«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۲ تیر ۲۷, پنجشنبه

نشانه های شایستگی «حسن آقا» از هم اکنون هویداست!


روز سه شنبه، ۲۵ تیرماه، شش کشور آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان، به همراه رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا در بروکسل، پایتخت بلژیک دیدار کرده و پشت درهای بسته بر سر برنامه هسته‌ای ایران گفت‌ و‌گو کردند.

پس از این دیدار کاترین اشتون اعلام کرد که «گروه پنج به علاوه یک» خواستار از سر گیری هر چه سریعتر مذاکرات با ایران است.

در واکنش به این دیدار، وزیر امور خارجه ایران نیز گفت که قطعا گفتگوها با «۵+۱» پی گرفته خواهد شد؛ رویدادی که به گفته ی علی اکبر صالحی، پس از روی کار آمدن حسن روحانی و گزینش گروه مذاکره کننده رخ خواهد افتاد.

مایکل مان (سخنگوی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا):
دیدار روز سه شنبه به میزبانی خانم اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد. شرکت‌کنندگان از سوی کشورهای «گروه ۵+۱»، همان نمایندگان این کشورها بودند که در دیدارها با ایران، کاترین اشتون را همراهی می‌کردند.

این افراد گاه، مدیران سیاسی وزارت خارجه کشورها یا مشاوران امنیت ملی‌شان هستند. به هر رو، بلندپایگان کشورها بودند که در این نشست حضور داشتند.

به طور خلاصه نتیجه این جلسه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فکر می‌کنم ما با این نشست، خیلی روشن نشان دادیم که می‌خواهیم گفت‌و‌گو با ایران بر سر برنامه‌ هسته‌ایش را پیش ببریم. حال که رئیس جمهوری تازه در ایران بر سر کار می‌آید و ما نشانه‌های نسبتا مناسبی از او درباره برنامه هسته‌ای دیدیم، منتظر یک پیشرفت واقعی هستیم. ما در انتظار روی کار آمدن دولت تازه در ایران هستیم. پس از آن باید تیم گفتگو کننده برگزیده شود و امیدواریم که این تیم هنگامی را برای دور تازه ی گفت‌و‌گو برگزیند.

همانگونه که می‌دانید از هنگامی که «گروه ۵+۱»  پیشنهادات خود را به ایران ارائه داده، چند ماهی می‌گذرد و از سوی ایران پیشرفت نسبتا کند بوده است، در نتیجه ما انتظار داریم که ایران به طور جدی وارد گفتگو شود و برای رفع نگرانی‌های ما تلاش کند و گام هایی در راستای آن اعتمادسازی‌ای که ما در پیشنهادهایمان آورده بودیم، بردارد.

همانطور که گفتید در حال حاضر دولت در ایران یک دوره انتقالی را پشت سر می‌گذارد. آیا شما هم اکنون با طرف ایرانی در ارتباط هستید؟

راستش نه خیلی، چرا که ما نمی‌دانیم گفتگو کننده ی اصلی از سوی ایران چه کسی خواهد بود. در نتیجه به محض این که این شخص برگزیده شود، ما بیگمان ارتباط برقرار می‌کنیم.

پیش تر، دکتر جلیلی از سوی ایران گفتگو می‌کرد که او خود نامزد ریاست جمهوری شد و مشخص نیست که بار دیگر به عنوان گفتگوکننده ارشد ایران برگزیده شود، در نتیجه تا هنگامی که گفتگوکننده روشن نشود، ما باید تا چند هفته دیگر دست نگهداریم.

یعنی در حال حاضر شما ارتباطی با ایران ندارید؟

خیر! چون ما منتظر روی کار آمدن دولت جدید هستیم. هم اکنون، ما میان خود شش کشور گفت‌و‌گو می‌کنیم و می کوشیم استراتژی گفت‌و‌گو با ایران را آماده کنیم و سپس باید ببینیم که با چه کسی گفت‌و‌گو می‌کنیم.

برگرفته از «رادیو فردا»        ۲۶ تیر ماه ۱۳۹۲
http://www.radiofarda.com/content/f10-west-waiting-to-start-nuclear-talks-with-new-iranian-government/25049350.html

این گزارش از سوی اینجانب ویرایش شده است. عنوان نیز از آنِ من است. ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!