«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۲ شهریور ۲۶, سه‌شنبه

بیش از ۱۵۰ هزار نفر خواهان زندگی در کره مریخ هستند!


به عنوان یک مهندس ایرانی حدس می‌زنم که در کره مریخ به نسبت کره زمین زندگی آزادتر و مفیدتری خواهم داشت!

بنیادی به نام «بنیاد مریخ یک» که قرار است زمینه های نخستین سفر سوداگرانه به کره مریخ را فراهم کند، پنج ماه پیش آگهی مربوط به گزینش چهار نفری را که به گفته ی این بنیاد نخستین ساکنان انسانی مریخ خواهند بود، منتشر کرد.

اکنون با به پایان رسیدن مهلتی که در نظر گرفته شده، بیش از صد و پنجاه هزار نفر از سراسر جهان در این برنامه که در حقیقت آموزش برای سفر به مریخ با یک بلیط یک طرفه است، ثبت نام کرده‌اند.

برخی از داوطلبان با ارسال ویدئوهایی همراه با فرم ثبت نام خود به شکلی جالب و احساساتی، دلیل های خود برای برتری داشتن به سایر داوطلبان را تشریح کرده‌اند. به عنوان نمونه، مرد جوانی به نام مرتضی، اهل ایران با حرارت از نبود آزادی روی کره زمین در ویدئوی خود از آن میان می‌گوید:
«به عنوان یک مهندس ایرانی حدس می‌زنم که در کره مریخ به نسبت کره زمین زندگی آزادتر و مفیدتری خواهم داشت.»

یک مرد ۴۴ ساله اهل روسیه به نام «فیلیپ» نیز در ویدئوی خود می‌گوید:
«من دوست دارم به کره مریخ بروم؛ چون خودم یک مریخی هستم و ساکنان تازه ی این سیاره به کسی مانند من که اهل محل و بومی باشد، نیاز خواهند داشت.»

ویکتوریا دختر ۲۰ ساله‌ای اهل بلاروس که به شطرنج و شمشیر بازی دلبستگی فراوانی دارد، می‌گوید:
«رفتن به کره مریخ، امکان بسیار خوبی برای شناخت بهتر از توانایی های جسمی و روحی آدمی و بختی است تا یک جهان دیگر را شناخت و شگفتی های آن را به دیگران آموخت.»

«بنیاد مریخ یک» که یک بنیاد غیرانتفاعی است و دفتر مرکزی آن در شهر «آمرسفورت» هلند قرار دارد، یکی از دو بنیاد غیردولتی است که برنامه سفر به کره مریخ را آماده می‌ کند. با این همه، «بنیاد مریخ یک» تنها موردی است که قصد دارد روی کره مریخ یک زیستگاه همیشگی برای انسان‌ها بسازد.

بنیاد دیگر به نام «اینسپیریشن مارس» در نظر دارد که سال ۲۰۱۸ یک گروه دو نفره را در یک سفر ۵۰۰ روزه به سوی کره مریخ بفرستد که پس از گردش در مدار آن سیاره به زمین بازخواهند گشت.

«بنیاد مریخ یک»، درنظر دارد که واپسین مرحله های گزینش میان داوطلبان را به صورت یک برنامه تلویزیونی به نام «نمایش واقعی» ضبط کرده و آن را به کانال‌های تلویزیونی بفروشد.

در مرحله نیمه نهایی گزینش از میان همه ی داوطلبان که شمار آنها به ۱۵۰ هزار نفر رسیده، تنها ۲۴ نفر برگزیده می شوند که سپس به گروه های چهار نفره، دربرگیرنده ی دو مرد و دو زن از گروه های فرهنگی، اجتماعی و نژادی گوناگون بخش می شوند. این گروه ها پس از یک سال آموزش فشرده، دربرگیرنده ی فن آوری، بهداشت و تندرستی فردی و یادگیری زندگی کوشا برای دوران سفر هفت‌ ماهه ی فضایی، چهار داوطلب پایانی از میان شان برگزیده می شوند.

برگرفته از «رادیو فردا» با ویرایش و پارسی نویسی درخور از سوی اینجانب:    ب. الف. بزرگمهر  

پی نوشت:

گرچه شمار یا درصد ایرانیان خواهان سفر یکسویه به مریخ در این گزارش نیامده، ولی می توان حدس زد که مانند موردهای دیگری اینچنین، درصد بالایی از درخواست کنندگان را دربر داشته باشد. سخنان آن مهندس ایرانی که زندگی در کره مریخ را آزادتر و سودمندتر برای آدمیان می داند، با همه ی سرگشتگی که در آن دیده می شود به اندازه ای بسنده گویای حال و روز مردم و بویژه روشنفکران ایرانی در سایه ی حاکمیت ویرانگر کالبد و روان مردم است.

ب. الف. بزرگمهر    ۲۵ شهریور ماه ۱۳۹۲

 

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!