«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۶ دی ۲۹, جمعه

در حد وُسع و توان، پاسخ داده شود! نیازی هم نیست زمین لرزه زده باشند؛ ولایت زده اند!

اگر آنچه گفته ای از نابدترت بیرون نیامده، بفرما تا «در حد وسع و توان پاسخ داده شود»! وگرنه، کون خر را ببند و گوشه ای بتمرگ و بلدرچین و تخم بلدرچینت را بخور تا روزگارت بسر آید، مردک پفیوز!

آقا بیشعور! پس از آرام گرفتن تخم های جفت شده ات در پی فروکش نسبیِ خیزش توفنده ی توده های مردم و خلق های آگاه و قهرمان در چهارگوشه ی ایران، سر از لاکت بیرون آوردی و تا اندازه ای۱  بسان «دُن کیشوت»، آلاغ فصاحت در میدان بلاغت راندی و چون همیشه، مشتی سخن بی پشتوانه گفتی که هم اکنون، حتا کودن ترین بوزینگان خیمه و خرگاهت نیز به درستی آن ها بدگمانند. در آن سخنرانی پر آب و تاب با آبزیرکاهی نهادینه شده در سرشت پست و پلیدت با نادیده گرفتن شعارهای کوبنده ی توده های مردم که از آن میان ترا نشانه گرفتند و گویی هیچ چیز شگرفی رخ نداده از آن میان، گفتی:
«اعتراض ها یا درخواست های مردمی همواره بوده و اکنون نیز هست؛ در همین یکسال اخیر، برخی از مردم در بعضی شهرها یا در مقابل مجلس به دلیل مشکلات صندوق ها یا برخی مؤسسات مالی، اجتماعاتی داشتند که هیچ‌کس هم با آنها معارضه و مخالفتی ندارد و باید این حرفها گوش داده و رسیدگی شوند و در حد وسع و توان پاسخ داده شود.»۲

به تصویر پیوست بنگر و نوشته ای که آن دو کودک خردسال در دست گرفته اند را بخوان! سپرده از دست دادگان آن «صندوق ها و مؤسسات مالیِ» مالِ مردم خور نیستند؛ زمین لرزه زدگان سرِ پل ذهاب اند که همه چیزشان را از دست داده اند؛ درمی یابی آقا بیشعور؟! همه چیز! درخواست شان بیش از داشتن سرپناهی درخور به اندازه ی ارابه هایی که کولی ها در آن زندگی می کنند، بیش نیست و مانند آن ها باز هم هستند و نیازی هم نیست زمین لرزه زده باشند؛ اسلام زده اند.

فرمودی که «باید این حرفها گوش داده و رسیدگی شوند و در حد وسع و توان پاسخ داده شود.» بگمانم زبان کژدم گزیده ات لغزید و بجای این نیازها، این دشواری ها و مانند آن، «این حرف ها» از دهانت بیرون پرید. می بینی چه درست گفته اند: «تا مرد سخن نگفته باشد  عیب و هنرش نهفته باشد»؛ ولی عیب و هنرت که خودت هم نمی دانی، هر بار که آن اُلاغ فصاحت میدان می یابد، چه اندازه از آن ها را برای کسانی که به مصداق آن آیه ی کتاب سپندینه: «کور و کر و لال» نیستند آشکار می کنی به کنار! سخن بر سر نیازها و دشواری های جانکاه توده های مردم است و نه «این حرف ها» و اینا، مردک آبزیرکاه! بگمانم از اندازه ی «وُسع و توان» دولت و کسانی که درآمدهای میلیاردی نفت و گاز و اینا را بالا می کشند و خُمس و زکات پُر و پیمانی هم در جیبت می ریزند، خوب آگاهی. با این همه، در زیر گزیده ای از دو گزارش درباره ی درآمدهای سال ۲۰۱۷ ترسایی و پیش بینی آن برای سال ۲۰۱۸ ترسایی را آورده ام تا اندازه های آماری آن «وُسع و توان» بگونه ای باریک روشن شود. این را هم تنها به عنوان نمونه یادآور شوم که نه با درصدی کوچک از چنین درآمدهای هنگفت سالیانه که با یک هزارم آن می توان به همه ی نیازهای بنیادین و درنگ ناپذیر یکی از استان های بسیار ستمدیده و هست و نیست از دست داده ای ایران: «سیستان و بلوچستان» پاسخی درخور داد. اگر آنچه گفته ای از نابدترت بیرون نیامده، هم اکنون بفرما تا به همه ی نیازهای بنیادین توده های مردم در همه جا و پیش از همه در ستمدیده ترین بخش های کشور ولایت زده، «در حد وسع و توان پاسخ داده شود»! وگرنه، کون خر را ببند و گوشه ای بتمرگ و بلدرچین و تخم بلدرچینت را بخور تا روزگارت بسر آید، مردک پفیوز!

ب. الف. بزرگمهر   ۲۹ دی ماه ۱۳۹۶

پی نوشت:

۱ ـ تا اندازه ای به این شَوَند که با همه ی چوبی بودن شمشیر هر دو، آن یکی بر «اسبِ زبان آوری» سوار بود و شیوا سخن می گفت و این یکی بر الاغی چموش و گوزو سوار است و بگاه بایسته، بی درنگ شمشیر چوبی را غلاف کرده، زبانش بند می آید و نرمش قهرمانانه می کند!

۲ ـ برگرفته از «پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم بصیرت العظما»  ۱۹ دی ماه ۱۳۹۶

زیرنویس تصویر:
اگر آنچه گفته ای از نابدترت بیرون نیامده، هم اکنون بفرما تا به همه ی نیازهای بنیادین توده های مردم در همه جا و پیش از همه در ستمدیده ترین بخش های کشور ولایت زده، «در حد وسع و توان پاسخ داده شود»! وگرنه، کون خر را ببند و گوشه ای بتمرگ و بلدرچین و تخم بلدرچینت را بخور تا روزگارت بسر آید، مردک پفیوز!    ب. الف. بزرگمهر   ۲۹ دی ماه ۱۳۹۶

***

بر اساس گزارش سایت رسمی شرکت ملی نفت، ایران در سال ۲۰۱۷، روزانه دو میلیون و ۱۳۰ هزار بشکه نفت خام صادر کرده است که ۶۲ درصد آن به آسیا و بقیه راهی اروپا شده است. متوسط قیمت نفت خام ایران نیز ۵۲ دلار بوده است.

این در حالی است که بر اساس گزارش سالانه اوپک، ایران در سال ۲۰۱۶ روزانه یک میلیون و ۹۲۱ هزار بشکه صادرات نفت خام داشت و متوسط قیمت آن نیز نزدیک ۴۰ دلار بود.

بدین ترتیب، میزان و ارزش صادرات نفت خام ایران در سال گذشته میلادی نسبت به سال ۲۰۱۶ حدود ۱۱ درصد و بیش از ۳۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بر اساس آمارهای ارائه شده توسط شرکت ملی نفت، ارزش صادرات نفت خام ایران در سال گذشته ۴۰.۴ میلیارد دلار بوده است. آمارهای اوپک حاکی است که این رقم در سال ۲۰۱۶ حدود ۲۷.۷ میلیارد دلار بوده است. بدین ترتیب ایران از محل صادرات نفت خام، نزدیک ۱۳ میلیارد دلار درآمد بیشتری کسب کرده است.

ایران در سال گذشته خورشیدی روزانه نزدیک ۵۶۵ هزار بشکه صادرات میعانات گازی (نفت خام بسیار سبک) داشت که بخشی از آن محموله‌های بدون مشتری ذخیره شده در تانکرهای نفتی در دوران تحریم‌ها بود. این گزارش اشاره‌ای به ارزش صادرات میعانات گازی در سال ۲۰۱۷ نداشته، اما ارزش کل صادرات میعانات گازی ایران در سال گذشته خورشیدی بیش از ۷.۳ میلیارد دلار بود.

گزارش شرکت ملی نفت ایران می‌گوید که در سال گذشته میلادی دو میلیون تن گازوئیل و ۱۷ میلیون تن نفت کوره صادر شده است. این گزارش اشاره‌ای به آمارهای سال قبل آن یا میزان درآمدهای حاصل از صادرات این دو محصول نفتی نکرده است، اما آمارهای ماهانه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نشان می‌دهد که در سال گذشته خورشیدی میزان صادرات گازوئیل حدود ۳.۶۵ میلیون تن و میزان صادرات نفت کوره نیز ۱۴.۷۷ میلیون تن بوده است.

بدین ترتیب در مجموع صادرات نفت کوره و گازوئیل ایران نباید تغییر چندانی داشته باشد، اما با توجه به افزایش چشمگیر قیمت نفت در سال ۲۰۱۷، انتظار می‌رود درآمدهای صادرات دو محصول نفتی ایران نیز افزایش یافته باشد.

البته ایران محصولات نفتی دیگری مانند پروپان، بوتان و دیگر گازهای هیدروکربوری مایع شده صادر می‌کند که ارزش سالانه این اقلام نیز بنا به آمارهای گمرک، به بیش از سه میلیارد دلار می‌رسد.

بر اساس برآوردهای اوپک، ایران در سال ۲۰۱۶ کلا روزانه ۲ میلیون و ۸۲۰ هزار بشکه صادرات نفت خام، کل محصولات نفتی و میعانات گازی داشت که ارزش آنها روی هم رفته ۴۱.۲ میلیارد دلار بود که نسبت به سال ۲۰۱۵ نزدیک ۵۳ درصد افزایش یافته بود. با توجه به آمارهای ارائه شده توسط شرکت ملی نفت ایران، انتظار می‌رود این رقم در سال گذشته میلادی به حدود ۵۷ تا ۵۸ میلیارد دلار رسیده باشد.

برگرفته از گزارش «افزایش چشمگیر درآمدهای نفتی ایران در سال ۲۰۱۷»، «رادیو فردا»   ۱۸ دی ماه ۱۳۹۶

***

وزارت اقتصاد ایران در گزارشی اعلام کرد که ایران در سال آینده خورشیدی دست‌کم ۵۱ میلیارد دلار درآمد صادرات نفت و میعانات گازی خواهد داشت.

این گزارش که در وب‌سایت رسمی وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران منتشر شده است، می‌افزاید که با فرض صادرات روزانه نفت خام و میعانات گازی به طور متوسط ۲,۶ میلیون بشکه، متوسط کل درآمدهای صادراتی ایران در سال آینده، دست‌کم ۵۱ و حداکثر ۵۵ میلیارد دلار خواهد بود.

این گزارش، متوسط قیمت نفت ایران در سال آینده را ۵۴ تا ۵۸ دلار در نظر گرفته است. قیمت نفت ایران در سال گذشته میلادی کمی بیش از ۵۲ دلار بود.

گزارش وزارت اقتصاد در ادامه به بودجه سال آینده خورشیدی اشاره کرده و نوشته است:
«با توجه به سهم تعیین شده برای دولت از محل عواید نفتی در بودجه سال ۹۷، به میزان ۵۳.۵ درصد و با در نظر گرفتن نرخ تسعیر ارز به طور متوسط ۳۶ هزار ریال، پیش‌بینی می‌شود منابع در نظر گرفته شده در سطح حداقل ۹۸۲۲۶۰ میلیارد ریال (۹۷ درصد رقم لایحه بودجه) و حداکثر ۱۰۵۹۳۰۰ میلیارد ریال (۱۰۵ درصد رقم لایحه بودجه) محقق شود.»

برگرفته از گزارش «وزارت اقتصاد: ایران در سال آینده دست‌کم ۵۱ میلیارد دلار درآمد نفتی خواهد داشت»، «رادیو فردا»   ۲۵ دی ماه ۱۳۹۶

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!