«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۳ بهمن ۲۶, یکشنبه

در زندانی کردن فراقانونی آن چند تن، قوه قضایی رژیم جمهوری اسلامی بزهکار است!


«کانون مدافعان حقوق بشر» در آستانه ی پنجمین سالگرد زندان خانگی زهرا رهنورد، حسین موسوی و مهدی کروبی در یک آگهی رسانه ای، خواستار آزادی آنان شد.

متن آگهی «کانون مدافعان حقوق بشر» که از سوی شیرین عبادی، رییس این سازمان دستینه شده، چنین است:
ماه بهمن فقط یادآور پیروزی مردم ایران در انقلاب سال ۱۳۵۷ نیست بلکه به یادآورنده نقض قانون اساسی نیز است؛ همان قانونی که در اصل سی و شش‌اش مقرر می دارد:
«حکم به مجازات و اجرای آن باید تنها از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد.» در اصل سی و هفتم نیز می‌گوید: 
«اصل، برائت است و هیچ‌کس از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌شود؛ مگر اینکه جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد.»

مردم صبور ایران از بهمن ماه سال ۱۳۸۹ شاهد هستند که زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی بدون محاکمه و حکم قضایی در بازداشت خانگی به‌سر می‌برند و قوه قضاییه که طبق اصل ۵۶ قانون اساسی، موظف به پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی و مسوول تحقق بخشیدن به عدالت است، هیچ‌گونه نظارتی در بازداشت یا شیوه نگهداری آنان ندارد.

طبق گفتار برخی مسوولان حکومتی، بازداشت افراد فوق‌الذکر به ‌دستور رهبر جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته‌است که اگر چنین امری صحت داشته باشد، این موضوع خارج از حدود اختیاراتی است که اصل ۱۱۰ قانون اساسی به رهبر اعطا کرده است.

برخی دیگر از مقام‌های حکومتی، بازداشت این سه تن را منتسب به تصمیم شورای عالی امنیت ملی می‌کنند که این امر هم مغایر اصل ۱۷۸ قانون اساسی و خلاف وظایف ذاتی شورای مذکور بوده و نمی‌تواند رافع مسوولیت قوه قضاییه و توجیه‌گر بازداشت غیر قانونی شود.

«کانون مدافعان حقوق بشر» در آستانه پنجمین سالگرد زندان خانگی زهرا رهنورد، میر حسین موسوی و مهدی کروبی با درخواست آزادی بدون قید و شرط آنان، اعلام می‌دارد که بازداشت، حبس خانگی و ایجاد هرنوع محدودیت بدون محاکمه و صدور رأی برای کلیه شهروندان، در حکم بازداشت غیرقانونی است. از همین‌رو قوه قضاییه به دلیل مراعات نکردن اصول متعدد قانون اساسی، مجرم است و متخلفان باید پاسخگوی اعمال غیرمجاز خود باشند.

شیرین عبادی    رییس کانون مدافعان حقوق بشر      ۲۵ بهمن ماه ۱۳۹۳


این بیانیه، تنها در نشانه گذاری ها اندکی از سوی اینجانب، ویرایش شده است؛ برنام و برجسته نمایی های متن نیز از آنِ من است.    ب. الف. بزرگمهر

پی نوشت:

از دید من، این بیانیه ی مسوولانه به دلیل های گوناگون، در شرایط کنونی از اهمیتی دوچندان برخوردار است. باید برای آزادی همه ی زندانیان سیاسی کشور که تنها دربرگیرنده ی آن سه تن نیست، از هرباره کوشید. چنین کوششی و بویژه بازتاب جهانی آن، در رسوا نمودن بارهم بیش تر رژیم تبهکار و سزاوار سرنگونی جمهوری اسلامی و بی اثر نمودن کوشش مهم ترین رسانه های کشورهای امپریالیستی در نمایش «اسلام لیبرال دمکرات»، «گربه ای عابد شده که دیگر پنج پنج نمی گیرد» و «اسلام خوب» که گویا بخشی از رژیم سر تا پا پلشت جمهوری اسلامی نماینده ی آن در برابر «اسلام بد» است، نقشی بسزا داشته و پرده گردانی امپریالیست ها و مزدوران شناخته شده و ناشناس آن ها را با دشواری بیش تری روبرو خواهد نمود.

ب. الف. بزرگمهر    ۲۶ بهمن ماه ۱۳۹۳

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!