«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۱ مهر ۲۶, چهارشنبه

اکنون بهتر در می یابید چرا نمی بایستی کار را بیش تر کش داد!

سرِ گنده همچنان زیر لحاف است!

داماد محسنی اژه‌ای، عامل اصلی فرار خاوری به کانادا

درحالی که بیش از یک سال از فرار محمودرضا خاوری، مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران به کانادا می‌گذرد، گزارش‌ها نشان از آن دارد که عامل اصلی فرار پرسر و صدای وی، «جواد الله قدمی»، شوهر خواهر غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور بوده است.

محمودرضا خاوری، روز دوم مهرماه سال ٩٠ و تنها چند روز پس از صدور حکم محسنی اژه‌ای به عنوان «مسوول نظارت بر رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی» از سوی رییس دستگاه قضای جمهوری اسلامی به بهانه‌ی شرکت در یک  همایش بانکی در انگلستان از کشور بیرون می‌رود و دو روز پس از آن از هتلی در لندن، متن کناره گیری خود را به دفترش می‌ فرستد. این درحالی بود که در واپسین روزهای شهریورماه ٩٠، دادستان اهواز که مسوولیت رسیدگی به این پرونده را بر دوش داشت، محمودرضا خاوری را به عنوان متهم پرونده احضار و دستور بازداشت او را صادر کرده بود که در این میان، «جواد الله‌ قدمی»، داماد (شوهر خواهر) محسنی اژه‌ای که وکالت خاوری را بر دوش داشت با دستور ویژه‌ی دادستان کل کشور از اجرای این حکم جلوگیری نموده و با خریدن زمان، مقدمات فرار مدیرعامل وقت بانک ملی از کشور را فراهم می‌کند تا او سه روز پس از آن به بهانه‌ی ماموریت،  رهسپار انگلستان شده و سپس به کانادا فرار کند.

جواد الله قدمی، در سال‌های گذشته با نام «جواد قدمی» به عنوان بازرس شعبه سوم دادسرای کارکنان دولت و نیز قاضی ویژه ی «حفظ حقوق بیت‌المال» فعالیت کرده و رسیدگی به پرونده‌های رسانه های تعطیل‌شده‌ی کشور، متهمان شرکت‌های هرمی و نمایندگان سابق مجلس هم‌چون بهزاد نبوی، فاطمه حقیقت‌جو و محسن آرمین را در زمان نمایندگی در مجلس ششم بر دوش داشته است.

پیش از این مه‌آفرید امیرخسروی، متهم ردیف نخست این پرونده که در شهریورماه سال کنونی از سوی دادگاه به اعدام محکوم شد، در دوازدهمین جلسه‌ی دادگاه وعده داده بود که «مسببان فرار خاوری را معرفی می‌کند».

آقای امیرخسروی که بر پایه ی واپسین خبرها همچنان در انفرادی نگهداری می‌شود، در پی گفته بود: «خاوری با قباحت تمام به من می‌گفت برای بالا بردن سطح اعتبار باید به من پول بدهی.»

در همان نشست دادگاه، غلامعلی ریاحی، وکیل مه‌آفرید خسروی با بیان اینکه «دادسرا سر این موضوع کم آورده است» فاش کرده بود که «خاوری با کمک دستگاه قضایی فرار کرده است».

این وکیل با اشاره به جلد پنجم پرونده گفته بود:
«روز ۳۰ شهریور خاوری به بازپرسی اهواز احضار می‌شود که نه مطلع بوده و نه شاکی یعنی به عنوان متهم احضار می‌شود. باید پرسید در روز تحقیقات از خاوری در پیش بازپرس فرد محمدیان چه کسی به عنوان وکیل همراه خاوری بوده که برخلاف نظر اداره اطلاعات خوزستان فرد محمدیان، خاوری را بازداشت نمی‌کند و حتی نامه ممنوع‌الخروج او را هم امضا نمی‌کند.»

هرچند که در جلسه‌ی پس از آنِ دادگاه، قاضی سراج، قاضی رسیدگی کننده به پرونده با دادن توضیحاتی کلی از افشاگری‌های بیشتر مه‌آفرید امیرخسروی در این خصوص جلوگیری شد.*

غلام‌علی ریاحی نیز به دلیل «نشر اکاذیب» به دادسرا فراخوانده شد. اما مدتی پس از آن، محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری اسلامی نیز در یک سخنرانی، بدون نام بردن از فرد مشخصی، خاطرنشان کرد که عوامل فرار خاوری را به «مراجع مسوول» معرفی کرده است:
«مدیر عامل بانک ملی را چه کسی فراری داد؟ ما؟! من مکاتبه کردم با تمام مراجع مسوول؛ گفتم این رد پا، این آقا، این آقا و این آقا فراری دادند. این کلید مسائل، بیاورید ببینید تا مسائل روشن شود.»

برگرفته از رسانه های گوناگون
این گزارش از سوی اینجانب ویرایش، پاکیزه و پارسی نویسی شده است. عنوان، زیرعنوان و برجسته نمایی ها نیز از آنِ من است.        ب. الف. بزرگمهر

* «در ولایت امام زمان به دزدان میلیاردی تلنگر هم نمی زنند!»

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!