«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۶ فروردین ۳۰, چهارشنبه

چرا چشم دیدن دمکراتیک ‌ترین همه‌پرسی جهان را ندارید؟!

در زیر گزیده ای از سه گزارش درباره ی آنچه در ترکیه، «همه پرسی» نامیده شد و بسی بیش از آنکه مردم آن کشور را دربرگیرد، الاغ های اسلام پیشه ی حزب «رجب طیب» و «بن علی الدورم دولدورم» در آن همه کاره بودند و هر یک بجای چندین تن رای دادند را آورده ام. به این ترتیب، پر بیراه نیست که چنین نمایش ریشخندآمیزی در آن کشور اسلام زده را «الاغ پرسی» نام نهاد. امیدوارم برداشت نابجا نیز نشود؛ آماج سخنم به هیچ رو توده های مردم ترکیه و روشنفکران آن کشور، بویژه آن ها که با آماج جلوگیری از پیروزی الاغ های اسلام پیشه در آن کشور به خودکامگی «نه» گفته اند، نیست. کسانی که از سر نادانی به خودکامگی، «آری» گفته اند را نیز با آنکه به روندی ضد تاریخی یاری رسانده اند، نمی گویم. در روندی که در آن ملی گرایی (ناسیونالیسم) از هر سو و هر گونه ی ترکی، کردی، پارسی، روسی، عربی و از آنِ هر ملت و خلق دیگری، گاه در آمیختگی با کیش و آیین های گوناگون دامن زده می شود و «پاتریوتیسم» نیز با باد زدن آن، در همه جا آتش کینه و دشمنی میان ملت ها و خلق های جهان می افروزد، چنین پدیده هایی در همه جا و از آن میان، ایران خودمان با همه ی ضد تاریخی بودن خود تا اندازه ای هم شده دریافتنی است و بخشی از روند تاریخی بشمار می آید؛ روندی که به هر رو آب به آسیابِ آن گروه از «الاغ» های خوب نعل و پروار شده در آن حزب ریشخندآمیز ـ با نامی یادآور داستان زیبای زنده یاد عزیز نسین: «حزب کرامت و حزب سلامت» ـ می ریزد. خوب! این یکی پا را فراتر نهاده و برنام دهان پرکنِ «گسترش» («توسعه») را نیز به برنام ناروشنِ «دادگری» («عدالت») افزوده است؛ برنام هایی که به هیچ رو، روشنگر اینکه آن «دادگری» به سود کدام طبقات و لایه های اجتماعی و این «گسترش» برای دستیابی به کدام آماج های اقتصادی ـ اجتماعی در آن کشور سمت و سو یافته، نیستند و آنچه در کردار اجتماعی، بیش از پیش چشم را می زند، بگیر و ببندها، دستگیری ها و آدمکشی های گسترده که افزون بر کردها، ترک ها را نیز دربرمی گیرد به همراه آب و جارو نمودن پایگاه های پیمان اهریمنی «ناتو» و «یانکی» ها در آن کشور، چنگ اندازی در خاک سوریه و کمک به «داعش» و جک و جانورهای مزدور دیگری است که بسیاری از آن ها گونه های دیگر و ناب تری از اسلام پیشگی رژیم تبهکار فرمانروا بر ایران را جامه ی عمل پوشانده اند.

با این همه، رجب طیب، آدمی رویهمرفته بسیار نادان و به همان اندازه گستاخ، رو به دیده بانان اروپایی آن «الاغ پرسی» گفته است:
«این کشور دمکراتیک‌ترین همه‌پرسی جهان را داشته ... آیا شرم نمی‌کنید که حالا چنین می‌گویید؟» (برگرفته از گزارش «اردوغان خطاب به ناظران اتحادیه اروپا: حد خودتان را بدانید»، رسانه ی مزدور امپریالیست های انگلیسی: «بی بی سی»، ۲۸ فروردین ماه ۱۳۹۶)

دلت می خواهد شگفت زده نشوی؛ ولی می شوی! گرچه، ماجرای همه ی آب از سر گذشتگان و تن به خواری و ننگ مزدوری این و آن دادگان از ریز و درشت چنین است:
چه یک گز؛ چه صد گز!

ب. الف. بزرگمهر ۳۰ فروردین ماه ۱۳۹۶

*** 

«رجب طیب»:
«همراه با مردم، مهم‌ترین تغییر را در تاریخ کشورمان تحقق بخشیدیم. ما قوی‌تر و سریع‌تر از قبل به مسیر خود ادامه خواهیم داد».

رئیس‌جمهور ترکیه انتقادها از نتیجه همه‌پرسی را نیز «تلاشی بیهوده» توصیف کرد.

آقای اردوغان با تأکید بر عزم ترکیه برای مبارزه با تروریسم، از کشورهای خارجی خواست که به رأی مردم ترکیه احترام بگذارند.

«بن علی اولدورم دولدورم»:
«نتیجه این همه‌پرسی، بهترین پاسخ به شبه‌نظامیان کرد و تمام نیروهای خارجی است که با ترکیه دشمنی دارند».

هیئت عالی انتخابات، در ساعات پایانی برگزاری همه‌پرسی، اعلام کرد که همه برگه‌های رأی حتی اگر بدون مهر باشد، شمرده خواهد شد مگر آن که ثابت شود که این برگه‌ها از خارج از حوزه رأی‌گیری وارد حوزه شده باشد.

علت این تصمیم، شکایت برخی از رأی‌دهندگان مبنی بر دریافت برگه‌های بدون مهر در حوزه‌های رأی‌گیری عنوان شد.

حزب جمهوری‌خواه خلق و حزب جنبش ملی‌گرای ترکیه اعلام کردند که تصمیم هیئت مدیره انتخابات مبنی بر شمارش آرای بدون مهر، «غیرقانونی» است و راه را برای تقلب در این همه‌پرسی باز می‌کند.

برگرفته از گزارش «همه‌پرسی ترکیه؛ رأی آری به تغییرات قانون اساسی»، تارنگاشت وابسته به وزارت امور خارجی یانکی ها: «رادیو فردا»،   ۲۷ فروردین ماه ۱۳۹۶

***

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، در جمع هواداران خود در آنکارا از مقام های اروپایی خواست که «حد خود را بدانند.»

وی با اشاره به گزارشی که سازمان امنیت و همکاری اروپا در حال تهیه آن درباره همه‌پرسی اخیر ترکیه است افزود:
«ما نمی‌خواهیم گزارش آنها را ببینیم یا به آن گوش دهیم. ما آن را نخواهیم پذیرفت.»

در تازه‌ترین واکنش‌ها به همه‌پرسی دیروز یکشنبه ۱۶ آوریل (۲۷ فروردین) در ترکیه، ناظران اروپایی و بین‌المللی نگرانی‌هایی را درخصوص این رفراندم ابراز کرده‌اند. بر اساس نتایجی که اعلام شده، موافقان تغییر قانون اساسی با بیش از ۵۱ درصد آرا برنده شده‌اند.

آقای اردوغان در سخنرانی امروز خود خطاب به ناظران اروپایی تاکید کرد:
«این کشور دمکراتیک‌ترین همه‌پرسی جهان را داشته ... آیا شرم نمی‌کنید که حالا چنین می‌گویید؟»

سخنرانی امروز رئیس جمهور ترکیه پس از آن انجام شد که سزار فلورین پردا، از مسوولین شورای اروپایی، در یک کنفرانس خبری گفت که هواداران رجب طیب اردوغان در همه‌پرسی یکشنبه از «حمایت‌های غیرمنصفانه‌ای» برخوردار بودند.

سزار فلورین پردا افزود تغییراتی که در روند شمارش آرا اعمال شد صیانت از آرا را با مشکل مواجه کرده است. به گفته خبرنگاران اشاره آقای پردا به اجازه استفاده از برگه‌های رای‌گیری بدون داشتن مهر انتخاباتی بر روی آنها بوده است.

برگرفته از گزارش «اردوغان خطاب به ناظران اتحادیه اروپا: حد خودتان را بدانید»، رسانه ی مزدور امپریالیست های انگلیسی: «بی بی سی»، ۲۸ فروردین ماه ۱۳۹۶

***

الیو کورون، یک عضو اتریشی هیات ناظرشورای اروپا بر «همه پرسی» ترکیه روز سه شنبه گفته است، احتمالا دو و نیم میلیون رای در انتخابات روز یکشنبه ترکیه دستکاری شده است.

بر اساس نتایج شمارش تقریباً تمامی آرا که توسط کمیسیون انتخابات ترکیه اعلام شده، موافقان تغییر قانون اساسی حدود ۵۱.۴۱ درصد و مخالفان ۴۸.۵۹ درصد آرا را به دست آورده‌اند.

ناظران اروپایی می گویند، همه پرسی ترکیه در فضای رقابتی نابرابربرگزار شده است. در حالی که موافقان همه پرسی از حمایت رسانه ای برخوردار بودند، روزنامه نگاران و منتقدان دولت اردوغان با فشار و سرکوب مواجه بودند و شماری از رسانه های منتقد توقیف شدند.

این در حالی است که الیو کورون، یک عضو اتریشی هیات ناظر شورای اروپا، می گوید، علاوه بر فضای رقابتی نابرابر، تردیدهایی در خصوص شمارش آرا نیز وجود دارد.

وی گفته است: در حالی که قانون تصریح کرده است که آرایی شمارش شوند که با مهر رسمی باشند. کمیسیون عالی انتخابات (ترکیه) برخلاف قانون اجازه داده آرای فاقد مهر رسمی پذیرفته شوند.

الیو کورون تصریح کرده است: ظن آن می رود تا دو و نیم میلیون رای دستکاری شده باشند.

طبق این گزارش این میزان آرا تقریبا دو برابر اختلاف آرای «بله» با آرای «خیر» در همه پرسی روز یکشنبه در ترکیه است.

به گزارش خبرگزاری رویترز آقای اردوغان روز یکشنبه گفته بود، رای گیری به تمامی مباحث در مورد ریاست جمهوری با قدرت و اختیارات بیشتر که او خواهان آن بود پایان داده است. او به هیئت‌های ناظر اعزامی اتحادیه اروپا که از رای گیری انتقاد کردند گفت «مواظب حد و حدود خود باشند.»

کانون وکلای ترکیه نیز می گوید، تصمیم کمیسیون عالی انتخابات در آخرین لحظات رای گیری برای مجاز شمردن آرای بدون مهر رسمی صراحتا بر خلاف قانون است، چرا که چنین اقدامی مانع شمارش و ثبت دقیق آرا شده و روی نتایج رای گیری تاثیر داشته است.

برگرفته از گزارش «احتمالا دو و نیم میلیون رای در همه پرسی ترکیه دستکاری شده است»، تارنگاشت وابسته به وزارت امور خارجی یانکی ها: «رادیو فردا»،  ۳۰ فروردین ماه ۱۳۹۶  

بختی برای ویرایش سه گزیده گزارش بالا نداشتم. فرنام هایی چون «اولدورم دولدورم» و «رجب طیب» از آنِ من است.  ب. الف. بزرگمهر

زیرنویس تصویر:
چرا چشم دیدن دمکراتیک‌ترین همه‌پرسی جهان را ندارید؟!
اگر این ها را به زندان نیفکنده بودیم، آیا می شد چنین همه پرسی باشکوهی به انجام رساند؟!

ب. الف. بزرگمهر    ۳۰ فروردین ماه ۱۳۹۶  

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!