«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۱ آبان ۲۱, یکشنبه

در ولایت امام زمان، هر دزدی، دزد دیگر را پاسخگو می شمارد!


نام دو نماینده مجلس در سیاهه ی بدهکاران بانک ملی

هفته نامه «تجارت فردا» نوشت:
گزارشی که مجلس هشتم در مورد اصلی‌ترین بدهکاران بانکی کشور به دست آورد، هر چند به دلایلی صلاح دیده شد تا رسانه‌ای نشود، اما اکنون، پس از گذشت دو سال از انجام این جستجو و بررسی برخی از نام های بدهکاران بالاتر از یک میلیارد تومان در حال رسانه‌ای شدن است. در این میان، بانک ملی سیاهه ی بدهکارانش را به صورت نام های به ترتیب اندازه ی به دیری کشیده شده ی بانکی منتشر کرد که بازه‌ای از چند میلیارد تومان تا چند هزار میلیارد تومان را در‌برمی‌گرفت. در این میان، نام های برخی از تولید کنندگان بزرگ کشور، برخی از کسانی که این روزها به اسم دزدی و رانت‌خواری اقتصادی دارای پرونده ی گشوده قضایی هستند و همچنین نام های برخی چهره‌های سیاسی دیده می‌شود. کسانی که در سیاهه ی حدود ١۵٠ نفره بانک ملی، کم و بیش همگی در رده‌هایی بالاتر از شهرام جزایری قرار دارند. بدهکاران بزرگی که به گفته ی اعضای گروه بررسی از بدهی بانکی پرداخت نشده به آسانی در کشور هنوز به فعالیت اقتصادی سرگرم هستند و نه ممنوع‌الخروج شدند و نه ممنوع‌المعامله؛ بدهی بانکی پرداخت نشده ‌شان در یک بانک میلیاردی است و با این همه از یک بانک دیگر هم اقدام به دریافت یک وام کلان دیگر می‌کنند. وام‌هایی که در گزارش بررسی مجلس مشخص می‌شود در بسیاری از موارد اندازه ی وثیقه ی به کار برده‌شده هیچ تناسبی با اندازه ی وام دریافتی ندارد.

در این میان در ردیف صد و اندی از سیاهه ی بدهکاران بانک ملی، نام دو نماینده مجلس به چشم می‌خورد: ایرج ندیمی و محسن کوهکن؛ اندازه ی وثیقه ٩ میلیارد تومان؛ اندازه ی بدهی پرداخت نشده بانکی 9 میلیارد تومان؛ وامی که گفته می‌شود برای ساخت چهار برج مسکونی برای تعاونی مسکن نمایندگان، پنج سال پیش به صورت مشارکتی و پرداخت در چند قسط درخور با پیشرفت کار دریافت شده است. در حالی که بر پایه ی قانون وام‌های مشارکتی، سقفی برای مدت زمان ساخت گذاشته می‌شود؛ اما به گفته ی محسن کوهکن عضو هیات‌رئیسه مجلس، چون در مراحلی از ساخت دشواری هایی مانند برکناری پیمانکار یا ایرادات شهرداری برای دادن پایان کار ایجاد شد، در انجام پروسه ساخت و پایان کار، بر پایه ی زمان‌بندی، کار جلو نرفته است و تازه هشت ماه پیش در نامه‌ای به بانک درخواست آغاز تقسیط جهت پرداخت اقساط را داده‌اند. در حالی که بر اساس قانون وام‌های مشارکتی، پروژه باید در زمان کوتاه‌تری به پایان می‌رسیده است. البته محسن کوهکن، این رویداد را به سود بانک می‌داند؛ چون هر اندازه دوران مشارکت دراز‌تر باشد، سود ١٨ ‌درصدی را که نسبت به سود دوران تقسیط بیشتر است، دریافت می‌کند. هر چند وی از پاسخ به این چُستار که در اختیار داشتن تسهیلاتی چند میلیاردی (حتی به صورت تقسیطی) در پنج سال گذشته با توجه به اندازه ی نرخ تورم، بسیار بیشتر از سود ١٨ ‌درصدی به سود دریافت‌کنندگان بوده است تا بانک ملی؛ به هر روی این نماینده که به عنوان نماینده تعاونی مسکن مجلس هفتم، مسوول دریافت این وام‌ها بوده است، می‌گوید در حالی که مردم به آسانی وام‌های ۵٠ میلیونی برای مسکن دریافت می‌کنند، ٩ میلیارد وام برای ٤٤٠ کارمند و نماینده مجلس، رانت خاصی نیست [می بینید؟ می پذیرد که رانت خواری است؛ ولی اشاره به کوچکی اندازه ی آن دارد؛ حق هم با اوست!] و پس از تقسیط هم به پرداخت بدهی بانکی پرداخت نشده خواهند پرداخت. این در حالی است که محورهای اصلی گزارش بررسی مجلس از بدهی بانکی پرداخت نشده دربرگیرنده ی محورهایی مانند این پرسش ها بود که آیا پرداخت تسهیلات از سوی نظام بانکی به طرح‌ها دارای توجیه فنی، اقتصادی و مالی بوده و آیا گیرندگان تسهیلات اهلیت داشته‌اند؟ آیا بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، وثیقه های معتبر دریافت کرده و به تشخیص خود عمل کرده‌اند یا تحت دستور و فشار مجبور به پرداخت تسهیلات شده‌اند؟ چند درصد تسهیلات پرداختی جذب و در محل‌های اعلامی هزینه شده است؟ و علت و اندازه ی بدهی بانکی پرداخت نشده در این دوره زمانی چقدر بوده است؟ و اشخاص حقیقی و حقوقی که تسهیلات دریافتی‌شان بیش از ١٠  یلیارد ریال بوده است و آنانی که در سررسید مقرر مطالبات بانک‌ها را پرداخت نکرده‌اند چه کسانی هستند؟

***

[بجای پرسش و پاسخ]

* آقای کوهکن در گزارش جستجو و بررسی مجلس از بزرگ‌ترین بدهی بانکی پرداخت نشده شاهد این هستیم که در سیاهه ی بدهکاران بانک ملی، اسم شما و آقای ندیمی و یک فرد دیگر با بدهی ٩ میلیارد تومانی مطرح است. می‌توانید دلیل اخذ این وام و عدم پرداخت به دیری کشیده شده ی بانک را بگویید؟

این وام برای پروژه مسکن نمایندگان و کارکنان مجلس است که برای ساخت ٤٤٠ واحد مسکونی در چهار برج، از بانک ملی دریافت شد. من و آقای ندیمی و آقای برزگر به نمایندگی از این ٤٤٠ نفر، مراحل اخذ این وام را انجام دادیم. چون این ٤٤٠ نفر نمی‌توانستند تک به تک طرف معامله با بانک باشند، حضور من و آقای ندیمی به نمایندگی از این کسان، چهار برج را به رهن بانک بردیم و برای تک‌تک آنها وام مسکن ٢٠ میلیون تومانی گرفتیم. این پروژه مسکن که معروف به «پروژه کوثر» است [جای حضرت علی خالی!] در مجلس هفتم کلید زده شد. که مجموعه‌ای از کارکنان مجلس نمایندگان مجلس هفتم و نمایندگان ادوار بوده‌اند. در این پروژه برای اولین بار بود که برای منزل نمایندگان تمام بخش‌ها از زمین تا ساخت‌و‌ساز از هیچ گونه تسهیلات مجلس استفاده نشد و همه چیز به نرخ بازار آزاد تامین شد.

* چرا اقساط این وام‌ها پرداخت نشده است؟

ساختمان امسال کار ساخت و سازش تمام می‌شود. ما یک بار هم مراجعه کردیم به بانک تا وام را تقسیط کند اما شهرداری یک شرایطی را برای نمای ساختمان گذاشته بود که به همین دلیل گرفتن پایان کار کمی به تاخیر افتاد. در و پنجره هم هنوز پایان نیافته بود که اکنون در مراحل پایانی است.

* این وام باید چند‌ساله پرداخت می‌شد؟

این وامی که ما گرفتیم وام مشارکت در دوران ساخت بود. سود ١٨ ‌درصدی داشت و وقتی ساختمان تمام شد، وام تقسیط می‌شود و دفترچه‌هایش را به کسان می‌دهیم و دیگر پروژه در رهن بانک نمی‌رود بلکه سند تک‌تک این ٤٤٠ نفر به طور جداگانه در غالب وام‌های ٢٠ میلیون‌تومانی به رهن بانک می‌رود و چند‌ساله اقساطش را پرداخت می‌کنند. ما چند ماه پیش از بانک خواستیم که وام را به تعداد کسان تقسیط کند چون سفت‌کاری تمام شده بود؛ منتها بانک تمایلی به این کار نداشت؛ چون وقتی تقسیط صورت بگیرد، سود دریافتی بانک پایین می‌آید؛ اما سود دوران مشارکت بالاست؛ و این به سود بانک است. [اینجا چیزهای دیگری را نیز فراموش کرده است بگوید] این تعاونی شبیه تعاونی‌های دیگری است که وام می‌گیرند. مثلاً شما در نشریه‌تان تعاونی می‌زنید و می‌روید وام می‌گیرید [کلاه سر حبرنگار می گذارد؟! شاید طفلکی جوان است؟!]

* شما این وام را چه سالی گرفتید؟

این وام را یکجا دریافت نکردیم. مطابق با پیشرفت کار بخشی از این رقم ٩ میلیارد تومان را دریافت کردیم. به عبارتی ٢٠ درصد به ٢٠ درصد متناسب با پیشرفت کار، وام دریافت شده است. این وام مشارکتی است و فرق می‌کند با وام‌هایی که یک فرد به صورت یکجا یا در دو قسط دریافت می‌کند.

* یعنی اولین بخش را شما از ٨۵ دریافت کردید و در شش سال گذشته سرجمع این دریافت‌ها به ٩ میلیارد تومان رسیده است؟

ساخت را از سال آخر مجلس هفتم شروع کردیم؛ اما با دشواری هایی برخورد کردیم. پیمانکار در دوره‌ای خلع ید شد و حمالی ساخته شد. اما ما مکاتباتش را داریم که وقتی سفت‌کاری تمام شد از بانک خواستیم تقسیط را آغاز کند. چون وقتی تقسیط صورت بگیرد دفترچه پرداخت تحویل داده می‌شود.

* اما آقای کوهکن، اینجا یک مشکلی وجود دارد. شما می‌گویید هشت ماه پیش درخواست تقسیط داده‌اید؛ اما دریافت وام را از سال ٨٦ آغاز کرده‌اید. به قول شما همان ٢٠ درصد ٢٠ درصد هم زمان‌های مشخصی دارد که مثلاً شما باید طول سازه‌تان در دو سال تمام شود. اما شما وامی میلیاردی گرفته‌اید و این هشت ماه را هم کم کنیم چهار سال این وام چند میلیاردی به صورت بخش بخش در اختیار شما قرار گرفته است. این وسط سوال اصلی سود این پول است که به جای دو سال فعلاً چهار سال است که بدون پرداخت در اختیار ٤٤٠ کارمند و نماینده مجلس بوده است. با توجه به نرخ تورم، حتی اگر امروز هم وام تقسیط شود و سود محاسبه شود باز هم یک امتیاز ویژه به این برج‌ها و مالکانش از محل منابع بانک ملی اختصاص نیافته است.

شما با سیستم وام چون آشنا نیستید این سوال را می‌کنید. وقتی شما شش ماه از آغاز کارتان می‌گذرد، می‌آیند و اندازه ی پیشرفت کارتان را می‌بینند که ٣٠ درصد تا ٤٠ درصد کار را انجام داده‌اید؛ خب ٢٠ درصد وام را برای شما آزاد می‌کنند. شما ساختمان را پیش می‌برید و باز شش ماه بعد مطابق پیشرفت به بانک اعلام می‌کنید. بانک مجدداً نگاه می‌کند؛ لذا وام ساختمان در این مدت یک سود دوران مشارکت دارد. بعد از تقسیط هم سود زمان تقسیط را دارد. چون سود مشارکت بالاتر از سود تقسیط است این بانک است که به طور عمدی ترجیحش این است که دیرتر تقسیط را آغاز کند. ما هم برعکس تمایل داشتیم زودتر وام را تقسیط کند. نامه‌اش هم موجود است که هشت ماه پیش نامه نوشتیم و درخواست تقسیط کردیم.

* اگر این حرف‌های شما صحیح است، پس چرا بانک ملی شما را به عنوان یکی از بدهکاران اصلی این بانک که دارای معوقه‌های میلیاردی هستند، معرفی کرده است؟

خب بانک ملی تخلف کرده است. ما هشت ماه پیش نامه نوشته‌ایم و بانک با تقسیط مخالفت کرده است.

* آقای حداد این وام را برای نمایندگان مجلس هفتم جور کرد؟ چون هزاران تعاونی مشابه هست؛ اما به همین آسانی نمی‌توانند وام‌هایی با رقم ٩ میلیارد تومان دریافت کنند.

نه ربطی به آقای حداد نداشت. این هم به بی‌اطلاعی شما از وضعیت وام برمی‌گردد. [در اینجا طلبکار هم می شود!] اگر شما به عنوان یک فرد بخواهید، وام مسکن دریافت کنید به آسانی تا ۵٠ میلیون و ٦٠ میلیون وام پرداخت می‌کنند. از طرفی شما این را هم لحاظ کنید وقتی که اعضای تعاونی ما برای یک واحد ۷٨ متری یا ١۵٠ متری ظرف چندین سال ١۵٠ تا ٢٠٠ میلیون پول بدهند، سهم یک قسط ٢٠ میلیون تومانی به جایی نمی‌خورد. یعنی این طور نیست که با پول بانک خانه ساخته باشیم و سودش را هم پرداخت نکرده باشیم. بانک شریک بسیار بدی است و من اگر قرار بود برای خودم خانه‌ای بسازم حتماً از بانک وام نمی‌گرفتم. دلیلش هم این است که بنده همه چیزم را فروخته‌ام دارم در یک جایی ساخت و ساز می‌کنم که خودم و بچه‌هایم جایی بنشینیم. یک ریال از بانک وام نگرفتم چون بانک را شریک خوبی نمی‌دانم. [خرمرد رندی را می بینید؟!]

بخشی از این گزارش از سوی اینجانب ویرایش و پارسی نویسی شده است. عنوان، برجسته نمایی ها و افزوده های درون [ ] نیز از آنِ من است.  ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!