«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۴۰۲ بهمن ۱۶, دوشنبه

ما کارخانه و اینا که تنها دشمنِ خونی برای مان می تراشند، می خواهیم چکار؟

ما کارخانه و اینا که تنها دشمنِ خونی برای مان می تراشند، می خواهیم چکار؟* ما اهل بَخیه و در پی بده بستان و سوداگری با شرق و غرب و ایناییم؛ با آن ها که تعامل می کنیم، کار و بارمان بی دردسر تر و با سرُ خر کم تر پیش می رود و بحمدلله هم جیب های مان از پول انباشته می شود و هم بجای نان که آن هم این روزها گیر برخی های تان نمی آید، نان قندی و انگبین و اینا تناول می کنیم. آن ها در ولایت مان دالان و راهرو و گذرگاه و دهلیز و اینا می سازند تا کار و بارشان شتاب بیش تری گرفته، پولدارتر شوند و ما هم سهم ولایت را از آن ها می ستانیم. بحمدلله این دالان ها و گذرگاه ها و امثالهم از میان شهرهای بزرگ نمی گذرند تا هر روز مشتی عَمَله به خیابان ها بریزند و تن مان را بلرزانند. البته این ها درآمد اصلی ما نیست؛ بحمدلله خداوند رب العالمین این ولایت را برای ما به ودیعه نهاد که هر جای آن را بشکافی، انباشته از دُرّ و گوهر و معدن و علی الخصوص نفت و گاز است که تا هفتصد پشت مان بس است؛ برای همین، کار و بار مان بسیار ساده و رویهمرفته بی هیچ پیچیدگی است: خوردن و ریسیدن و خرموش های فراوان، یکی پس از دیگری پس انداختن و البته در میان این همه، نماز و روزه و خواب های قیلوله و عیلوله و حیلوله و غیلوله و اینا را هم فراموش نمی کنیم. بجز این ها دست به سیاه و سپید نمی زنیم. حال بروید در خیابان و بیابان و در و دشت و هر کجای دیگر که خواستید فریاد بکشید و زیاده خواهی کنید که عند حرام است؛ ولی به گاو و گوسپندمان زیان نمی رساند؛ تنها بیم آن داریم که میادا زبانم لال از دلِ اینا شورشی سراسری و تیر و تفنگ بیرون بیاید که واویلا ... اَعوذ بالله من الشیطان الرجیم!

از زبان «کیر خر نظامِ خرموش پرور»:  ب. الف. بزرگمهر   ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۲

* کارخانه پتروشیمی هگمتانه در سال ۱۳۹۹ با هدف تولید «پی وی سی پزشکی و خوراکی» به عنوان یکی از پرکاربردترین پلیمرها در ساخت انواع تجهیزات پزشکی، در شهر همدان به بهره برداری رسیده و مهم ترین وظیفه و هدف خود را تولید «پلی وینیل کلراید» (PVC) با آخرین استانداردهای جهانی می داند. تلاش های زیادی برای دست یافتن به این مهم انجام شده و نتیجه این تلاش ها تبدیل شدن پتروشیمی هگمتانه به اولین و تنها پتروشیمی منطقه خاورمیانه با توان تولید «پلی وینیل کلراید» گردیده است. پتروشیمی هگمتانه در تلاش است با بالابردن هرچه بیشتر توانایی ها و بهبود خصوصیات محصولات خود به یکی از بازیگران اصلی بازار جهانی در این حوزه تبدیل گردد. این کارخانه پس از سه سال بهره برداری در آستانه ورشکستگی و سرگردان شدن کارگرانش است.

برگرفته از «تلگرام»   ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۲ (بختی برای ویرایش گسترده ی این فشرده گزارش نداشتم.  ب. الف. بزرگمهر)

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!