«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۲ فروردین ۸, پنجشنبه

در ولایت امام زمان، سخن از ارزش پول ملّی یاوه ای بیش نیست!


گزارش زیر درباره ی به اصطلاح کوشش های دولت برای کاهش نرخ نقدینگی و کاهش تورم در اقتصاد کشور ایران است. از همه ی پرچانگی های انشاء الله ماشاء الله محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی ایران که بگذریم، نکته ی مهم و دردناک این گزارش، گفته ی زیر از وی است:
«... رقم هزینه ی چاپ اسکناس در خصوص ارقام ۵۰ تومانی ـ ۱۰۰ تومانی ـ ۵۰۰ تومانی و ۱۰۰۰تومانی بیش از ارزش آن است» ژرفای ورشکستگی اقتصادی و بلایی که حاکمیت دزدان و تبهکاران اسلام پناه بویژه در دوره ی ریاست جمهوری باند مافیای جن بازان و جن گیران احم.ی نژاد (جای نقطه هرچه می خواهید بگذارید!) به سر کشورمان آورده اند را می توان از همین بخش از گفته های وی بخوبی دریافت و برای آن نیازی به اقتصاددان بودن نیست.

«آقای انشاء الله ماشاء الله» در بخشی دیگر از گفته های خود برای ماسمالی و ماله کشی به روی گند و گه بالا آمده، دست به سنجشی دروغ آمیز می زند:
«... به عنوان مثال ارزش اسکناس ۱۰ هزارتومانی ما در مقابل اسکناس‌های اروپایی، همانند اسکناس ۵۰۰ یورویی کم‌ارزش است.»

 من که سال هاست در یکی از کشورهای اروپای باختری به سر می برم، تنها شاید چند بار اسکناس ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ یورویی را به چشم دیده ام. بخش سترگ پول اسکناسِ در گردشِ این کشور و نیز دیگر کشورهای اروپای باختری، اسکناس های ۵۰ و ۱۰۰ یورویی است. گرچه، این نکته که به گمان بسیار آقای بهمنی با پول های کم تر از ۵۰۰ یورو چندان سر و کار نداشته نیز با پیشینه ای که "برادران الله کرم" در تاریخ ایران و جهان از خود به یادگار نهاده و به گفته ی آن زبانزد توده ای: «بوته ای نشاشیده [حتا در آنسوی اقیانوس ها!] برجای نگذاشته اند»، جای چندان شگفتی ندارد.

ب. الف. بزرگمهر    هفتم فروردین ماه ۱۳۹۲

***

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس،‌محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تلاش‌های دولت برای کاهش نرخ نقدینگی گفت:در این باره تلاش‌های فراوانی را به کار بسته‌ایم که از جمله آنها می‌توان به پیش‌فروش سکه اشاره کرد و با این اقدامات توانستیم نرخ رشد نقدینگی را به ۳۰ درصد برسانیم و انشاالله در طول ۵ تا ۶ روز آینده نرخ دقیق آن اعلام می‌شود.

وی در درباره تأثیر کاهش نقدینگی بر روند افزایش تورم گفت: معمولاً تأثیر نرخ نقدینگی بر میزان تورم ۵ تا ۶ ماه بعد مشخص می‌شود اما تصور من این است که با توجه به کاهش نرخ نقدینگی رقم تورم از میزان پیش‌بینی شده ۳۲ درصد در سال جاری قدری نیز پایین‌تر باشد.

رئیس بانک مرکزی ادامه داد: البته ما از این میزان نقدینگی و تورم اصلاً راضی نیستیم اما شرایط از آنچه که می‌توانست پیش بیاید بسیار بهتر است و ما از اینکه به این نقطه رسیدیم راضی هستیم اما از میزان تورم و نقدینگی به هیچ عنوان با شرایط فعلی راضی نیستیم.

بهمنی در پاسخ به سؤال دیگری درباره انتشار اسکناس‌های درشت‌تر در سال جاری گفت: با توجه به اینکه رقم هزینه ی چاپ اسکناس در خصوص ارقام ۵۰ تومانی ـ ۱۰۰ تومانی ـ ۵۰۰ تومانی و ۱۰۰۰تومانی بیش از ارزش آن است، ما به دنبال چاپ اسکناس‌های درشت‌تر در سال جاری و کسب مجوز آن هستیم.

وی افزود: به هیچ عنوان اسکناس‌های موجود را درشت نمی‌دانیم، به عنوان مثال ارزش اسکناس ۱۰ هزارتومانی ما در مقابل اسکناس‌های اروپایی همانند اسکناس ۵۰۰ یورویی کم‌ارزش است.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سؤال دیگری درباره افزایش میزان حقوق در سال جاری گفت: با توجه به نرخ پیش‌بینی شده تورم در سال جاری که در حدود ۳۰ درصد است ما به همان میزان می‌توانیم افزایش حقوق داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه حداقل افزایش حقوق در سال جاری ۲۰ درصد است گفت: حداکثر افزایش حقوق در سال جاری بستگی به تصمیم رئیس‌جمهور، هیئت‌دولت و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور دارد و اینکه بودجه تا چه میزان اجازه افزایش حقوق را می‌دهد که احتمال افزایش آن حداکثر تا سقف ۳۰ درصد است.

بهمنی همچنین از خدمت جدید بانک مرکزی در حوزه دسته چکها خبر داد و گفت: امیدواریم در سال جدید بتوانیم همه حساب‌های جاری در بانک‌های مختلف را در قالب یک دسته چک ارائه دهیم تا شخص برای مبادلات خود مجبور به گرفتن چندین دسته چک نباشد.


برجسته نمایی ها در گزارش بالا از اینجانب است. ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!