«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۲ آذر ۳۰, شنبه

هنگامی که کهنه ارباب نیز به یاری می شتابد ...


گفته های همراه با پشتیبانی از گفتگوکنندگان هسته‌ای

همزمان با پیگیری گفتگوهای کارشناسی ایران با «کشورهای ۱+۵» و پافشاری دولت آمریکا در رویارویی با تحریم‌های بیشتر علیه ایران، برخی از چهره‌های محافظه‌کار در تهران بر پشتیبانی از گروه گفتگوکننده ایران پافشاری کرده‌اند.

روز آدینه ۲۹ آذر، کاظم صدیقی در «نماز جمعه» تهران گفت که گفتگوکنندگان هسته‌ای ایران «مورد اعتماد» هستند.

به گفته ی آقای صدیقی که معمولا چهره‌ای میانه‌رو شناخته نمی‌شود، گروه ایران «مورد تایید» آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و همچنین پشتیبانان وی هستند.

احمد خاتمی، یک روحانی شناخته شده ی دیگر هم از گفتگوکنندگان ایرانی پشتیبانی کرده است.

او شامگاه پنج‌شنبه گفته است:
«هیات دیپلماسی ایران در پی خدمت هستند؛ دنبال خیانت نیستند و هر کس به هیات دیپلماسی جمله بی‌مهری بگوید که دنبال خدمت نیستند، جفا کرده است.»

آقای خاتمی که او هم از «امام» های «نمازجمعه» تهران است، معمولا موضع گیری هایی نزدیک به تندروها دارد؛ با این همه، پیش‌تر هم از گفتگوکنندگان هسته‌ای پشتیبانی کرده بود.

در ماه‌های کنونی و پس از آنکه گفتگوهای هسته‌ای در ایران به دوش وزارت امور خارجه گذاشته شد، رهبر جمهوری اسلامی در گفته های گوناگونش از گفتگوکنندگان ایرانی پشتیبانی نموده است.

انتقادهای تازه از وزیر خارجه

گفته های همراه با پشتیبانی‌ تازه در حالی به میان می آید که در روزهای گذشته، برخی از چهره‌های تندرو در ایران به انتقاد از موضع گیری های ایران در جریان گفتگوهای هسته‌ای پرداخته بودند.

آنان، از آن میان از وزیر امور خارجه ایران برای برخی از سخنانش به ‌تندی انتقاد کرده بودند.

محمدجواد ظریف به تازگی در دیدار با گروهی از دانشجویان ایرانی گفته بود که «باختر» نه از توان نظامی که «از مقاومت مردم ایران می‌ترسد.»

این سخنان آقای ظریف در دانشگاه تهران، اعتراض رسانه‌های تندرو و همچنین واکنش تند حیدر مصلحی، وزیر پیشین اطلاعات را برانگیخت که [برای آن] وزیر خارجه ایران را «نفهم» خواند.

پس از آن، ۲۰ نماینده ی مجلس ایران در یک گوشزد نوشتاری از حسن روحانی، رییس جمهوری، خواستند [تا] محمدجواد ظریف را برکنار کند.

بیش از ۵۰ نماینده دیگر مجلس ایران هم به آقای ظریف در مورد «وادادگی در برابر تجهیزات نظامی دشمن و کوچک‌ پنداشتن قدرت معنوی و نظامی جمهوری اسلامی ایران» هشدار دادند.

گفتگوهای کارشناسی در جریان

همزمان، گفتگوهای کارشناسی ایران و کشورهای «گروه ۱+۵» که روز پنج‌شنبه از سر گرفته شده بود، به روز سوم کشیده و دستِ کم در روز شنبه ۳۰ آذر هم پیگیری خواهد شد.

کارشناسان ایران و «گروه ۱+۵»، هم اکنون بر سر چگونگی اجرای مفاد این توافق گفتگو می‌کنند.

«گروه ۱+۵» دربرگیرنده ی پنج عضو همیشگی «شورای امنیت» (آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه، فرانسه) و آلمان است.

در واکنش به پیشنهاد تحریم بیشتر علیه ایران از سوی گروهی از سناتورهای آمریکایی، سخنگوی «کاخ سپید» گفته است [که] باراک اوباما چنین طرحی را «وتو» خواهد کرد.

خود رییس‌جمهوری آمریکا نیز روز جمعه در نشست رسانه ای پایان سال بر اهمیت دنبال‌کردن توافق نخستین ژنو برای دستیابی به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای چالش هسته‌ای ایران پافشاری کرده است.

۳۰ آذر ماه ۱۳۹۲

برگرفته از تارنگاشت وابسته به امپریالیسم انگلیس: «بی بی سی»

این گزارش شلخته از سوی اینجانب، ویرایش، پاکیزه و پارسی نویسی شده است. عنوان نیز از آنِ من است.     ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!