتولاسیون»** نیز بخشی از «قرارداد ژنو» باشد؛ قراردادی ننگین که بخشی از آن، زیر برنام ریشخندآمیز: «بسته شفاهی» از ترس درز نمودن به غیرخودی که دامنه ی گسترده تری از توده های مردم ایران یافته و جز بخش های پیرامونی حاکمیت، بخش هایی از درون خیمه و خرگاه رژیم را دربر می گیرد، حتا از دید نمایندگان مجلس فرمایشی آن رژیم نیز پنهان نگاه داشته شده است. ولی گذشته از همه ی این ها، آنچه انگیزه ی نوشتن این یادداشت شد، گم و  گور شدن، چالشی بنیادین در منطقه ی پیرامون ایران و خودِ ایران است که در گذشته، دستِکم گاه گداری در سخن به آن اشاره می شد و اکنون کم و بیش هیچ جا و از سوی هیچ کسی در حاکمیت ایران بر زبان نمی آید:
هستی نیروهای نظامی «یانکی» و همدستانش در منطقه! گویی هستی این نیروها در منطقه که دنباله و بخشی از سیاست های چنگ اندازانه امپریالیستی به سرزمین ها و خاستگاه های پربار انرژی منطقه است، نه تنها از سوی بخش گسترده تری از کشورهای منطقه، دربرگیرنده رژیم تبهکار ایران، پذیرفته شده که زمینه های سرسپردگی به کشورهای امپریالیستی برای پیشبرد سیاست اهریمنی و بلندپروازانه ی این کشورها در منطقه و از آن فراتر، دستیابی به سرزمین های آسیای میانی و استوار نمودن پای در منطقه ای میان روسیه و چین از هرباره فراهم می شود. چنین روندی در شرایطی رخ می نماید که خاستگاه بنیادین چالش ها، درگیری ها، برادرکشی ها و جنگ های مذهبی و فرقه ای در منطقه ی باختر، جنوب و جنوب باختری آسیا و شمال آفریقا نه تنها از میان نرفته که هرچه بیش تر ریشه می گیرد و در این ریشه گرفتن و استوار شدن بیش از پیش پای امپریالیست ها، نقش رژیم تبهکار جمهوری اسلامی از هر کشوری در منطقه، بی هیچ گمان و گفتگو، بیش تر و پلیدتر بوده و هست.

سرنگون باد رژیم پلید جمهوری اسلامی به دست توانای مردم ایران!

ب. الف. بزرگمهر     ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۳

http://www.behzadbozorgmehr.com/2014/09/blog-post_402.html 

پی نوشت: 

* آنگونه که تاکنون روشن شده، همکاری غیررسمی و همراستا با یکدیگر، میان نیروهای سپاه پاسداران رژیم و نیروهای «یانکی» هم اکنون نیز در خاک کشور همسایه: عراق و بگمان بسیار نیرومند، جاهای دیگری چون افغانستان جریان دارد و روند دگردیسی حاکمیت تبهکار و ضد ملی جمهوری اسلامی به «سگ زنجیری امپریالیست ها شدن» زیر دماغ آن رهبر نابخرد و نابکار برخلاف همه ی ادعاهای دروغ شان، آغاز شده است. 

** کاپیتولاسیون (capitulations) یا «داوری کنسولی» به آرش سپردن حق رسیدگی قضایی بزهکاری های  شهروندان یک کشور به نماینده ی حقوقی همان کشور در خاک کشوری دیگر با زیر پانهادن حقوق ملی و خوار شمردن آن ملت است که به شکل پیمان نامه میان دو کشور دستینه می شود. 

پارسی نویسی: 

ـ بجای واژه ی «ناشی» (نشات گرفته) می توان واژه ی پارسی «برخاسته» را بکار برد (ویرایش شده در گزارش زیر).

ـ بجای واژه ی «قول» می توان در بسیاری جاها «زبان» بکار برد (ویرایش شده در گزارش زیر).

ـ حرف های افزوده ای که بخشی از یک فعل دو یا چند واژه ای هستند، بهتر است سرِ هم با سایر آخشیج های آن فعل نوشته شوند؛ مانند:
«بشمار رفتن» که چنانچه حرف افزوده را اینگونه جدا بنویسیم: «به شمار رفتن» می تواند در برخی موردها آرشی دیگر و کژدیسه به جمله دهد (ویرایش شده در گزارش زیر).

ب. الف. بزرگمهر     ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۳ 

http://www.behzadbozorgmehr.com/2014/09/blog-post_402.html 

***

مقام دولتی آمریکا: گفت‌وگوی کری و ظریف در مورد «حکومت اسلامی» 

خبرگزاری‌ها از زبان یک مقام دولتی ایالات متحده می‌گویند که جان کری، وزیر خارجه آن کشور، در دیداری که با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در نیویورک داشته، مستقیما جُستار تهدیدهای برخاسته از «گروه حکومت اسلامی» را به میان آورده است.

خبرگزاری فرانسه از زبان یک مقام ارشد «وزارت خارجه آمریکا» آورده است که در این دیدارِ بیش از یک ساعت بدرازا انجامیده، آقای کری گفته است که ایران در حالیکه آمریکا در پی سرهم بندی یک ائتلاف بین‌المللی علیه جهادیون است، در گره گشایی بحران عراق نقشی برای ایفا کردن دارد. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز از زبان مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته است، آنها در کنار مذاکرات اتمی، در مورد تهدیدهای برخاسته از «داعش» (حکومت اسلامی) گفت‌وگو کرده‌اند. 

به گفته این خبرگزاری، افراطیون سنی‌مذهب برای هر دو کشور «دشمن مشترک» بشمار می‌روند، اما بی‌اعتمادی ریشه‌دار در گذشته، سبب شده که آنها، عیان و عمومی، دوشادوش یکدیگر علیه این گروه مبارزه نکنند. 

با این همه هر دو کشور آشکارا از نیروهای دولتی و پیشمرگه‌های کرد که در حال انجام نبردهای زمینی علیه «حکومت اسلامی» هستند، پشتیبانی کرده‌اند؛ آمریکا دست به یورش های هوایی علیه مواضع و ساز و برگ این گروه در عراق زده و ایران نیز، بنا بر گزارش‌ها، در برنامه‌ریزی یورش ها به نیروهای هوادار دولت کمک کرده و ساز و برگ جنگی در اختیار آنها گذاشته است.

هفته گذشته آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، گفته بود سفیر آمریکا در بغداد از همتای ایرانی خود خواسته بود که دو کشور نشستی برای گفت‌وگو و هماهنگی علیه «حکومت اسلامی» داشته باشند؛ اما او افزوده بود «برخی مسئولان هم با این جلسه مخالفتی نداشتند، اما من مخالفت کردم و گفتم که در این قضیه ما با آمریکایی‌ها همراهی نمی‌کنیم زیرا آنها نیت و دست آلوده‌ای دارند.»
هر دو کشور پیشتر همکاری با یکدیگر را علیه افراطیونی که بخش‌هایی از سوریه و عراق را در مهار خود گرفته‌اند، رد کرده‌اند. 

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، حضور ایران در نشست «ائتلاف علیه گروه حکومت اسلامی» در پاریس را ناشایست دانسته بود. ایران در آن نشست حضور نداشت. اما او روز آدینه در نشست «شورای امنیت سازمان ملل» گفت، ایران هم می‌تواند در اقدام جهانی علیه «داعش» (حکومت اسلامی) نقش داشته باشد.

«خبرگزاری رویترز» دو روز پس از آن، از زبان مقام‌های ارشد ایرانی گزارش داده بود که تهران برای کمک به ائتلاف تشکیل شده به رهبری آمریکا، خواهان نشان دادن «نرمش» از سوی مذاکره‌کنندگان در گفتگوهای هسته‌ای شده است. 

کری و ظریف، روز یک‌شنبه،۳۰ شهریور ماه، با یکدیگر دیدار کردند.

محور اصلی این دیدار اختلافات بر سر مذاکرات و برنامه اتمی تهران عنوان شده است.

تازه‌ترین دور از مذاکرات اتمی میان ایران و کشورهای گروه ۵+۱، در نیویورک و از روز آدینه آغاز شده است. 

http://www.radiofarda.com/content/f35_kerry_zarif_talks_on_is_us_official/26599265.html 

این گزارش از سوی اینجانب تا اندازه ای ویرایش و پارسی نویسی شده است. برجسته نمایی های متن نیز همه جا از آنِ من است.    ب. الف. بزرگمهر 

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!