«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۱ آذر ۱, چهارشنبه

بحران در حوزه ی فرآوری و صنعت پی گرفته می شود!

نمایندگان: صنایع کشور یا ورشکسته شده اند و یا در آستانه ورشکستگی اند

همزمان با انتقاد مجدد از تخلفات مالی دولت در اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و پرداخت نکردن سهم صنایع از این قانون، خبرها گویایی ورشکستگی صنایع برجای مانده است. در همین زمینه، آمار تعطیلی ٩٠ درصدی صنایع بافندگی کشور به علت دشواری های نقدینگی نیز رسانه ای شده است.

وضعیت صنایع کشور مدت هاست، بحرانی است و هر روز شرایط اسف بارتری بر آنها فرمانروا می شود. در همین زمینه، حسین گروسی از اعضای «کمیسیون صنایع و معادن مجلس» با اعلام خبر تعطیلی ٩٠ درصدی صنایع بافندگی کشور، دولت را مسوول این دشواری معرفی کرده است.

او به خبرگزاری میراث فرهنگی گفته است:
نبود نقدینگی لازم و بازاریابی مناسب، دو دشواری بنیادین در بحث صنایع دستی است که از سوی دولت مورد بی توجهی قرار گرفته است.

از سوی دیگر، محمد جواد نظری مهر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا به انتقاد از تخلفات دولتی احمدی نژاد در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها پرداخته و گفت:
احمدی‌نژاد می‌بایست از درآمد هدفمندی یارانه‌ها ١٠ درصد به بخش کشاورزی و ٣٠ درصد به بخش صنعت پرداخت می‌کرد؛ اما هیچ یک از این موارد را اجرا نکرده است.

براساس گزارش ها، در فاز نخست طرح هدفمندی یارانه ها باید ۷۷٠٠ میلیارد تومان یارانه به گروه تولید دربرگیرنده ی بخش های صنعت، کشاورزی، خدمات و حمل و نقل پرداخت می شد که از این محل ٤۵٠٠ میلیارد تومان به صنایع می رسید که دولت مورد بی توجهی قرار داده است.

نظری مهر، تخلفات دولت را محدود به قانون هدفمندی یارانه ها ندانسته و اشاره کرده که رئیس دولت بسیاری از مصوبات مجلس را که در راستای بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور به تصویب رسانده‌اند، اجرا نکرده و با این مصوبات سلیقه‌ای رفتار کرده است.

تخلفاتی که این نماینده مجلس با شرح آن پیامدهای جبران ناپذیر این عدول از قانون را یادآوری نموده است:
احمدی‌نژاد با واریز نکردن هزینه‌های درآمد هدفمندی یارانه کاری کرد که امروز صنایع کشور یا ورشکست شده‌اند و یا درآستانه ورشکستگی قرار دارند و اگر در این زمینه اندیشه و راه چاره ای یافت نشود، قطعا این چند واحد صنعتی برجای‌ مانده نیز به زودی اعلام ورشکستگی خواهند کرد.

طبق اعلام او، رئیس دولت می‌بایست از سال٨٩ ، ٣٠ درصد درآمد هدفمندی یارانه‌ها را در راستای پشتیبانی از صنعت به این بخش واریز کند؛ اما تا کنون این کار صورت نگرفته و با بالا رفتن حامل‌های انرژی و مواد اولیه، صنایع برای تامین هزینه این موارد با دشواری های گوناگونی روبرو هستند.

او دیگر پیامدهای این چالش را افزایش بیکاری و رشد جامعه بیکاران کشور خوانده و گفته است:
«در حال حاضر ٩ میلیون بیکار و جویای کار در کشور داریم.» وی تصریح کرد:
«دولت با پرداخت نکردن هزینه‌های بخش صنعت و کشاورزی کاری کرده است که همچنان به شمار بیکاران در کشور افزوده می‌شود.»

گروسی نیز به عنوان یک نمونه از این صنایع، صنایع دستی ایران را مورد اشاره قرار داده که مورد بی مهری قرار گرفته به گونه ای که حتی یک ریال تسهیلات و وام هدفمند که بتواند تولید را در صنایع دستی افزایش دهد به این موضوع اختصاص نیافته است.

او می گوید:
«حداقل بودجه ای که برای صنایع دستی باید در نظر گرفته شود، حدود ٢٠ میلیارد تومان است تا فعالان صنایع دستی و به خصوص بافندگان فرش بتوانند با استفاده از این بودجه بهترین کار را تولید کنند و دغدغه مالی نداشته باشند.»

این انتقادها که گوش شنوایی برای آن در دولت نیست به گذشته نیز برمی گردد. پیش از این هم، ابوالقاسم جراره عضو «کمیسیون صنایع و معادن مجلس» به تارنگاشت «خانه ملت» گفته بود که بسیاری از صنایع به دلیل نبود سرمایه در گردش، با ٢٠ تا ٣٠ درصد گنجایش خود فعال اند و غلام محمد زارعی، دیگر عضو این کمیسیون هم بر این باور است که گنجایش کنونی تولید صنایع داخلی کشور به نصف رسیده است. آماری که با اخبار هر روزه از تعطیلی کارخانه ها و تعدیل و اخراج کارگران نیز پیش بینی پذیر است.

این نماینده به «پانا» گفته بود:
«صنایع کشور در حال حاضر به کمک دولت و بانکها محتاج هستند و اکنون دغدغه مجلس حفظ همین میزان تولید در صنایع است. دغدغه ای که تازه بعد از رسیدن به بحرانی ترین روزهای صنایع بیدار شده و به فکر آن افتاده تا در روزهایی که درآمدهای نفتی هم برای اقتصاد کشور پایدار نیست، چرخ همین تولید نیم بند را  بچرخاند.»

وی با یادآوری اینکه اقتصاد ایران به تولید وابسته است و اکنون که صادرات نفت با دشواری رو به رو شده، باید دولت در زمینه تولید سرمایه گذاری بیشتری کند، از اینکه دولت به این جُستار اهمیتی نمی دهد، انتقاد کرده است.

کلمه ـ گروه اقتصادی    یکم آذر ماه ١٣٩١

این گزارش شلخته از سوی اینجانب ویرایش، پاکیزه و پارسی نویسی شده است. عنوان آن را نیز دستکاری نموده ام.  ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!