«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۵ خرداد ۱۹, چهارشنبه

مانند آب خوردن به مردم ایران دروغ می گویند!

کم و بیش همه ی گزارش زیر را برجسته نمایش داده ام. آنچه توی چشم می زند، دروغ هایی است که پی در پی به مردم ایران گفته و می گویند و در کردار، نفت ایران را به ارزان ترین بها به حراج نهاده اند؛ نفتی که از بهای آن، بسیار کاسته شده و بالا بردن حجم فروش نفت خام، تنها و تنها به سود خریداران در انبار نمودن آن است. خودِ این انبار شدن ذخیره های نفت ارزان شده به نوبه ی خویش در واکنشی زنجیره ای بازهم به ارزان تر شدن بیش از پیش نفت خام می انجامد؛ زیرا از اندازه ی درخواست راستین نفت در چارچوب جهانی می کاهد و کشورهای فرآورنده ی نفت را به بازهم ارزان تر فروختن آن وامی دارد. افزون بر این، چنین سیاستی، نقشی ساختارشکن بر ضد بسیاری از کشورهای فرآورنده ی نفت خام در سازمان «اوپک» داشته و تراز هزینه فرآوری به فروش را نیز می افزاید. سخن، تنها بر سر چشم و همچشمی کهنه نوکری (یا همانا «قره نوکر»!) به نام عربستانِ زیر چکمه ی خاندان سعود با نوکری تازه به نام رژیم دزدان اسلام پیشه ی فرمانروا بر کشورمان در انباشت بازار نفت و کاهش بازهم بیش تر بهای آن نیست؛ سخن بر سر اینکه گویا چنین رژیم خیانتکار به منافع ملی ایران می خواهد سهم گذشته ی خود در بازار نفت را بازپس گیرد نیز نیست؛ چنین ادعایی با بدیده گرفتن نفت بسیار ارازان شده در سنجش با گذشته، دروغی بیش نیست. بنابراین، این پرسش آزاردهنده برجای می ماند:
شتاب کلان دزدان تمرگیده در «دولت زهدان اجاره ای» که چون هر دولتی دیگر در جهان باید در برابر مردم کشور خویش پاسخگو باشند و نیستند در پیشبرد چنین تبهکاری و بی سیاستی چیست؟ آیا می خواهند خوشخدمتی بیش از پیش خویش را که روی دست آن «قره نوکر» زده اند به خداوندان جهان سرمایه و پیش از همه، «شیطان بزرگ» به نمایش نهند؟ آیا چنین خوشخدمتی بی چشمداشت پاداش است یا چون همیشه با لفت و لیس های میلیاردی همراه است؟

ب. الف. بزرگمهر     ۱۹ خرداد ماه ۱۳۹۵

***

ایران قیمت فروش نفت خود را در رقابت با عربستان «کاهش داد»

در اقدامی دیگر برای بازپس‌گیری جایگاه خود در بازار جهانی نفت، ایران قیمت فروش نفت خود در بازارهای آسیایی را در ماه جاری در رقابت با عربستان سعودی «کاهش داده است».

این امر نشان‌دهنده عزم ایران برای بازپس‌گیری سهم خود در بازار نفت پس از لغو تحریم‌های اقتصادی در ژانویه امسال است.

به گزارش روزنامه «نیکی» چاپ ژاپن، عربستان سعودی قیمت فروش نفت «عرب مدیوم» خود را برای مشتریان آسیایی ۱.۳ دلار زیر قیمت شاخص تعیین کرده است.

در همین حال، نفت سنگین ایران ۱.۶ دلار زیر قیمت شاخص قیمت‌گذاری شده است. این تفاوت قیمت از ماه مه گذشته تاکنون ده سنت تغییرکرده و به ۳۰ سنت رسیده است که بیشترین تفاوت از سال ۲۰۰۸ تاکنون است.

این در حالی است که بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، در مصاحبه‌ای با نشریه پلاتس که روز ششم ژوئن منتشر شد گفته است همسایگان منطقه‌ای در تلاشند تا مشتریان ایران را از طریق فروش نفت ارزان به سمت خود جذب کنند. او گفت علی‌رغم ندادن تخفیف زیاد، ایران توانسته فروش خود را یک میلیون بشکه در روز بالا ببرد.

فوریه امسال نیز محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری شانا از مذاکرات فشرده با متقاضیان خرید نفت ایران خبر داد و گفت: تخفیف ایران به مشتریان صحت ندارد و قیمت نفت ایران متناسب با قیمت بازار است.

به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، تولید روزانه نفت ایران در ماه آوریل نسبت به ماه مارس ۳۰۰ هزار بشکه افزایش یافت و به سه میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه در روز رسید. حجم تولید ایران تقریبا نزدیک به مقدار پیش از تحریم‌ها در سال ۲۰۱۱ است. حجم صادرات نیز در ماه آوریل ۶۰۰ هزار بشکه افزایش یافت و به دو میلیون بشکه در روز رسید.

پنج‌شنبه گذشته، خالد الفالح، وزیر نفت عربستان سعودی، گفت که این کشور در راستای ایجاد هماهنگی در اوپک بازار را از نفت اشباع نخواهد کرد. اما تولید این کشور همچنان بالا باقی خواهد ماند. رقابت بر سر سهم بازار میان ایران و عربستان ممکن است قیمت نفت را باز هم کاهش دهد و رقابت را میان کشورهای تولیدکننده نفت در خاورمیانه شدت بخشد.

وزیر نفت ایران گفته است که تولید نفت این کشور در حال حاضر سه میلیون و ۸۲۰ هزار بشکه در روز است و تا پایان سال این رقم به چهار میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

گزارش روزنامه نیکی می‌افزاید که واردات نفت ژاپن در بازه ژانویه-آوریل امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به دلیل تقاضای ضعیف برای فراورده‌های نفتی یک درصد کاهش یافت. خرید نفت ژاپن از ایران نیز ۱۳ درصد کاهش یافته است: «عواملی از جمله محدودیت‌های پوشش بیمه‌ای کشتیرانی و این که پول خرید نفت از ایران را هنوز نمی توان حتی پس از رفع تحریم‌ها به دلار پرداخت کرد، در این کاهش تاثیر داشته است.»

برگرفته از تارنگاشت وابسته به وزارت امور خارجی «یانکی» ها: «رادیو فردا»، ۱۹ خرداد ماه ۱۳۹۵

بختی برای ویرایش این گزارش نداشتم.   ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!