«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۹ تیر ۶, جمعه

انشاء الله خودمان را هم به بورس می گذاریم

پیش تر در گفتگو با برخی بانوان برجسته ی نظام، درباره ی مزایای «بیع» گفته بودیم که کار شبانه روزی شان در خانه قابل خریداری است.۱ خوب! در مورد خودمان هم همینطور است؛ از آن گذشته، اینهمه عَظیم الشّان، عَظیم الشّان که می گویند، باید ببینیم با مَظِّنه ی بازار جهانی چه اندازه می ارزد.۲ البته می دانیم که تخم های مان را بانک ملکه انگلیس، پیشاپیش بیمه کرده است. حال چرا به تحم مان بند کرده اند و نه جای دیگر، نمی دانیم! باید از خودشان بپرسید. با این همه، بیمه یک چیز است و بورس، چیزی دیگر. ما باید بکوشیم تا شرکت‌های زیرمجموعه نهادهای وابسته به دفتر خودمان هم، شرایط پذیرش در بورس را بیابند و انشاء الله چابک تر و بانشاط تر از پیش در میدان همچشمی های جهانی تاخت و تاز کنند؛ برای اینکه جلوی گروکشی ها و سهم خواهی های تازه میان برادران دینی گرفته شود و کار انشاء الله با خوبی و خوشی به پیش برود، یکی از شرایط مان هم چشم پوشی بر پرونده های قطور مالیاتی این شرکت ها و هر آنچه در گذشته انجام داده اند، است.۳ چنانچه این امر، انشاء الله محقق شود، چه بسا خودمان را هم به بورس بگذاریم؛ ولی همینجا پیشاپیش این تذکر را علی الخصوص به جناب آقای رییس جمهور می دهیم که هدف این حقیر، تنها ارزیابی مَظِّنه ی خودمان است و لاغیر! دشمن ممکن است پا به میدان بگذارد و با بازارگرمی، قیمت را همینجوری بالا ببرد. مبادا خدای نکرده، نفس اَمّاره و حرصِ دستیابی به پول و مال بیش تر بر برادران غلبه کند و ما را بدست آن غول بیابانی بسپارند.

ب. الف. بزرگمهر  ششم تیر ماه ۱۳۹۹

پی نوشت:

۱ ـ «تصوّر از زن در خانه، تصوّر یک موجود درجهى دویى [است] که موظّف به خدمتگزارى به دیگران است؛ این تصوّر بین خیلىها هست ـ حالا بعضىها به زبان مىآورند، بهرو مىآورند، بعضىها هم به رو نمىآورند، امّا در دلشان این است ـ این درست نقطهى مقابل آن چیزى است که اسلام بیان کرده است. من مکرّر عرض کردهام این حدیث معروف را که ՛اَلمَرأَةُ رَیحانَةٌ وَ لَیسَت بِقَهرَمانَة՝ قهرمان، در تعبیرات رایج عربى، به آن کارگزار میگویند؛ مثل ՛اَمَرَ قَهرِمانَهُ بِکَذا՝؛ مثلاً فلان صاحب ملک و املاک فراوان به قهرمان خودش، یعنى آن کسى که کارگزار امور این املاک است، گفت؛ به این میگویند ՛قهرمان՝ و در این حدیث می گوید:
خیال نکن زن، کارگزار تو داخل خانه است که باید کارهاى خانه را [انجام دهد]؛ اینجورى نیست. خب ببینید، این خودش یک فصلى است که از آن چندین فصل گشوده می شود: مسألهى احترام کار زن در خانه و عدم الزام او، مجبور نبودن او، قابل خریدارى شدن این کار یعنى قابل مبادلهى با پول؛ این است. اینها چیزهایى است که خُب در اسلام هست؛ در فقه اسلام هست؛ ... واقعاً فقه ما فقه مترقّى و برجستهاى است ...»

بخشی از بیاناتِ حکیمانه ی «کیر خر نظامِ خرموشی» در ديدار با گروهی از بانوان برگزيده ی بحمدلله یکی از دیگری کون گُنده تر كشور که اگر میان پنگوئن های قطب جنوب رها شوند، گونه ی نرینه ی آن ها بسراغ شان خواهند رفت و پیش از دماغ سوخته شدن، بزبان پنگوئنیِ گوش آشنا خواهند گفت:
«مال از این بهتر نمی شود»، ۳۰ فروردین ماه ۱۳۹۳ (برجسته نمایی های متن از آنِ من است.  ب. الف. بزرگمهر)

۲ ـ «در مذاکره با وزیر امور اقتصادی و دارایی هماهنگ کردیم که شرکت‌های زیرمجموعه نهادهای وابسته به دفتر رهبری شرایط پذیرش در بورس پیدا کنند و این روند سرعت گیرد؛ مبنای زنجیره ارزش بر چابک‌سازی نهادها استوار است و در این زمینه می‌خواهیم شرکت‌های قابل واگذاری را از طریق بورس واگذار کنیم.»

از گفته های محمدجواد ایروانی، دستیار «نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری» در همایش «هم‌اندیشی سالانه نهادهای ذیل دفتر رهبری» برگرفته از «نور»  یکم بهمن ماه ۱۳۹۸

۳ ـ «علی خامنه‌ای با مصوبه ی ՛شورای عالی اقتصادی نظام خرموشی՝ برای کمک ویژه ی مالیاتی به شرکت‌هایی که امسال به بورس درمی آیند، همداستان شده است. بر بنیاد همداستانی ՛کیرِ خرِ نظام՝، سازمان مالیاتی کشور بر پرونده‌های پیش از سال ۹۸ شرکت‌هایی که امسال به بورس درمی آیند، چشم می پوشد و ՛این شرکت‌ ها تنها برای سیاهه ی مالی سال ۱۳۹۸ خود مالیات خواهند پرداخت.՝ برخی از این شرکت‌ها نگران بودند که ՛اگر به بازار بورس درآیند، زمینه و بهانه‌ای می شود تا پرونده های مالیاتی سال های گذشته آنها کالبد شکافی شود.՝ با برنامه ریزی تازه ی دولت که با سرجُنبانی رهبر پفیوز همراه شده، ՛سازمان امور مالیاتی حساب های سال های گذشته ی آنها را نادیده خواهد گرفت.»

بنیاد داده ها برگرفته از «خبرخوان» تارنگاشت دروغپردازِ و بی هیچگونه مسوولیتِ اخلاقیِ وابسته به وزارت امور خارجی یانکی ها: «رادیو فردا»  ششم تیر ماه ۱۳۹۹ (با ویرایش، پاکیزه و بازنویسی درخور از اینجانب:  ب. الف. بزرگمهر)

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!