«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۸۸ اسفند ۱۲, چهارشنبه

جنبش زنان، ارتجاع حاکم و تبعیض جنسیتی



جامعه ایران بویژه نسل جوان پرشور و آگاه آن، هرگز زیر بار چنین افکار سیاه و پوسیده ای نخواهند رفت.
تفکیک جنسیتی و هر نوع تبعیض درحق زنان با واکنش و مقاومت سراسری ملی روبرو شده و خواهد شد. بی شک ارتجاع در این زمینه باز هم قدرت و توان جنبش زنان برای رفع تبعیض جنسیتی و طبقاتی را به چشم خواهد دید!


دولت کودتا در سلسله اقدامات خود برای تحمیل عقاید و افکار پوسیده و قرون وسطایی به جامعه، همزمان با طرح و تصویب مواد ٣٥ و ٢٣ لایحه حمایت از خانواده درمجلس، طرح تفکیک جنسیتی دردانشگاه ها و به همراه آن تبلیغ ازدواج و ازدواج مجدد در مدارس و دبیرستان های دخترانه را در دستور کار خود قرار داده است. پس از آنکه نماینده ولی فقیه دردانشگاه ها به زعم خود نسبت به حضور مشترک دختران و پسران درکلاس های درس بدون رعایت معیارهای اسلامی، واکنش به خرج داده، خواستار جدا سازی جنسیتی درمراکز آموزش عالی شد، دولت ضد ملی احمدی نژاد از تدوین طرح دانشگاه ملی دو جنسیتی خبر داد. مطابق این طرح با صرف هزینه های گزاف، دانشگاه های دو جنسیتی ـ مردان و زنان ـ تشکیل می شود و درکنار آن امتحانات کارشناسی و کارشناسی ارشد بصورت تک جنسیتی صورت خواهد گرفت. دراین زمینه ایلنا ٢٢ آذر ماه مخالفت اغلب سازمان ها و نهادهای اجتماعی بویژه جنبش زنان با این طرح واپس گرایانه را بازتاب داد و از جمله نوشت:

«جریانی درحال رشد و ظهور است که معتقد به شعور و معرفت برای هزاران دانشجوی دختر و پسر نیست و طرح تفکیک جنسیتی را مطرح می سازد. تفکراتی که دیدگاه های این چنینی را مطرح می کنند به نوعی می خواهند از دانشجویان و دانشگاه ها بدان جهت که پویا هستند، انتقام بگیرند.» دربخش دیگر این گزارش تصریح شده:

«تفکر ایجاد دانشگاه ملی دو جنسیتی مغایر شان و کرامت انسانی است.»

علاوه براین یکی از فعالان جنبش زنان دراین باره متذکر گردید، جدا سازی جنسیتی دردانشگاه ها طرحی است که قطعا با شکست روبرو می شود، هدف این طرح اعمال فشار به دانشجویان و ممانعت از حضور فعال جوانان بویژه دانشجویان دختر در صحنه اجتماعی است. به هر روی چنین طرح هایی با مقاومت جدی در جامعه روبرو خواهد شد. هرگونه تفکیک جنسیتی و به اصطلاح تشکیل دانشگاه های خاص دختران یا پسران سبب انحطاط فرهنگی و تنزل علمی کشور می شود. همزمان با اعلام طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها و مخالفت گسترده با آن، وزارت آموزش و پرورش دولت نامشروع کودتا اعلام داشت برنامه ای دردست تدوین است که شرایط را برای ازدواج دانش آموزان دختر فراهم می سازد. زکریا یازرلو رییس آموزش و پرورش شهر تهران با تاکید بر ضرورت ”اصلاح فرهنگی جامعه“ گفته بود:

«دختران دانش آموز اگر امکان ازدواج برایشان فراهم شد ازدواج کنند، توصیه ما ازدواج دانش آموزان دختر است.»


همچنین به گزارش ایلنا ٢٣ آذر ماه امسال، وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار این خبرگزاری در خصوص برنامه در دست تدوین ازدواج برای دانش آموزان دختر اعلام داشت:

«ازدواج دانش آموزان دختر هیچ اشکالی ندارد و ما از ازدواج آنها استقبال کرده و خوشحال می شویم.»

به فاصله اندکی از این سخنان که با واکنش بسیار منفی دانش آموزان و اولیای آنها روبرو شد، سرپرست مرکز امورزنان و خانواده ریاست جمهوری بخشی از طرح دولت برای رواج ازدواج و ازدواج موقت درمدارس و دبیرستان ها را بازگو ساخت.


ایلنا ٢٤ آذر ماه گزارش داد:

«سرپرست موقت مرکز امور زنان وخانواده ریاست جمهوری با ازدواج دانش آموزان دختر موافق است و آن را راه حلی برای جلوگیری از شیوع فساد درجامعه می داند... به اعتقاد این مقام مسئول ازدواج موقت دانش آموزان نیز از نظر شرعی اگر پدر به دخترش اجازه دهد بلامانع بوده و باید مورد تشویق قرار بگیرد.»


این طرح ضد انسانی و واپس گرایانه از سوی خانواده ها و نهادهای مردمی مردود و غیر قابل پذیرش خوانده شد. مجمع علمی گروه پزشکی، چنین برنامه هایی را به قهقرا بردن جامعه نامید و یکی از اعضای آن به خبرگزاری ایلنا ٢٥ آذر ماه یادآوری کرد:

«براساس چه استدالالی درکشور صحبت از ازدواج موقت درمیان دختران دبیرستانی به میان می آورند، آیا قصد دارند به این شیوه جامعه و هنجارهایش را برهم زنند؟ مسئولانی که صحبت از چنین مسایلی در کشور می کنند حاضرند دختر خودشان را به عقد موقت درآورند، این مسایل به اخلاق واستحکام جامعه لطمه می زند، کدام خانواده حاضر است که فرزندش را عقد موقت کند تا او را با دست خودش بدبخت کند؟»


همچنین رییس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران با غیر قابل پذیرش خواندن طرح دولت اعلام نمود:

«با چنین طرح هایی حساسیت واعتبار ومقام خانواده از بین می رود و شاهد سقوط فرهنگی-اجتماعی خواهیم بود.“ وی به درستی طرح چنین دیدگاه هایی را به منافع اقتصادی قشر معینی از جامعه نسبت داده و یک لایه متمول و ثروتمند را حامی چنین طرح ها و افکار زشت و پوسیده ای معرفی می سازد.

رییس انجمن علمی مدد کاران اجتماعی تاکید می کند: ”میان رواج ازدواج و ازدواج موقت بویژه بین اقشار پایین جامعه با مسایل معیشتی و اقتصادی رابطه تنگاتنگ وجود دارد. برخی با این حساب که معیشت جامعه با دشواری روبرو است با طرح ازدواج موقت منافع و مقاصد خود را دنبال می کنند.»


ارتجاع حاکم با طرح و رواج افکار پوسیده می کوشد، موقعیت خود و لایه های اجتماعی متمول و ثروتمندی که تکیه گاه آن به شمار می آیند را تقویت و تحکیم کند. جنبش زنان و کلیه احزاب و سازمان های مترقی و ملی کشور قاطعانه با سیاست ها و نظرات به شدت ارتجاعی دولت کودتا و حامی اصلی آن، ولی فقیه مبارزه کرده و می کنند. جامعه ایران بویژه نسل جوان پرشور و آگاه آن، هرگز زیر بار چنین افکار سیاه و پوسیده ای نخواهند رفت.


تفکیک جنسیتی و هر نوع تبعیض درحق زنان با واکنش و مقاومت سراسری ملی روبرو شده و خواهد شد. بی شک ارتجاع در این زمینه باز هم قدرت و توان جنبش زنان برای رفع تبعیض جنسیتی و طبقاتی را به چشم خواهد دید!

برگرفته از تارنگاشت حزب توده ایران:

http://tudehpartyiran.org/detail.asp?id=1005

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!