«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۳ آذر ۸, شنبه

داوری را به خداوند می سپاریم که بر همه چیز آگاه است!


بازآفرینی پرده ای از دادگاه فرمایشی حسنی مبارک

دادستان:
این شما نبودید که دستور تیراندازی به سوی مردم در «میدان تحریر» را دادید؟

مبارک:
خدا گواه است که من چنین دستوری نداده ام ...

دادستان:
پس چگونه شمار بسیاری مردم در آن میدان کشته شدند؟

مبارک:
من از کجا بدانم؟! خدا به سر مبارک گواه است که من تنها دستور تیراندازی هوایی داده بودم.

دادستان:
مردم که بال درنیاورده بودند که چون پرندگان در آسمان پرواز کنند و آماج تیرهای هوایی شوند ...

مبارک:
من و شما از کجا می دانیم؟ خداوند بر همه کاری تواناست ... اگر سخنم را نمی پذیرید، خدا را یکبار دیگر گواه می گیرم  که ... (و در حالیکه احساساتش برانگیخته شده با دستانی رو به سقف دادگاه بجای آسمان) خدایا مرا به آتش دوزخ بسپار، اگر دروغ می گویم! خودم را به تو می سپارم. پناه بر تو!

دادستان (در حالیکه خشم خداوندی را بر دوش خود احساس می کند و در یک آن، رد شدن تیری از میان پیشانی اش، اندیشه اش را تیره و تار نموده):
بله! بله! کار را به خداوند می سپاریم که خود بهتر می داند و بر همه چیز آگاه است!

ب. الف. بزرگمهر      هشتم آذر ماه ۱۳۹۳

***

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، دادگاه مصری مسوول رسیدگی به «دیکتاتور سابق» روز شنبه ۲۹ نوامبر در حکمی، حسنی مبارک را از اتهام «کشتار معترضان» در طول جنبش اشغال «میدان تحریر» در سال ۲۰۱۱ تبرئه کرد. وزیر کشور مصر در آن هنگام و شش مسوول امنیتی دیگر متهم‌شده در این هماوندی نیز همراه با مبارک تبرئه شدند.

به گزارش خبرگزاری «الجزیره»، رییس دادگاه حکم منع تعقیب را به دلیل «نبود صلاحیت‌های قانونی» در رسیدگی به این اتهام صادر و قضاوت اصلی درباره کشتار مردم را به «خدا» واگذار کرد.

همچنین مبارک و وزیر پیشین نفت این کشور در اتهام هماوند با تبهکاری مالی در صادرات گاز به اسراییل نیز بیگناه شناخته ‌شدند. برای دو پسر او نیز که در پرونده فروش گاز به اسراییل متهم شده‌بودند، حکمی صادر نشد.

با این همه، «مبارک»، ماه می گذشته به جرم دزدی از «بیت‌المال» به سه سال زندان قطعی محکوم شده ‌بود که باید آن را به دلیل ناتندرستی [اش] در زندان خانگی بگذراند. در همین هماوندی، تحلیل‌گر سیاسی «الجزیره» دادگاه را «به ‌شدت سیاسی» خواند و حکم صادرشده را «شوکه‌کننده» توصیف کرد. او گفت :
«من توان حرف‌زدن هم ندارم. قاضی گفته تا پیش از آنکه پرونده ۱۴۳۰ صفحه‌ای را کاملاً بررسی نکرده‌ایم، حکم او را مورد بحث قرار ندهیم.» وی افزود:
«این تلاشی خودخواهانه برای شرم ‌زده‌کردن مردم مصر از به خیابان آمدن است. این کوششی است برای بازگشت مصر کهنه و سه دهه خودکامگی آن.»

برگرفته از تارنگاشت «رادیو زمانه»، وابسته به حاکمیت هلند با پارسی نویسی ویرایش و پاکیزه نویسی درخور از سوی اینجانب؛ برجسته نمایی متن نیز از آنِ من است.  ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!