«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۲ آذر ۱, جمعه

توی قیف «شیطان بزرگ» و همدستانش!


گفتگوی یکی از رسانه هاست با «سیِّد از خر جسته» پس از آیین سوگواری امام حسین؛ پرسش و پاسخی کوتاه:
آقای دکتر ظریف! با آغاز مذاکرات اخیر در ژنو و انتظاراتی که در روز اول آن ایجاد شد، پس از مخالفت فرانسه و  نرسیدن به توافق، دوباره امیدها کمتر شد. با توجه به مذاکرات هفته پیش، آینده مذاکره را چگونه پیش بینی می کنید؟

ما از ابتدا می دانستیم این مذاکرات دشوار و زمان بر است؛ توفیق هایی در مذاکرات قبل حاصل شده بود که به خاطر آنها، امید این بود که مذاکرات به نتیجه برسد. البته آن توفیقات تقریبا شبیه معجزه بود که به این میزان پیشرفت کردیم؛ هنوز هم به نظر من، علی رغم برخی مخالفت هایی که شد و با وجود اینکه مذاکرات بیشتر مدت، بیش از آنکه بین ما و «۱+۵» باشد، داخل «۱+۵» بود؛ اما الحمدلله پیشرفت خوبی داشتیم.

اگر اراده سیاسی و تمایل برای رسیدن به راه حل باشد، هنوز این امکان را داریم که به یاری خدا، انشاءالله در پایان دوره بعد به توافق برسیم یا اگر نیاز باشد، مقداری بیشتر مذاکره کنیم. ولی مسیر رسیدن به یک تفاهم لااقل برای مرحله اول نسبتا وجود دارد و مسیر مشخص است. امیدوایم که بتوانیم به نتیجه برسیم.

گفتید معجزه؛ پیشرفت ها از چه جهت شبیه معجزه بود؟

از این جهت که پیشرفتی که ما در طول کمتر از دو ماه مذاکره با«۱+۵» داشتیم، با میزان پیشرفت در چندین سال گذشته قابل مقایسه نبود. اما از طرف دیگر، کار هنوز دشواری های اساسی دارد و لذا مجبوریم که با آرامش، متانت و دقت پیش رویم.

اما چرا طرف مقابل اینقدر زود، خواست که کار پیش رود؟ اینکه وزرای خارجه آنها خود را به مذاکرات رساندند، آیا این را به ذهن متبادر نمی کند که آنها می خواستند زود کار به سرانجام برسد؟

البته حضور وزرای خارجه دلایل متعددی داشت؛ در مورد برخی، یکی از دلایل حضور شاید این بود که جلوی بعضی پیشرفت ها گرفته شود. لذا باید ببینیم چه می شود!

ما شاهد مخالفت های داخلی با تیم مذاکره کننده هسته ای هستیم؛ نظرتان در این مورد چیست؟

آن هم طبیعی است. هم مخالفت در داخل «۱+۵» طبیعی است؛ زیرا ۶ کشور با مواضع متفاوت هستند و هم مخالفت ها در داخل طبیعی است و گرایش های متفاوتی هست. اما آنچه در داخل توقع داریم این است که همیشه صداقت و توجه به منافع ملی وجود داشته باشد و بر این اساس کار را پیش ببریم.

«پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران»               ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۲


این گزارش از سوی اینجانب، اندکی ویرایش شده است. عنوان نیز از آنِ من است.     ب. الف. بزرگمهر

پی نوشت:

«سیِّد از خر جسته» از کامیابی گفتگوها سخن می گوید؛ ولی روشن نیست که این چگونه کامیابی هایی است که همه چیز آن از دیدگان مردم ایران پنهان نگاه داشته شده و اینگونه که به دیده می آید، حتا نمایندگان مجلس فرمایشی «آقا» نیز از آنچه در این گفتگوها گذشته، آگاه نیستند! دلیل آن، خبری است که امروز در یکی از رسانه های بیرون ایران انتشار یافت که بر پایه ی گفتگویی با رییس «کمیسیون آیین نامه ی داخلی مجلس»، نمایندگان مجلس در صورت رای ندادن یا رای ممتنع دادن، تهدید به برخورد شده اند؛ گرچه در آن خبر و گفتگو، کوچک ترین اشاره ی به گفتگوهای آقای معجزه گر با نمایندگان «۱+۵» نشده، ولی روشن است که چنین تهدید ریشخندآمیزی در زمینه ی حق یک نماینده در ندادن رای یا دادن رای ممتنع نمی تواند با آمایش ها و زمینه چینی های آینده ناهماوند باشد. زمینه چینی هایی که تا اندازه ی ممکن از رویدادهای ناگوار و از دید آقایان نولیبرال، سنگ اندازی در کار پیشگیری نماید. 

می بینید؟! هیچکس نباید در این کامیابی ها کم ترین بدگمانی به خود راه دهد!

ب. الف. بزرگمهر    یکم آذر ماه ۱۳۹۲


·         این یادداشت کوتاه به جز واپسین جمله به تاریخ  ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۲ یا یک روز پس از آن نوشته شده و سپس به دست فراموشی سپرده شده بود. 

 

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!