«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۰ دی ۲۴, شنبه

نامه ای از دو زن دلیر ایرانی: از سهم شهیدان انقلاب پاسداری کنید!


چکیده: از جماعتی که با بی خردی با شما برخورد کرده اند، انتظاری نداریم چون فکر می کنیم شما را نمی شناسند اما از دوستان هم رزم شما متعجبیم که در مقابل این هجمه های حساب شده ساکت هستند. و بدانند فردایی با بهانه دیگری به آنها حمله خواهند کرد . اگر بچه های خالص جنگ همدیگر را تنها بگذارند. فرصت طلبهای که در دفاع مقدس نبودند . می خواهند با به زیر سوال بردن جنگ و بچه های جنگ ، عدم حضور خود را موجه کنند.از شما تشکر می کنیم که مواظب سهام ما هستید ...

همسران شهیدان باکری و همت در نامه ای به سردار حسین علایی با تقدیر از خدمات این پاسدار انقلاب اسلامی خواسته اند که بچه های خالص جنگ همدیگر را تنها نگذارند و اجازه ندهند فرصت طلب هایی که در دفاع مقدس نبودند با به زیر سوال بردن جنگ و بچه های جنگ، نبودن خود را موجه کنند.

به گزارش کلمه، همسران شهیدان همت و باکری در نامه خود با اشاره به سابقه سردار علایی آورده اند:
در طول تاریخ بارها دیده شده اطرافیان حاکمان با چاپلوسی و یا دروغ برای حفظ موقعیت و یا ترس از جان و مال خود بسیاری از حقایق را پنهان کرده اند که در نتیجه بر اساس اطلاعات نادرست و یا ناقص، تصمیمات اشتباهی گرفته شده که اکثرا قابل جبران نبوده اند. ما به شما افتخار می کنیم که همان طور که در مقابل دشمن با شجاعت ایستاده اید در کنار دوست نیز با شهامت اشتباهات را تذکر داده اید.

حسین علایی از فرماندهان سپاه پاسداران در طول هشت سال دفاع مقدس است. وی به مناسبت نوزده دی در یادداشتی با یک رویکرد مقایسه ای، درس هایی از این قیام را برشمرد و نوشت:
طبیعی است که دیکتاتورها برای خود حق ابدی حاکم بودن بر مردم قائل هستند و در زمانی که در کاخ سلطنت با همراهان متملق و چاپلوس احاطه شده اند فرصت طرح این سوالات را ندارند و زمانی به فکر می افتند که مثل قذافی پس از موش و حشره خواندن مخالفین، مجبور شوند فرار را بر مقاومت و ایستاده مردن ترجیح دهند.

یادداشت سردار علایی واکنش های متفاوتی در پی داشت. برخی از سایت های نزدیک به گروه های افراطی به این سردار سپاه هتاکی کردند.

همسران شهیدان باکری و همت در بخش دیگری از این نامه با اشاره به هتاکی های صورت گرفته طی روزهای گذشته به این سردار سپاه، آورده اند:
از جماعتی که با بی خردی با شما برخورد کرده اند، انتظاری نداریم چون فکر می کنیم شما را نمی شناسند اما از دوستان هم رزم شما متعجبیم که در مقابل این هجمه های حساب شده ساکت هستند . و بدانند فردایی با بهانه دیگری به آنها حمله خواهند کرد . اگر بچه های خالص جنگ همدیگر را تنها بگذارند. فرصت طلبهای که در دفاع مقدس نبودند . می خواهند با به زیر سوال بردن جنگ و بچه های جنگ ، عدم حضور خود را موجه کنند.از شما تشکر می کنیم که مواظب سهام ما هستید.

گفتنی است سال گذشته نیز همزمان با روز دانشجو از سخنرانی سردار حسین علایی در  مراسم «بسیج مدرسه‌ی عشق» جلوگیری شد.

سردار حسین علایی پس از تشکیل نیروی دریایی سپاه در سال ١٣٦٤ اولین فرمانده این نیرو شد، پیش از تشکیل نیروهای سه‌گانه سپاه نیز او فرماندهی یگان‌های دریایی سپاه را برعهده داشت.

متن این نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلاً

در میان مؤمنان مردانى هستند که بر سر عهدى که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند; بعضى پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند)، و بعضى دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلى در عهد و پیمان خود ندادند. (سوره شریفه احزاب آیه ی مبارکه ٢٣)

برادر حسین علایی

سلام

شاید باعث تعجب باشد که شما را با عنوان سردار و یا با درجه ای که با لیاقت خود از سپاه احراز کرده اید و یا دکتری که بدون تقلب و با زحمت کسب کرده اید، نمی نامیم. در زمان انقلاب و دفاع مقدس نیز با سادگی همدیگر را خواهر و برادر می نامیدیم. چرا که ارزش مقام هر فرد، به انسانیت او بود. سالهاست که ما به معدود افرادی عنوان برادر می دهیم که جنابعالی یکی از آنها می باشید.

برادر گرانقدر! ما بعد از شهادت عزیزانمان به خاطر وابستگی روحی و اعتقادی که به شهدا داشتیم، هم چنان پیگیر مسائل و اخبار جنگ بودیم. و شما از نادر فرماندهانی بودید که با وجود پیچیدگی مسائل دفاع مقدس، به خوبی توان تحلیل عملیات ها را داشتید. ما سالهاست که در مناسبت های مختلف مقالات شما را در روزنامه ها مطالعه و یا سخنانتان را از صدا و سیمای جمهوری اسلامی با گوش جان شنیده ایم. شما به بهترین صورت به معرفی شهدا و عملکرد آنها در دفاع مقدس پرداخته اید. به عنوان مثال کتابی درباره شهید مهدی باکری نوشته اید که می تواند سندی تاریخی باشد. در یک کلام، برادر! ما شما را به عنوان یک راوی صادق، عاقل و با بصیرت می شناسیم.

گذشته شما درخشان است. دانشجوی مبارز دانشگاه تبریز بودید که با دیدگاه مذهبی به صورت فعال برای پیروزی انقلاب تلاش می کردید. نقش دانشجویان (که شما نیز یکی از آنها بودید) در حرکت اعتراضی مردم تبریز در ٢٩ بهمن ۵٦ ـ در چهلم قیام ١٩ دی قم ـ فراموش شدنی نیست. شما در آن دوران از تمام جریانهای انحرافی به سلامت بیرون آمدید. و انصافا سکوی رشد و تکامل انسانها در انتخاب های آنهاست!

بعد از پیروزی انقلاب فرماندهی سپاه تبریز را برعهده گرفتید و پس از آنکه در اثر فشار جماعتی تنگ نظر که ٦ سال است معرف حضور ملت ایران هستند شورای فرماندهی سپاه ارومیه مجبور به استعفا شد، فرمانده سپاه ارومیه شدید. این شما بودید که بعد از شهادت شهید بزرگوار مهدی امینی علی رغم جوی که علیه باکری ها راه انداخته بودند آقا مهدی را برای فرماندهی عملیات انتخاب کردید. در دوران دفاع مقدس ریاست ستاد قرارگاه کربلا و سپس اولین فرمانده نیروی دریایی سپاه بودید که با وجود تمامی کمبودهای زمان جنگ توانستید یگان دریایی را راه اندازی نمایید. دوستان شما فراموش نکرده اند که در یکی از عملیاتها به شدت مجروح شده بودید. پس از اتمام جنگ نیز با توجه به توان و تخصصی که داشتید در جهت تحقق آرمانهای انقلاب تلاش کرده اید. برادرعلایی! قصد نداریم برای شما بیو گرافی بنویسیم. بلکه فقط به خودمان تذکر می دهیم که یادمان باشد ایثار، گذشت و عملکرد مثبت انسانها را فراموش نکنیم.

در طول تاریخ بارها دیده شده اطرافیان حاکمان با چاپلوسی و یا دروغ برای حفظ موقعیت و یا ترس از جان و مال خود بسیاری از حقایق را پنهان کرده اند که در نتیجه بر اساس اطلاعات نادرست و یا ناقص، تصمیمات اشتباهی گرفته شده که اکثرا قابل جبران نبوده اند. ما به شما افتخار می کنیم که همان طور که در مقابل دشمن با شجاعت ایستاده اید در کنار دوست نیز با شهامت اشتباهات را تذکر داده اید.

این شجاعت و شهامت میوه وارستگی شما از مقام و مال دنیاست. به یاد داریم آن جمله معروف شما را که پس از خاتمه جنگ زمانی که قرار بود بر اساس قانون درصدی از سهام کارخانه ای بین رزمندگان تقسیم شود، قبول نکردید و گفتید:
«من سهام دار انقلابم نه سهام دار ...» این سهامی که شما و ما نیز طالب آن هستیم، فروختنی نیست. چون به بهایی سنگین خریده ایم. دیگر انواع سهام اگر خریده شوند، لذت های دنیا سود آنها خواهد بود. اما این سهام بخصوص را ما با دادن دنیا و خون بهترین عزیزانمان خریداری کرده ایم. پس فروشی نیست و تا پای جانمان حافظ ارزش های آن خواهیم بود و دست سارقان را قطع خواهیم کرد. انشاءالله

اما برادر عزیز! مقاله هوشمندانه شما مطالبی را داراست، که سالهاست به وسیله تحلیل گران بیان می شود و ما آنها را بارها شنیده ایم. و حالا نمی دانیم این گروهی که این روزها فعالانه بر علیه شما سخن پراکنی (!) می کنند . اگر فکر میکنند با وضعیت فعلی مصداقی دارد از نکته سنجی شما تشکر کرده و قبل از این که خیلی دیر شود امور را اصلاح بفرمایند .نمی شود با فحاشی و بی خردی صورت مساله را پاک کرد! و اگر مصداق ندارد ،واقعا آن مثل اینجا صدق می کنند که با داشتن این دوستان، دشمنان باید بروند هواخوری! گویا این فراز از وصیت امام علی به امام حسن را فراموش کرده اند که:
«فرزندم! من به اندازه همه پیشینیان عمر نکرده ام، اما به کارهایی که کردند دقت کردم. به حکایت هایی که از روز و روزگارشان مانده، فکر کردم و در نشانه ها و یادگارهایشان گشتم، جوری که شدم مثل یکی از آنها حتی بالاتر. چون از همه سرگذشتشان خبر داشتم. مثل این بود که با همه شان، از اولین تا آخرین نفر زندگی کرده ام.»

حسن تحقیق تاریخی در این است که اشتباهات را دوباره تکرار نکنیم. ما همیشه فکر می کنیم با گذشتگانمان تفاوت داریم. ولی اگر به فاکتورهایی مثل خرد جمعی و قانون و اخلاق و حسابرسی نسبت به عملکرد، دقت نکنیم مطمئن باشید همانگونه می شویم که قرار بود نباشیم! اگر تحلیل واقعیت های تاریخی که ما شاهد آن بودیم این قدر بحث انگیز و غیر قابل طرح باشند، با قیام امام حسین چه خواهند کرد؟ به گفته گهربار شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی دوباره فقط داریم به ... ها گریه می کنیم ...

برادر گرامی !
سخن گفتن و نوشتن در رابطه با شخصیتی که قلم توانا و اندیشه منسجم و معتقد به اصول و ارزش های انسانیست، بی نهایت مشکل است .اما امید داریم شما با بزرگواری این کلمات الکن را از ما قبول کنید. از جماعتی که با بی خردی با شما برخورد کرده اند، انتظاری نداریم چون فکر می کنیم شما را نمی شناسند اما از دوستان هم رزم شما متعجبیم که در مقابل این هجمه های حساب شده ساکت هستند . و بدانند فردایی با بهانه دیگری به آنها حمله خواهند کرد . اگر بچه های خالص جنگ همدیگر را تنها بگذارند. فرصت طلبهای که در دفاع مقدس نبودند . می خواهند با به زیر سوال بردن جنگ و بچه های جنگ ، عدم حضور خود را موجه کنند.از شما تشکر می کنیم که مواظب سهام ما هستید.

برادر! ضمنا ما شما را مصداق آیه ای می دانیم که زینت بخش نامه است.

والسلام

ژیلا بدیهیان (همسر شهید محمدابراهیم همت)
فاطمه چهل امیرانی (همسر شهید حمید باکری)

بیست و چهارم دی سال ٩٠ مصادف با اربعین حسینی

برگرفته از تارنگاشت «کلمه»

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!