«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۱ مهر ۱۸, سه‌شنبه

مرکل، از یونان برو گمشو!

درخواست هایی «فوق‌العاده سنگین» که هیچ راهی به جلو باز نمی‌کنند!

دیدار یک ساعت و نیمه ی رهبران آلمان و یونان در حالی انجام شد که پلیس آتن با گاز اشک‌آور سرگرم متفرق کردن ۲۵۰۰۰ تظاهرکننده ‌بود. نخست وزیر یونان می‌گوید مردم کشورش هرکاری خواهند کرد تا در منطقه یورو بمانند.

سفر آنگلا مرکل به یونان، با اعتراضات گسترده ‌مردم این کشور و تظاهرات در برابر محل دیدار مرکل و ساماراس نخست وزیر یونان همراه شد. این نخستین سفر صدراعظم آلمان به یونان پس از شروع بحران مالی در این کشور بود.

این سفر بهانه‌ای برای حزب های چپ و سندیکاهای یونان بود تا تظاهراتی فراگیر در اعتراض به وضعیت اقتصادی کشورشان به راه اندازند. بسیاری از یونانی‌ها، دولت آلمان را در بدهی‌های هنگفت حکومت خود مقصر می‌دانند [و کاملا در این باره حق دارند].

محبوبیت نداشتن آنگلا مرکل در یونان پیامد شرط های او در اقدام‌های سخت ریاضتی برای خروج از بحران مالی و دریافت کمک‌های بین‌المللی  [برای سرمایه داران یونان] است. بخشی از این کمک‌ها را اتحادیه اروپا تامین می‌کند و آلمان به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، سهم چشمگیری در این کمک‌ها دارد.

تظاهرکنندگان یونانی در خلال دیدار مرکل با نخست وزیر کشورشان، پوسترهایی از صدراعظم آلمان را به دست گرفته بودند که روی آنها نوشته شده بود: «به یونان خوش نیامدی!»

صدراعظم آلمان پس از دیدار با ساماراس، آرزو کرد که یونان در راه دشوار مقابله با بحران مالی، همچنان در مسیر اصلاحات و در نهایت در محدوده یورو [بخوان: زیر یوغ سرمایه داری بزرگ اروپایی] باقی بماند.

آنگلا مرکل گفت، اقدامات زیادی صورت گرفته، اما کار هنوز به پایان نرسیده است. او گفت آگاه بود که سفر خود را در زمان بسیار دشواری انجام می‌دهد:
«زمانی که بسیاری از مردم در رنج و زیر فشار اقتصادی هستند.»  مرکل ابراز امیدواری کرد که  شرایط یونان رو به بهبود گذارد.

صدراعظم آلمان گفت که در گفتگو با نخست وزیر یونان در مورد راه‌کارهای بعدی برای نجات یونان به توافق‌هایی دست یافته است. مرکل تصریح کرد که این دیدار را نباید به نمایندگی از گروه تروئیکا متشکل از صندوق بین‌المللی پول، کمیسیون اروپا و بانک مرکزی اروپا تلقی کرد.

گروه یادشده در حال حاضر سرگرم تهیه گزارشی در باره شرایط یونان و امکان پرداخت وامی ۳۱ میلیاردی به [سرمایه داران] این کشور است. قرار است این گزارش در ماه نوامبر ارائه شود و مقامات دولتی آتن امیدوارند که تصمیم‌گیری در مورد پرداخت این وام مثبت باشد.

این گروه یک شب پیش از ورود مرکل به یونان‌، با اعلام مهلتی ده روز به  دولت این کشور برای به جریان انداختن طرح‌های ریاضتی و اصلاحی، پرداخت وام ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌لازم را منوط به گام‌های روشن و ملموس اقتصادی کرد.

گروه تروئیکا از دولت یونان خواسته تا ۸۹ مورد راهکار را تا تاریخ ۱۸  اکتبر به اجرا بگذارد. این راهکارها در اصل، قرار بود تا پایان ژوئن به جریان بیفتند.

وولفگانگ شویبله، وزیر دارایی آلمان می‌گوید که دولت یونان تاکنون تنها ۶۰ مورد این الزام‌ها را پیاده کرده است. شویبله روز سه‌شنبه ۹ اکتبر در لوکزامبورگ، مطالبات از یونان را مطالباتی «فوق‌العاده سنگین» خواند که هیچ راهی به جلو باز نمی‌کنند.


این گزارش اندکی از سوی اینجانب ویرایش شده است. عنوان، افزوده های درون [ ] و برجسته نمایی ها نیز از آنِ من است.    ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!