«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۶ فروردین ۲۱, دوشنبه

نباید به مردم آمار دروغ بدهیم؛ بویژه دروغی که گنجیدنی نباشد!

بیشرف ها به هزاران "هنر" ریز و درشت آراسته اند: از دزدی و چپاول و حیف و میل دارایی های ایران و زد و بندهای نان و آبدار به بهای پایمال نمودن بهره مندی های ملی گرفته تا دروغگویی و فریبکاری و کلاهبرداری و پولشویی و سیاه بازی و به گردن یکدیگر افکندن نابکاری و شیره سر مردم مالیدن. روشن است که پررویی نیز در میان این همه "هنر"، جایی درخور و گاه چشمگیر برای خود دارد.

گزارش زیر با برنام «نباید به مردم آمار دروغ بدهیم» که برگرفته از سخنان آخوند پفیوز امنیتی در نشست با مدیران برخی رسانه هاست، نمونه ای از چنین هنری را به نمایش می نهد. پررویی بیمانندی می خواهد که بدرازای چهار سال آزگار، بزرگ ترین دروغ ها بویژه آمارهای سرهم بندی شده و گاه سر تا پا نادرست به خورد مردم داده باشی و در آستانه ی گزینش پیشاپیش ساخته و پرداخته ی «سگ زرد یا شغال»، همان چیزی که صدای دیگران را درآورده و حتا نابخردترین آدم این دم و دستگاه تبهکار: «آقا بیشعور نظام» را نیز به واکنش واداشته به خودشان برگردانی و بگویی:
«نباید به مردم آمار دروغ بدهیم»!۱

در اینجا نیازی به پرداختن به دروغ های ریز و درشت این مردک بیشرم و گستاخ نمی بینم. بگمانم آمار برگرفته شده از گزارش «بانک مرکزی ایران» در زیر به اندازه ای بسنده، نمودار وضعیت ناگوار و تلخ اقتصادی ـ اجتماعی میهن مان است:
«بانک مرکزی ایران با انتشار گزارشی، رقم نقدینگی در اقتصاد ایران تا پایان بهمن‌ماه پارسال را بیش از یک میلیون و ۲۱۱ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

بر بنیاد نتایج این گزارش که ۲۰ فروردین ماه ۱۳۹۶ منتشر شده، حجم نقدینگی در پایان بهمن‌ماه پارسال در سنجش با ماه همانند سال ۱۳۹۴ با رویش ۲۴٫۷ درصدی روبرو بوده ‌است.

حجم نقدینگی در بهمن ماه پارسال در سنجش با دی ماه همان سال، نشان می‌دهد که در آن دوره ی یک ماهه، نقدینگی در اقتصاد ایران تا ۱۵ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

بر بنیاد این گزارش بانک مرکزی ایران، رویهمرفته از آغاز سال ۱۳۹۵ تا پایان بهمن‌ماه پارسال یعنی در دوره ۱۱ ماهه ی سال گذشته، کمابیش ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بر حجم نقدینگی افزوده شد.»۲

افزایش بیمانند حجم نقدینگی (نزدیک به ۲۵ درصد) تنها بدرازای یکسال به چه آرشی است؟ آیا نشانه ای از پیشرفت اقتصادی ـ اجتماعی است؟! یا دستِکم به همان نسبت، نشانه ی کاهش بیمانند دورپیمایی سرمایه در گردش، از کار افتادن چرخ اقتصادی (بویژه در زمینه ی فرآوری ملی) و افزایش بیمانند بیکاری با همه ی پیامدهای آن از تنگدست تر شدن توده های مردم ایران گرفته تا افزایش بزهکاری های اجتماعی، وادار شدن زنان به تن فروشی و از آن میان، زیر چادر آن شریعت وامانده ی دزدان سگ مذهب و هزاران درد بی درمان اجتماعی دیگر چون افزایش روزافزون خودکشی در میان جوانان و نوجوانان و حتا کودکان ایرانی است؟

ب. الف. بزرگمهر ۲۱ فروردین ماه ۱۳۹۶

پی نوشت: 

۱ ـ «نباید به مردم آمار دروغ بدهیم»، «ایسنا»، ۲۱ فروردین ماه ۱۳۹۶

۲ ـ «نقدینگی در ایران به ۱۲۱۱ میلیارد تومان رسید»، برگرفته از تارنگاشت وابسته به وزارت امور خارجی یانکی ها: «رادیو فردا»، ۲۰ فروردین ماه ۱۳۹۶

***

نباید به مردم آمار دروغ بدهیم

رییس جمهور با اشاره به افزایش حقوق‌ها و دستمزدها در چهارساله دولت یازدهم، تصریح کرد:
همه ساله افرادی که دارای حقوق و دستمزد بوده‌اند، اضافه حقوقشان بیش از تورم سالیانه بوده است. در گذشته هیچ وقت اینطور نبوده است که اگر به طور مثال تورم ۱۰ درصد است، حقوق و مستمری حقوق‌بگیران ۱۴ درصد اضافه شود. ما این مسأله را از بودجه سال ۹۳ تا به حال در نظر گرفته و انجام داده‌ایم.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام روحانی در ادامه ی نشست خبری خود با اصحاب رسانه، در ارتباط با رویکرد دولت به حوزه کشاورزی نیز گفت:
کشاورزان جزو افراد پردرآمد نیستند، بعضی از آنها حتی جزو اقشار کم‌درآمد هستند. به طور کلی می‌توان گفت در دولت یازدهم وضع آنها نسبت به گذشته بهتر شده است. در سال ۹۱، ۸۰۰ میلیارد تومان پول گندم به کشاورزان پرداخت شده؛ این در حالی است که پرداختی سال ۹۵ به آنها حدود ۱۵ هزار میلیارد بوده است. کشاورزان همان اقشار جامعه زحمتکش مان هستند که بزرگترین خدمت را به جامعه ارائه می‌کنند و امنیت غذایی ما را تأمین می‌کنند.

وی همچنین گفت:
تراز تجاری ما در مواد غذایی در سال ۹۲، منهای ۸.1 بوده؛ در حالیکه در سال ۹۵ تراز تجاری ما منهای ۲.6 است. ببینید چه فاصله‌ای بین اینها ایجاد شده است که تولید، تلاش و خودکفایی بیشتر ما را نشان می‌دهد. در سال ۹۲ تولیدات کشاورزی ما حدود ۹۷ میلیون تن بوده و سال ۹۵ به ۱۱۸ میلیون تن افزایش پیدا کرده؛ یعنی مجموعاً ۲۱ میلیون تن تولید مواد غذایی در کشور افزایش پیدا کرده است.

روحانی افزود:
افزایش تولید مواد غذایی هم به معنای بهتر شدن شرایط کشاورزان و دامداران است و هم به معنای خودکفایی ما در این حوزه‌ها است.

در بخش دیگری از این سخنرانی، رئیس جمهور با اشاره به تمهیدات دولت در حوزه بهداشت و درمان، گفت:
بیشترین توجه این دولت به دو حوزه سلامت و محیط زیست بوده است. برای اولین بار در ایران همه مردم و حاشیه‌نشین‌ها تحت پوشش بیمه درمانی و خدمات درمانی قرار گرفته‌اند. این دولت،‌ دولتی است که به فکر مستضعفین بوده است.

وی با بیان آماری از افزایش تخت‌های بیمارستانی جهت بهبود وضعیت درمان در کشور، گفت:
تخت‌های بیمارستانی که برای هر بیماری در نظر گرفته شده ۲۱ هزار تخت بیمارستانی است. وزیر بهداشت گفته‌اند که ممکن است تا آخر دوره به ۲۳ تا ۲۴ هزار تخت هم افزایش پیدا کند. ۲۱ هزار تخت بیمارستانی یعنی یک چهارم کل تخت‌های بیمارستانی در کل تاریخ. الان یک چهارم افزایش تخت‌های بیمارستانی کل کشور به معنای توسعه امکانات کشور برای درمان بیماران است.

روحانی با بیان اینکه دولت به روستاها توجه بیشتری می‌کند، ادامه داد:
توجه این دولت به روستاهایی که نیازمند به امکانات بیشتری هستند معطوف بوده است. تمام روستاهایی که از آغاز، قبل و بعد از انقلاب گازکشی شده‌اند حدود ۱۴ هزار روستا بوده است؛ اما در این دولت ۹ هزار روستا گازکشی شده است. تمام روستاهایی که بیش از ۱۰ خانوار بودند، امروز دارای برق هستند. من از وزیر نیرو پرسیدم آیا استثنایی هم وجود دارد؟ ایشان پاسخ دادند به جز ۸ روستا مابقی روستاهای بالای ۱۰ خانوار، همگی دارای برق هستند.

وی در پی گفت:
۵ هزار و ۲۰۰ روستا در این دولت دارای آب بهداشتی شدند و این به معنای کمک به اقشار کم‌درآمد است. این فعالیت‌ها در بخش‌های آموزشی، ارتباطات و اینترنت هم انجام شده است. ۲۵ هزار روستای ما به اینترنت وصل شده است. یکی از افتخارات این دولت این است که با وجود افزایش کیفیت اینترنت قیمت آن را بالا نبرده است.

رئیس جمهور با اشاره به در پیش بودن دو انتخابات نیز گفت:
دو انتخابات بزرگ پیش رو داریم. حواسمان باشد که انتخابات برای نزدیک‌تر شدن ما است. نزدیک‌تر شدن احزاب، گروه‌ها و جناح‌ها. باید در این میان به مردم سخن دقیق بگوییم. دروغ گفته نشود. نباید به مردم آمار دروغ بدهیم. مخصوصاً دروغی که باعث تأسف، ‌یأس و ناامیدی مردم شود.

«ایسنا» ۲۱ فروردین ماه ۱۳۹۶

بختی برای ویرایش و پارسی نویسی این گزارش نداشتم؛ تنها در نشانه گذاری ها آن را اندکی ویرایش نموده ام. ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!